Frågor -Hur sköter vi våra hästar?

_Runaway_

Trådstartare
Lite blandade frågor ang, hästens dagliga skötsel. Svara gärna varför/varför inte.
1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning?
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren?
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt?
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när?
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning?
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc?
7. När på dagen rider du om det är varmt?
ser fram emot många svar! :p

Nej. Jag ryktar före ridning. Pensionären ryktar jag då och då. De får gärna vara ltie smutsiga på sommaren, det ger ju lite skydd mot insekter.

När det behövs, kanske var tredje dag i genomsnitt.

Nej, de får inget särskilt foder, ltie mindre bara eftersom de äter gräs. Den äldsta står på full kraftfodergiva hela somamren. Salt får de året runt.

Ibland. I så fall efter ridning, eller om det är något särskilt.

Om det behövs.

Mössa eller flyveil. Sprayar dem regelbundet men vet inte om det hjälper. Den äldsta har flugtäcke ibland, men det har inte behövts så mycket den här sommaren.

På kvällen om jag har möjlighet att välja.

Jag är ganska lat, men ryktar innan nästan varje ridpass.
Varannan dag ungefär. Hänger de på tork varje dag om de blir svettiga.
Salt och vitlök i betforen.
Ibland, tex efter hård ridning/hoppning
Ja när hon är svettig så. Föredrar dusch men jag brukar svampa.
Började med flughuva, men den gav skav så hon har fly-veil. Spray vid ridning.
Eftermiddagen/kvällen.

Nej, det händer att vi inte ryktar. Gör vi det blir det före ridning.
Hänger den på tork om den är svettig, byter ett par ggr/vecka annars.
Nej, drar ned på matintaget¨under sommaren pga gräset.
Nej
Ja, om den är svettig.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Flugspray och fly-veil.
Oftast på kvällen.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Ryktar ej. Borstar av ordentligt före och efter ridning.
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? När jag ser att det behövs.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Nej. Salt och mineraler får de alltid.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Nej.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Nej.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Switch + att de har tillgång till ligghall, där står de oftast på dagen om det är varmt och mycket flygfän.
7. När på dagen rider du om det är varmt? Morgonen eller kvällen.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Jag rycktar före ridning..för att få i gång blodcirkulationen lite bättre.Borstar även av hästen efter ridning .och ev svampar av eller polar av dem beroende på väderlek och hur svettig den är!

2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Så fort den är smutsig eller blivit blöt av sett.Varannan dag ca

3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Stödfodrar vid behov.salt har mina hästar alltid haft fri tillgång till

4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Gör det i bland då jag vet att muskler blivt trötta.kyler även benen vid ansträngade arbete.Kan även linda över natten då för att öka genomströmmningen i benen

5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Det beror helt på hur svettig hästen är.lite svettig då svampar jag bara av där den svettats.

6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? fly-veil ja eller flugmask plus flugmedel.

7. När på dagen rider du om det är varmt? Det beror på.föredrar att rida på kvällen oavsett väder..Men en del träningar ligger ju på dagtid och då blöter jag ner hela hästen förutom sadelläget före träningen för att den ska klara värmen bättre.
:)

Inte min egen häst då men..
Ja,fast det gör väl inte så mkt om man inte gör det på sommaren?har iaf hört att det är bra att inte rykta varje dag om dom går ute dygnet runt?
Rider inte nu..
lite mindre kraftfoder
nej..
när det behövs..(även om jag inte rider som sagt var..)
flugpannband,myggspray och nåt annat brunt myggmedel..
morgon eller kväll..

Lite blandade frågor ang, hästens dagliga skötsel. Svara gärna varför/varför inte.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Jag borstar ordentligt varje dag, både för och efter ridpass. Ryktar ganska ofta, men inte varje dag.
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? När jag tycker att det är dags.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Ja, han får en del tillskott. Salt inkluderat.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Ja, alltid.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Ja, om hästen blivit svettig. Använder gärna linimentschampo.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Ja, har flughuva + att jag använder RB86, Switch Pour-on och att han äter vitlökspulver.
7. När på dagen rider du om det är varmt? Eftermiddagen/kvällen om jag kan välja.

