Frågor om brösta

lakrits

Trådstartare
Vad säger reglerna om brösta i olika klasser?
Jag tänker framförallt på ridgrenarna.

Vad tycker ni?
Ska man rida utan i dessa grenar eller är det snyggt med en brösta om den utsmyckad?

Sv: Frågor om brösta

Sjukt nog så finns inte varken brösta eller flankgjord med på listorna med tillåten/förbjuden utrustning. Men jag har aldrig hört att det inte skulle vara tillåtet. Däremot så kanske en ren arbetsbrösta inte passar in så bra i en pleasureklass, medan samma brösta skulle väcka beundran i en ranchtrailklass. Samtidigt skulle man i ranchtrailen skratta åt en tunn silverbrösta som passar utmärkt i en mer polerad klass.

Själv brukar jag ha bröstan på när jag tävlar, hänger ju så mycket silver på den...

/Ida

Jag har egentligen ingen användning av bröstan...sadeln ligger där den ska...men en snyggt utsmyckad brösta är ganska snyggt att ha på hästen.
Min tanke var väl att hästen ska ha så lite på sig som möjligt..i ridklasserna får man ju inte ha skydd tex.
Iofs är ju inte en brösta nåt skydd men ändå kanske något som inte borde finnas där..hoppas ni förstår vad jag menar.

Om din häst passar i brösta så är de ju självklart att du ska använda den på tävling! :banana:

ett tillägg bara: I vissa ridklasser får man ju ha benskydd, i Reining, Versatile Horse och Western Horsemanship! och då är vita benlindor så jäkla snyggt! :love: :p

Jag tycker det är finast utan brösta.

Vad säger reglerna om brösta i olika klasser?
Jag tänker framförallt på ridgrenarna.

Vad tycker ni?
Ska man rida utan i dessa grenar eller är det snyggt med en brösta om den utsmyckad?
Om du inte behöver ha en brösta för funktionen, varför använda en????????

Om du inte behöver ha en brösta för funktionen, varför använda en????????

Varför inte????????
Ett brösta som är utsmyckat med lite silverdetaljer "piffar" ju upp utrustningen när man är på tävling eller uppvisning speciellt om man inte har så mycke silverdetaljer på sadeln ett enkelt sätt att bli lite fin i stället för att ha en tävlingsadel som kostar skjortan med massa bling-bling på och som man "inte" kan bruka till vardags för att man är rädd att den ska bli repig andra färg osv;)

I ridgrenar tycker jag nog inte att bröstan passar in riktigt. Men används ju mest vid roping barrelrace polebending osv.
Men sånt tycker jag man ska avgöra själv.

Nej.......egentligen tycker jag inte heller att det "passar" i ridgrenar men ville veta vad ni här tycker om det.

I ridklasser ser jag ingen anledning till att ha brösta. Är snyggast utan, så lite på hästen som möjligt.
Däremot i boskapsklasser eller i timed events är det annat. Där har man kanske behov av att ha en när det stoppas och vänds i lite högre hastighet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