Frågor om bästa hundfodret

L

LoveRindi

Jag har aldrig sett en sån här hundtråd, så nu vill jag veta: Vilket hundfoder tycker DU är bäst?
Mjukt/torrt?
Märke/namn?
Pris?
Värt priset?
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder?
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?

:bump: :bump: :bump:

Har en labbe på 3,5 år
Han äter Lone star , torrfoder, kostar väl runt 300 för 30 kg eller något likande.

Hade förut Magusson, men var för lite fett i så att han fick mjäll och blev jätte torr i pälsen.
Tillsatte olja och mjällande slutade, men kom på att byta foder istället för att tillsätta massa produkter.
Provade ett antal, en del va helt okej men luktade för hemskt.
Men lone star är ett jätte bra foder , Även för labbar som lätt går upp i vikt. :D

Jag har en Jämthund och en Tax som äter Nutra Nuggets och en Petit Basset Griffon Vendeen som äter Eukanuba Puppy Medium. Nutra Nuggetsen kostar ca 380,- för 15 kg och Eukanuban kostar ca 300,- för 7,5 kg. Jag fodrade med Doggy innan och tyckte att hundarna hade betydligt mer avföring då än nu. Tycker också att Basseten blev finare i hullet och överlag med Eukanuban. Jämten fick mycket finare päls. Har även provat färskfoder och tyckte det var bra, fast det är kladdigt. Taxen "höll" också bättre under jakten, när han gick på ett bättre (dyrare) foder. Innan har han haft lite ledbesvär och problem med ömmande tassar och detta hade han i stort sett inga problem med under den senaste jaktsäsongen.

Han äter Lone star , torrfoder, kostar väl runt 300 för 30 kg eller något likande.

Det är för en 15 kg säck. Har även kollat Lone Star och har för mig att den kostade strax över 300,- för en 15 kg säck.

Märke/namn? Doggy Original (stora bitar)
Mjukt/torrt? lite mittemellan - får dra i sig lite vatten någon minut
Pris? ca 50 kr/påse 3.75 kg
Värt priset? ja

Mjukt/torrt? Torrfoder

Märke/namn? Carrier

Pris? Lite rabatt g.m uppfödaren, 200:-/20kg, tror den ligger på ca 250:- annars. + att man samlar märken och får var 11:e säck gratis!

Värt priset? Ja, absolut.

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Ja. Nova som har känslig mage tål inte alla foder. Först den sista tiden har jag bytt till detta med kött-bas ist för lam och ris.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Nej. Jag vill ha ett svenskt foder från en kvarn som ej fått anmärkning på salmonella vid besiktning. Det gör att många foder sållas bort.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? En lancashire heeler och en grand danois. Båda äter samma.

Om det är det bästa vet jag inte om jag tycker, men det fungerar mycket bra för oss. Jag blir inte ruinerad på kuppen.
Även om man ger mycket mindre av dyrare ("bättre") foder, så anser jag inte att det finns någon ekonomi i att fodra en så pass stor hund som Nova med det. Inte när det finns så bra alternativ.

Mjukt/torrt? Torrfoder och färskfoder
Märke/namn? RC Maxi Sensible & Klass
Pris? 489 kr/15 kg & 160 kr/10 kg
Värt priset? Absolut!
Hon kommer att gå på enbart Klass som vuxen, men det kan bli lite för mycket av det goda om hon skulle äta bara Klass när hon väger så mycket vid så ung ålder :)
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Japp, det gör det verkligen. Hon gick på den billigare varianten av RC när jag fick hem henne, med mycket vete i och hennes päls glänste inte alls som den gör nu.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Alldeles lagom, något för varje smak.
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Dom mindre hundarna äter RC Medium Sensible och snart börjar dom på Klass också.

Ett färskfoder med väldigt hög kvalitét, trots att det är lite vete i det :)

Hundarna ÄLSKAR det, och det är väldigt bra för kräsna/känsliga hundar. Jag har det både för aptiten och för att alla jag vet som äter/ätit det har fått ett bra hull och superfin päls :)
Nu har hon haft bra hull innan också, och bra päls, men eftersom hon ska gå på det som vuxen förhoppningsvis så började jag med det halvt nu när hon är halvvuxen :D Eller ja, hon äter en fjärdedel av vad hon kommer äta som vuxen.

Det har funnits ett antal trådar här om foders för och nackdelar. Men jag svarar gärna igen.

Mina erfarenheter

1. Färskfruset och torrfoder blandat. Detta för att vi skall kunna öka dosen till 100% torrfoder vid behov (resor) utan att hundarnas magar klappar i hop. För övrigt anser jag färskfruset foder vara bäst och mest naturligt för hunden.

2. Fodax Neutral / Axess Premium

3. Pris; Vet ej just nu.

4. Värt priset - Ja. vi har jämfört, provat olika och funnit att detta är en bra kombination - för oss.

5. Ja, helt klart är att hundarna skiter desto mer om vi går över på torrfoder - oavsett märke. När det gäller päls och annat så märks det viss skillnad mellan foder av olika kvalitet, men den skillnaden är inte så stor.

6. Det är väl lagom många sorter. Jag använder de jag finner bäst för oss och skiter i övriga. Om det sen är 20 eller 120 sorter spelar bara roll om man vill göra en stor jämförelse mellan alla märken.

