Sv: frågor om fisk
Pontevecchio skrev:
fick ett medel med som gjorde vattnet till "akvarievatten", det kanske påverkar saken?
Det medlet var nog snarare för att förbättra kvaliteten på vattnet vad det gäller klor, pHvärde och andra tillsatser som finns i vårt kranvatten.
Och jo, slöjstjärtar kan klara sig utan syrepump. Kravet är att man då gör delvattenbyten ofta. Om tanken är på 50L (som mitt) skulle jag byta ca 1/4 var 3:e elr 4:e dag. Andra fiskar som klarar sådan förhållanden är kampfiskar. De behöver dessutom inte så stort akvarium eftersom de är "simma-lugnt-å-se-cool-ut-fisk".
Men stoppa inte två hanar i samma tank, de kallas kampfisk av en anledning.
Skulle du vilja köpa en pump ändå för att slippa göra vattenbyten så ofta så ligger runt 500-lappen (ungefär) på en pump i den storlek du behöver till ett 50L:s. MEN hett tips, köp begagnat. Kolla på olika akvariesidor på nätet.
Tillägg: slöjstjärtar är inte en typ av fisk som har behov av att gömma sig bland växter eller liknande så välj vilka du vill. Fråga i affären efter lättskötta växter och inte kräver så mycket ljus, för jag antar att du inte har "värstinglysrör" i ditt akvarium?
Tillägg två: slöjstjärtar går upp till ytan och sippar luft/syre, därför klarar de sig utan pump även om man kanske kan vara lite snäll och skaffa en ändå...
Eller frekventa byten resp. syresten.
Tillägg tre (fasiken vad jag snurrar): växter syresätter vattnet....