frågor om fisk

Pontevecchio

Trådstartare
Fick en slöjdstjärt i födelsedagspresent. Fick med akvarium, mat och sten.

Tycker dock det ser lite tomt och ensamt ut. Men frågan är, är det bara en annan slöjdstjärt som duger som sällskap eller finns det någon mindre variant (som ej kräver vattenpump)?

vad vill han ha för växter?
Och hur vet man kön?, hade inte tänkt börja föda upp fiskar nämligen..

Sv: frågor om fisk

Hur stort är akvariet? eller är det en liten sk. "guldfiskskål"?
Varför har du ingen pump? Du är väl medveten om att utan pump så kommer fisken få syrebrist och dö?
Jag tycker att du ska gå till ditt närmaste zoo och fråga efter en växt som är bra mot slöjstjärtar.

Om det är en liten guldfiskskål så är den alldeles för liten för den sortens fisk, de kan bli över en decimeter långa :crazy: Sällskap är nog inte det lättaste, absolut INTE kardinaltetror eller neontetror eller liknande då slöjstjärtarna kan äta upp dem och det är inte så kul. Växter är svårt att hitta de äts gärna upp av dem men det finns säkert någon växt som är slöj säker.

//Smulis - haft slöjisar

sickena trevliga svar.. :crazy:

nej, det är ingen guldfiskskål.
har ingen pump eftersom den enl zooet inte behöver det.

Har du syretabletter som du lägger i?
Annars kommer din fisk tyvärr dö p.g.a. syrebrist. Jag tycker du ska ta reda på hur stort akvariet är. Är det inte över 50 l tycker jag att du ska se dig om efter ett nytt hem till din fisk eftersom det är alldeles för litet.

Jag tror att som sällskap är det nog bäst med andra slöjstjärtar :D

Slöjstjärten behöver ett akvarium på minst 150 l och kräver ca 50 l / individ.
(Måtten är rekommenderade enl www.zoopet.com om jag inte minns galet.
Vi har haft slöjstjärtar i betydligt mindre akvarium efter första råd från zoobutik och jag vet inte om de direkt mådde dåligt av det. Men de blev väldigt glada när de kom i stort akvarium :D )

Ber om ursäkt om jag lät tvär men det är så vanligt att man köper en guldfisk skål och en vacker slöjstjärt som en vacker dag blir alldeles för stor för en sådan liten yta.
En pump förenklar allt, den rensar vattnet från "skit" slöjisar är experter på att skita ner :crazy: (vet av egen erfarenhet) så det är att rekommendera. Kön kan man inte se men även om det skulle bli en av varje sort (hane & hona) så ynglar de inte av sig som guppyn i alla fall så det behöver man inte vara orolig över.
Nackdelen med Slöj är att de är så sönderavlade, när jag köpte mina första (3 st) så efter bara några dagar dog den ena och en annan ytterligare några veckor efter. Men däremot de som jag hade sist levde länge men sedan fick jag sälja mitt akvarium då jag inte hade tid längre.
Sällskap då....slöjisar är alltid vackrast om de har en annan slöjkompis (tycker jag i alla fall :) ) Det finns ju olika färger på dem så om du t.ex. har en röd-vit så kan du ju skaffa en hel röd eller en flerfärgad. Om akvariumet är tillräckligt stort. Men en tumregel brukar ju vara ju större akvarium man har desto lättare är det att hålla rent.

Lycka till med din slöj.

//Smulis

Jag har en svart vacker sak som i dagsläget inte är direkt liten så jag undrar om han verkligen växer mer.
Tom Zooet hade sagt till min syster att de är sönderavlade och denna lite extra pga färgen.

Fick rådet att byta ut en del vatten var 5.e dag för att han inte ska drabbas av syrebrist. men känns konstigt att de säljs som fiskar som klarar sig utan pump om det inte stämmer?

Jag tycker det är konstigt att de inte sålde med syretabletter, för de gjorde de på zoot där jag praktiserade, och då klarade sig fiskarna relativt länge. Men var 5:e dag tycker jag låter lite.

Psst, slöjsjärtar klarar sig alldeles utmärkt utan pump. Hur skulle de annars överleva i en liten skål som sällan har plats för en pump? (Nu menar jag inte att skål är BRA, men överlever där i gör de faktiskt.)

Ja självklart överlever de, men inte hur länge som helst utan syretillförsel. ;)

Alltså, utan att man sköter om akvariet alls och utan pump (beroende på hur stort akvariet är) så överlever fiskan max 1 vecka.

Åh en svart, dem är fina :) Hmm hur stor är den nu på ett ungefär, de växer ganska långsamt åtminstone så gjorde mina det.
Hmm det låter konstigt :confused: , de är ju fiskar precis som kardinaltetror som kräver pump eller syretabletter. Men jag vet inte jag hade pump i mitt akvarium i alla fall men skitigt blir det :(

Pontevecchio skrev:
fick ett medel med som gjorde vattnet till "akvarievatten", det kanske påverkar saken?

Det medlet var nog snarare för att förbättra kvaliteten på vattnet vad det gäller klor, pHvärde och andra tillsatser som finns i vårt kranvatten.

Och jo, slöjstjärtar kan klara sig utan syrepump. Kravet är att man då gör delvattenbyten ofta. Om tanken är på 50L (som mitt) skulle jag byta ca 1/4 var 3:e elr 4:e dag. Andra fiskar som klarar sådan förhållanden är kampfiskar. De behöver dessutom inte så stort akvarium eftersom de är "simma-lugnt-å-se-cool-ut-fisk". ;) Men stoppa inte två hanar i samma tank, de kallas kampfisk av en anledning.

Skulle du vilja köpa en pump ändå för att slippa göra vattenbyten så ofta så ligger runt 500-lappen (ungefär) på en pump i den storlek du behöver till ett 50L:s. MEN hett tips, köp begagnat. Kolla på olika akvariesidor på nätet.

Tillägg: slöjstjärtar är inte en typ av fisk som har behov av att gömma sig bland växter eller liknande så välj vilka du vill. Fråga i affären efter lättskötta växter och inte kräver så mycket ljus, för jag antar att du inte har "värstinglysrör" i ditt akvarium?

Tillägg två: slöjstjärtar går upp till ytan och sippar luft/syre, därför klarar de sig utan pump även om man kanske kan vara lite snäll och skaffa en ändå... :) Eller frekventa byten resp. syresten.

Tillägg tre (fasiken vad jag snurrar): växter syresätter vattnet....

Senast ändrad:

No no no, slöjsjärtar klarar sig mycket längre utan pump. Lovar. ;)

Edit: Se Elionors svar..

Åh en liten bebis :love: den kommer bli större det kan jag lova :) men som sagt växter är svårt jag hade många olika sorters växter men nästan ingen fick vara ifred från dem, hungriga små rackare :D Men EN växt som jag hade fick vara någorlunda i fred men jag vet inte riktigt vad den hette fast det är ju klart ibland flöt den uppe vid ytan, då hade slöjisarna varit framme och ryckt upp den :) Jag ska se om jag kan hitta namnet på den så kan jag skriva det här sen.

//Smulis

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka