Sv: Frågor om bruksridning
Hej
1. Ja, och använd det korrekt så slipper du straffpoäng.
2. Grinden är inget etablerat hinder i bruksridning, (jag har aldrig använt det)men skulle man ha det med som lydnadshinder exempelvis, så kan jag inte se att domare under ridning skulle ha några synpunkter på enhandsfattning. Du måste ju släppa tyglarna med åtminstone en hand om du ska öppna grinden.
3. Så här står det ordagrant i regelverket
"Ryttaren skall bära ridhjälm och lämplig klädsel. Spö samt sporrar får användas, sporrar får ej vara över 20 millimeter. Hästen skall vara sadlad med en komplett sadel. Avsaknad av obligatorisk utrustning, som ej rättas före start medför uteslutning. Hjälptyglar ger 1-10 straffpoäng."
Det är alltså mycket upp till dig vilken sorts utrustning du använder. Dock kan domare bli ganska stränga på hur man hanterar exempelvis ett skarpt bett. Att grejerna är hela, rena och väl anpassade är självklart. Straffpoäng för sådant är jättefånigt.
4. Nej, det är helt valfritt. Lite beroende på hur höga bollpinnarna är, kan det löna sig att sig att fläta upp svansen. En tjej på Fjord-SM i Lillerud i somras, fick tidsbrist innan start och hann inte fläta svansen. Så hästens svans svepte med sig några bollar, vilket var mycket förargligt då de var nästan straffria för övrigt.
Var du funktionär där förresten? Jag var speaker och banbyggare iallafall. Helkul!