Mvh Huntress :)

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Borstar igenom ordentligt före och efter ryktar bara ibland
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Varje dag
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Inget extra som inte ges extra på vintern
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Liniment vid hårdare ansträngning
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Beroende på hur varm/svettig han är. Har spolspilta så det är lätta att duscha av, annars svampar jag bara lite lätt
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Fly-veil, och chevalet
På kvällen närdet lugnat sig lite. Jobbar natt så rida på morgonen är inget alternativ då jag är väääldigt trött

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Ryktar före ridning nästan alltid under vår, höst och vinter. På sommaren nästan bara om jag ska träna eller tävla. Hårremmen ska skydda mot insekter och regn därför bra om den är lite fet.
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Vid behov, när det ser smutsigt ut eller om det blivit helt genomsvettigt. Minst en gång i veckan, kan bli varje dag under vissa perioder.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Om han svettas mycket under en längre period händer det att han får någon msk salt blandat i betforen. Nu står han dock inne på natten och i boxen har jag saltsten dessutom har vi stor saltsten i hagen.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Bara om han har gjort något extremt ansträngande.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Om han är "delvis" svettig svampar jag men är hela hästen svettig brukar jag duscha honom.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Använder flughuva med måtta för att han inte ska få skav. Andra hästar i hagen har en viss förmåga att dra i grimman om han har flyveil vilket ger fula sår därför undviker jag det. Jag blandar rb86 med vatten i en sprayflaska som jag duschar på honom. Jag har provat switch men han fick iallafall fästingar så jag vet inte hur effektivt det egentligen är. I en period fick han inget medel alls och hade då inte några fästingar :confused:
7. När på dagen rider du om det är varmt? Eftersom han står inne på natten så händer det att jag rider på morgonen speciellt om jag ska rida i paddocken annars rider jag i samband med intag vid 20-tiden.

** Ja, om jag rider gör jag det väldigt noga före, och efter borstar jag bara av litegranna (ifall hon inte är svettig)
** Rider jag så hon blir svettig och det blir svettigt byter jag nästan varje gång.
** Nej, men betfor med MASSA vatten.
** Liniment varannan dag ungefär, på inrådan av min massör. Kylande gele kan jag använda ibland om hon har gått väldigt hårt.
** Svampar om det behövs! Om hon är svettig någonstanns.
** Spray och flugmask.
** Helst på kvällen, men det är ju så jäädrans mycket mygg ute då! (i skogen)

Nej, jag borstar bara. Tycker de behöver sitt hudfett på sommaren. Ryktar ibland.
Om hästen blivit mkt svett eller när det är smutsigt. Rider inte varje dag så det blir kanske 1 gång/vecka.
Hästarna får kraftfoder hela sommaren, samt mineraler och gammelpållan får glucosamin. Saltsten har de i hagen alltid.
Använder sällan liniment osv. och isf efter mkt ansträngande arbete.
Om den blivit mkt svettig så spolar jag av.
Båda hästarna har switch på sig, samt nåt annat gojs man kletar på. Ibland har de flughuvor, har inte så mkt insekter där de står så det behövs bara när det är fuktigt och kvavt för då kan det komma lite broms.
Oftast på kvällen runt 19-20-tiden.

Borstar bort lera men ryktar inte då hästarna går på bete.
Så fort den blivit svettig/smutsig
Dom har saltsten i hagen och brukar tillsätta salt i maten
Använder kylbalsam vid akut skada annars inte.
Ja om hästen blivit svettig
Jaflughuva om dom är irriterade i ögonen annars inte.
Använder mest spray när jag rider, då jag inte tycker att verkan på dom flesta flugsprayer är så långvarig

'Om det är så varmt som idag rider jag inte eller avvaktar till kvällen då det blivit svalare

Jag borstar osv före ridning, dvs varje dag. Unghästen får dock gå oryktad, tycker flugorna är på henne mindre då.

Så fort den har blivit svettig/smutsig.

Mineralkrubba och saltsten

Aldrig, bara vid skada

Alltid nu på sommaren efter ridning.

