Sv: Frågor kring lösdrift
Hej har bara en fråga, ang lösdrift. Jag har hage, vindskydd och allt som behövs för lösdrift. Men lägger man ut en stor bal med hö så får dom äta hur mycket dom orkar vill- finns ingen risk att dom blir feta då?
Eller lägger man ut en viss mängd hö på morgonen som dom sedan har under hela dagen- och om det tar slut lägger man inte ut mer då, eller???
Hur gör ni?
Ang maten så ja, du kan ställa ut en storbal och låta dem äta direkt från den. Nackdelen är att det finns risk för mycket spill om du inte har en bra foderhäck som hindrar hästarna från att kliva i höet. Hö som ligger utbrett på marken blir gärna kissplats. Har du hösilage finns ju också risk för botulism om det ligger ute för länge. Så man bör välja utfodringssätt med omsorg.
Hur många hästar har du i hagen? Har du 5-6 hästar eller färre så rekomenderar jag att du utfodrar i små höhäckar 1-2 gång om dagen. Då får du bra koll på hur mycket som går åt och om det är fräscht. Du minskar också spillet om du har en bra lösning.
Hästar har, förutom behovet av mat, ett behov av att tugga. På hösten brukar det behovet, enligt min erfarenhet, öka, för att sen mildras under vintern. Behovet att ständigt äta är inte bara psykiskt utan också fysiskt, hästens mage och tarmar behöver arbeta regelbundet, dygnet runt, för att må bra. Dessutom varierar hästens ätande efter väder och temperatur, efter som att den äter för att hålla sig varm.
Därför är det inte lämpligt att begränsa hästens tillgång till grovfoder när den står ute dynet runt. Det är viktigt att den kan variera själv och det kan skilja ganska mycket från dag till dag hur mycket den behöver äta.
Därmot är det ju så att hästar också är gjorda för att vandra och på så sätt blir de inte feta av ett bra grovfoder, trots fri tillgång, ras eller ålder. Däremot ställer vi ofta våra hästar i för små hagar med dålig terräng så att hästen inte varndrar såsom den bör, och efter som att den fortfarande har behov av att hålla igång mage, tarmar, tugga, så finns det då en risk att hästen lägger på sig om den inte motioneras av en ryttare eller liknande. Oftast är det inga problem att ha fri tillgång till en häst ändå, men det finns ju förstås undantag.
Börja med att ge fri tillgång på ett grovfoder som är ganska grovt, dvs mycket tuggmotstånd om du har möjlighet, och såklart bra värden. Om hästarna är riskabelt feta i dec/jan så kan du börja begränsa tillgången på foder genom en foderhäck som det tar lång tid för hästen att äta ur. Du kan också blanda ut fodret med halm. Om hästarna lägger på sig litegrann på hösten - bli inte förskräckt utan avvakta.
För att inbjuda till rörelse, placera ligghall, vatten, salt och mat på 3-4 olika ställen i hagen så att hästen inte kan äta och dricka på samma plätt utan måste gå iväg. Då sparar du också på marken.
Vi har gjort på olika sätt men numera fodrar vi 1-2 ggr/dag för hand, så pass mycket att hästarna alltid har hö i hagen - dvs fri tillgång. Jag skulle aldrig begränsa tillgången på grovfoder genom att låta dem gå utan i flera timmar.