Frågor om bruksridning

S

Svanhild

Har några frågor...

1. Får man ha spö med på banan under själva tävlingsmomentet?

2. Grinden... måste man rida på en hand eller får man rida på tvåhandsfattning?

3. Är det nån speciell utrustning man ska ha eller inte ska ha?

4. Ska hästens svans vara uppknuten?

Sv: Frågor om bruksridning

Hej
1. Ja, och använd det korrekt så slipper du straffpoäng.

2. Grinden är inget etablerat hinder i bruksridning, (jag har aldrig använt det)men skulle man ha det med som lydnadshinder exempelvis, så kan jag inte se att domare under ridning skulle ha några synpunkter på enhandsfattning. Du måste ju släppa tyglarna med åtminstone en hand om du ska öppna grinden.

3. Så här står det ordagrant i regelverket
"Ryttaren skall bära ridhjälm och lämplig klädsel. Spö samt sporrar får användas, sporrar får ej vara över 20 millimeter. Hästen skall vara sadlad med en komplett sadel. Avsaknad av obligatorisk utrustning, som ej rättas före start medför uteslutning. Hjälptyglar ger 1-10 straffpoäng."
Det är alltså mycket upp till dig vilken sorts utrustning du använder. Dock kan domare bli ganska stränga på hur man hanterar exempelvis ett skarpt bett. Att grejerna är hela, rena och väl anpassade är självklart. Straffpoäng för sådant är jättefånigt.

4. Nej, det är helt valfritt. Lite beroende på hur höga bollpinnarna är, kan det löna sig att sig att fläta upp svansen. En tjej på Fjord-SM i Lillerud i somras, fick tidsbrist innan start och hann inte fläta svansen. Så hästens svans svepte med sig några bollar, vilket var mycket förargligt då de var nästan straffria för övrigt.
Var du funktionär där förresten? Jag var speaker och banbyggare iallafall. Helkul!

du verkar vara en hejjare på denna gren.
undrar lite vad det är för åldrar i denna gren?
har fått för mig att det är en "barn" gren, men jag kan ju haft fel, vore kul o starta annars då det e en nyttig Sport

Det är en del av charmen med bruksgrenarna, att åldrarna inte spelar någon som helst roll. Oftast brukar man arrangera både brukskörning och -ridning samma dag och då kan det lätt vara mer 60 år i skillnad mellan den yngsta och äldsta ryttaren/kusken.
Här i Sörmland har vi ett körekipage där far och dotter tävlar mot varandra. Hon är 16 och han, ja mycket äldre iallafall. Än så länge vinner pappa men det står inte på innan dottern klår farsan:)
Förr var det väldigt tydligt att ryttarna var unga och kuskarna gamla, men bara de senaste åren har det dykt upp unga jätteduktiga kuskar. I Värmland känner jag en mycket trevlig äldre herre som rider bruks, han är 74 år i år tror jag.
Så visst, en klok ryttare eller kusk med en lika klok häst, har aldrig fel ålder.

Glömde ett tips.
Titta in på www.pinge.eu
På startsidan högst upp i mitten finns en länk till en jättebra brukssida.

Du får rida i westerngrejer med sporrar som är under 20 millimeter och glöm inte hjälmen. Bra va?

Mina sporrar är nog mer än 20 skulle jag tro. eller..... ska kolla upp detta! :D
Det verkar väldigt kul, hoppas det dyker upp ngn bruksridning i närheten i sommar!

Tack för bra svar (även ni andra som svarat)!!

O nu måste jag bara få berätta...!

Jag o hästen har aldrig tävlat tillsammans, jag har aldrig tävlat bruksridning o jag kom idag tvåa på DM!!! Slog två SM ekipage!! Fy bybblan så övernöjd jag är!!!:bump::bump:

Jo, o detta hör oxå till historien... vi kom inte på att tävlingen skulle gå idag förrän förra söndagen, sista anmälan var i måndags o då byggde jag en bana här o tränade för första gången! Jag är NÖJD!!!:banana: En veckas träning!:)

Snyggt jobbat. Det ska vara lätt om man är i harmoni med sin häst, och har utsatt hästen för allehanda vardagskrångligheter samt är en hyfsad ryttare.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 040
Senast: TinyWiny
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 005
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar