Svarar utifrån när jag hade egen häst vilket jag inte har just nu.
1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Varje dag, förutom när hästen stod på bädd. För mig är det antingen eller. Antingen har man en bädd som sköts som en bädd ska eller så mockar man ordentligt varje dag.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Allt från 2 (1 om det gäller hingst) till +70
beroende på storlek på hage och hästar (+ hästägare
)
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja, massvis med gånger
4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag är uppfödd på hästgård, så började nog för att det var en naturlig del av familjen.
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Nej, jag fick egen häst efter 6 mån på ridskola (fortsatte dock på ridskola i många år till). Första ponnyn var dock mycket mer väl-borstad än välriden om man säger så
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Vid hoppning, ibland vid uteritter.
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, inte ens nära på.
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Lastning, stå uppbunden, hämtas i hagen, ledas, skos, klippas borde inte vara några konstigheter.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Har dålig uppfattning då sista ponnyn hade fri tillgång (lösdrift) och minns inte de innan henne. Men som tumregel hellre mycket grovfoder än mycket kraft.
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Barnolja, balsamspray, blåspray.
11. Hur många utetäcken har din häst?
3-4 st regn repsektive fodrade täcken.
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Så kallt så att jag inte ens har skrittat ut en sväng har det nog aldrig varit. Värmen klarar jag själv dåligt om den är över 25°, då rider jag hellre på kvällen.
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
3-7 dagar, beroende på vad som räknas. Ofta ordentlig träning 2-3 dagar/vecka, 1-3 uteritter, nån dag med tömkörning/longering, någon dag med bara skritt-arbete (gärna på varierande underlag).
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Skulle vilja säga alltid bra skor vid hantering, men får nog erkänna att det har hänt att hästar har hämtats på sommarbetet i mindre lämpliga fotdon.
Alltid hjälm vid longering och liknande, alltid hjälm och väst när jag sitter på/bakom häst.
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
När jag var tävlingsaktiv tränade jag markarbete och hoppning för min far och dressyr för en b-tränare. Och sedan åkte vi iväg på träningsläger för a-tränare 1-2 v/sommar.
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
23h
Ser gärna att utevistelsen är minst 12h, skulle äldrig ställa min häst i ett stall där en normal dag innebär mindre än 10 h ute.
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej.
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
När jag tävlade var målet att utbilda ponnyn och då ingår även tävlingsbiten. Jag jagade inte resultat, snarare bra starter.
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
- har ingen häst för tillfället
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Det bästa som finns är antingen att skritta ut en vacker höst-dag eller sitta i hagen och titta på dessa vackra varelser.