7. Alla hundar äter samma foder. Vi anpassar fodret efter hundarna så att alla kan äta. Vi varierar bara mängden. Skulle det vara så att en hund inte tål vissa foder och de andra vägrar äta det eller någon annan hund inte tål det fodret i sin tur, så får man väl ta ställning till det då.

Mjukt/torrt? Torrt,ibland får hon ris,pasta och sallad och sån´t i maten också.

Märke/namn?
RC Maxi Sensible,skulle vilja ha Klass men frysen jag har är lika stor som en skokartong och jag får åka en bit till den affären som säljer Klass i mitt område.

Pris? 4 hundra nånting. :confused:

Värt priset?ja

Jag tycker hon är finare i pälsen,har bra avföring.Jag har bara haft hunden i ca:två månader,jag bytte foder succesivt när hon kom till mig,innan fick hon .....ehhh..nå´t annat. :smirk:

mmmm,anledningen till att jag valde RC är för att jag alltid haft det till mina katter,men när jag skulle välja själa sorten så fick hon i djuraffären välja. :D

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?
Jag har bara en hund,en labbe.Men som sagt mina katter(6 st) äter bara RC de också. :D

Mjukt/torrt?
Torrfoder, men Klass verkar ju bra (har dock inte så mkt plats i frysen)

Märke/namn
Nutro Choise Mintainance Mini + Nutro Choise Senior (jag blandar hälften hälften.

Pris?
99 kr för 2 kg

Värt priset?
Ja, det tycker jag absolut!

Ja, vintisen har känslig mage (märktes direkt när Eukanuba som jag hade tidigare bytte recept). Dessutom är hon jätteglupsk och jag tror att det inte finns någon botten i hennes mage, så jag vill ge ett foder med ganska hög andel protein för mättnadskänslan. Dessutom har vintisen haft problem med juvertumörer och jag har hört att tumörer "lever och frodas" av kolhydrater - så därför vill jag ge ett foder med lite högre proteinvärde och lågt kolhydratvärde för att bromsa eventuell tillväxt. Som sagt, jag vet inte om det funkar men det kan förhoppningsvis inte göra skada.

Inte bra sorter, men för många dåliga!

Du måste ha en STOOOR frys? :eek:

För det är väl en GD du har?

Vad har förresten Klass för näringsvärden?

Mjukt/torrt, torrt - behöver knapertugga tycker jag. Gillar det - får ris, pasta, fisk, kött, grönt, "fina" matrester i när det blir över.
Hill´s sensitive skin, kostar 500 spänn nå´t.
Är prisvärt för oss då han (goldenhane) tidigre hade besvär med hud och päls. Hade underunktion thyroidea men var dessutom röd i ljumskar och öron. Nu är han jättefin tack och lov och det har hållit ett drygt halvår nu.
Förändringen är också att han tillgodogör sej på ett annat sätt och inte lämnar ifrån sej tonvis med bajs man får bara på.
Hade det funnits fler sorter hade väl priserna varit annorlunda så det är klart.
Har "bara" en vovve :love:.

Vilket hundfoder tycker DU är bäst?
Bäst vet jag inte, men jag har hittat ett par foder som fungerar bra till mina hundar.

Mjukt/torrt?
Är lite trög, menar du torrt eller uppblött torrfoder?
I så fall. Jag ger torrt, har inga glupska hundar och får det uppblötta fodret stå ett tag känns det inte fräscht.
Andra anledningar är att det är bra för tänderna och lätt att ge och även ta med sig.

Märke/namn?
Den ena äter Mera Dog Agility och den andre James Wellbeloved Senior/Light.

Pris?
Runt 400:- för MD och kanske 500:- för JW.(?)

Värt priset?
Ja.

Både och. Båda hundarna åt under sina yngre år samma sorts foder, allt från Hills till det billigaste av de billigaste.
De mådde bra och såg fina ut, hanen var dock alltid
lite "hullig", inte tjock!
Sen han började äta JW S/L har han blivit jättefin i hullet.

För många, en riktig foderdjungel.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder
Nej.

Mjukt/torrt?

Mina får det torrt

Märke/namn?

Mera Dog junior till valpen och Mera Dog Energy till 3åringen

Pris? Det kostar mellan 400-500:- för 15 kg. Jag handlar oftast hos min uppfödare till ett mkt bättre pris

Värt priset? Absolut!!

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Ja, äldsta tiken höll inte hullet (för smal) . Valpen har inte ätit något annat.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Det är bra att det finns att välja på. Dock kan man kasta många märken direkt i soptunnan där de hör hemma!

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Nej, valpen får än så länge juniorfoder. Sen får hon äta Mera dog agility tills jag vet om hon också behöver Mera dog energy som tiken gör

Vilket hundfoder tycker DU är bäst? Bäst vet jag inte men min får coop forums foder o de funkar bra.
Mjukt/torrt? Torrt, tycker inte om mjukt.
Märke/namn? Coop forum
Pris? Vet jag inte, mamma som köper.
Värt priset? De tror jag nog, eftersom de är ett av dom billigare så.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Näe.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Finns tillräckligt
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Har bara en

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2