Switch, renonsspray vid ridning

Innan 10.00, efter 17.00

MVH Emma

Jag ryktar alltid pållen före ridningen och borstar snabbt av efter då porerna är mest öppna efter ridning.
Ungefär 2 ggr i veckan byter jag.
3. Ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt?
Ja
Sällan.
Inte varje dag. Om vi har ridit dressyr eller på ojämnt underlag spolar jag bara benen. Duschar när jag tycker der behövs.
Ja
Varierar.

Bara ibland nu på sommaren men på vintern minst en gång iaf.
Ungefär varanna var tredje dag.
vitlök+b-vitamin saltsten har hon i hagen.
När hon har ansträngts sig riktigt ordentligt.
Dushar av nästan alltid.
Jag sprayar henne varenda dag.
kvällen.

1) ryktar alltid före, efter drar jag av med bosten och kollar hovarna.

2) vid behov.

3) kraftfoder och mineraler och fri tillgång på vatten och salt, fast det får han ju året runt.

4) nej, har aldig känt behov.

5) om han är varm duchas han.

6) switch har jag på honom. flughuva/grimma sitter på ca 30 minuter, så nej.

7) kvällen.

Om jag ska rida ryktar jag innan jag rider. Inte till 100%, men nästan. Tycker inte att det är mycekt lönt att borsta henne efteråt. Hon föredrar ändå att rulla sig. :D

Oj, det varierar väldigt. Precis som det varierar väldigt på vintern. När det behövs eller när jag känner för det.

Salt har hon i hagen. Även mineraler får hon.

Aldrig...det behövs inte...fullkomligt onödigt om man rider på ett vettigt sätt.

*fniss* Inte med min häst...hon avskyr det och då släpper jag hellre ut henne så rullar hon sig torr.

Flughuva. Om det är mycket flugor ute. Hon brukar reglera det rätt bra själv. Om jag sätter på det när det inte riktigt behövs tar hon av den annars får den sitta på. Smörjer in henne med Skillingaryd salva på de mest utsatta ställena också.

Helst på kvällen. Brukar vara svalast då och minst insekter. Så där mellan 20 och 22 på kvällen någon gång.

Nej, jag rider inte varje dag och brukar bara borsta så att hästen är "accepterbart" ren innan ridningen och kanske dra över snabbt efteråt. Med accepterbart ren menar jag ingen lera eller en massa damm eller stora fläckar. Ibland blir det en ordentligt rykt men inte så ofta. Anledningen är att jag inte ander det vara nödvändigt. För mycket ryktande kan förstöra pälsens naturliga skikt, och min pålles päls glänser och är välmående ändå.

Efter en, max två svettiga pass. Beror ju på hur smutsigt det blir men svetten stelnar ju och kan bli skavsår.

Nej, så hårt rider jag inte. Hon äter bara gräs.

Nej. Bara vid eventuell skada. Provade ett tag när hon hade mycket gallos men det hjälpte inte alls. De försvann då vi bytte stall och hon fick gå ute minst 12 timmar/dag

Om hon är mycket svettig och det är varmt.

I år är det inte mycket flugor men tidigare år har hon haft flughuva för hon får skav av grimma.

Vid 7-8 tiden men värmen märks ändå. Pållan e seg som sören.

Rytktar väldigt sällan på dom små, endast innan tävlingar. Dom behöver sitt naturliga skydd då dom går ute. Samma sak med stora hästen om han går ute, om han står inne nattetid ryktas han varje dag innan & efter ridning.
Det är olika, när det blivit väldigt smutsigt.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Saltsten i hagen är det enda extra.
Se nästa fråga
Om hästen blivit väldigt svettig duschar jag av och tvättar lite lätt med linimentschampo.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Brukar ha på lite flygspray och fyra ess salva på väldigt utsatta ställen. Dom små klarar sig med sina långa pannluggar. Den stora hästen har huva eller flyveil om han inte tagit av sig dom förstås. :smirk:
7. När på dagen rider du om det är varmt? Vid sjutiden på kvällen.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag är en tjej på (snart) 21 år som sedan 2 månader tillbaka återupptagit mitt intresse för hästar och ridning - vilket är super...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: Kaarina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej! Jag tänkte gör en liten rolig tråd, precis som rubriken lyder. Hästvård: 1. Vad har ni i ert stallapotek? 2. Vad använder ni...
Svar
0
· Visningar
1 159
Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 005
Senast: Lillagoajag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka