Frågor -Hur sköter vi våra hästar?

Sv: Frågor -Hur sköter vi våra hästar?

Jag ryktar varje dag före ridningen på sommaren. På vintern kan det bli att borsta av innan och rykta efter om man måste ta tillvara på det lilla ljuset som finns. Borstar alltid av efter ridningen med.

Jag byter när det behövs, ibland varje eller varannan dag.

Han har tillgång till saltsten varje dag. Han får 3 kg havre, kalk, e-vitamin, b-vitamin och biotin varje dag.

Jag använder liniment när jag har arbetat ett ordentligt pass, linimentschampo på sommaren efter hårdare pass.

Spolar av varje dag på sommaren, inte på vintern eftersom vi bara har kallt vatten.

Han har eksemtäcke på sig för att inte bli så illa biten av insekterna. Men vill inte ha något på huvudet eftersom han bara tar av det hela tiden och dessutom får skav. Och hann har lugg nog att klara sig utan irriterade ögon.

Tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning?Sällan, bevarar det naturliga fettet i pälsen. När jag gör det så är det lite före och lite efter.

2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren?
var tredje vecka??
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt?
han har fått havre,betfor, mineraler, vetekli och vissa dagar salt, saltsten finns även i hagen.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när?
sällan
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning?
svampar av omhan är mycket svettig (dvs mer än bara lite under sadeln)
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc?
de dagar det är mycket flugor så får han flughuva, sprayar på RB-86 varje dag.
7. När på dagen rider du om det är varmt?
beror lite på, men när detär svalare iaf

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning?
Nej, speciellt inte på sommaren. Hästen behöver sitt skyddande fettlager i pälsen.
När den är smutsig. Det beror ju på hur varmt det är och hur hårt man har ridit.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt?Hästarna får salt i hagen och även kraftfoder om det behövs.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när?? Oftast inte. Använder ibland kanadensisk lera.
Ja, om den är svettig, svampar jag av hästen på svettfläckarna. Endast sommartid.
Jag sätter på mina hästar schwitsh pour on (hur stavas det nu då... :confused: ) Det är det enda som hjälper här.
Jag gillar att rida sent på kvällen.

// Anna

Lite blandade frågor ang, hästens dagliga skötsel. Svara gärna varför/varför inte.
Jag borstar av före och ryktar efter om han inte är svettig...2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren?
Så fort det börjar bli "äckligt" eller stelt av svett. Ganska ofta...
Jag ger min häst salt året runt. Det enda extra han får är en massa saftigt grönt gräs... hihi
Min häst är precis behandlad för kotledsinflammation så veterinären tyckte jag skulle börja med Back on Trackpaddar varje natt... Annars har jag en massa sorter som bara står... Ibland använder jag isbalsamet på mig själv...
Alltid när han är svettig- flugorna fastnar ju annars... urk
Han har inget i hagen, inte ens grimma....
7. När på dagen rider du om det är varmt?När det passar mig... oftast sent på kvällen, men vill jag bättra på solbrännan så rider jag mitt på dagen... hihi

På sommaren ryktar jag så lite som möjligt. Annars både före och efter ridning, varje dag.

Jag byter när jag tycker det blivit alltför smutsigt, har inte lagt upp det så att jag tvättar då och då, utan när jag anser att det behövs.

Har två små shettisar hemma och de har bara gått på hö under sommaren, med salt och ibland müsli.

Använder det vid behov. Medryttarhästen har gallor och efter en mer ansträngande tur brukar jag ha på liniment.

Inte varje gång. När hästen är alltför svettig brukar jag göra det, inte annars. Anser att det fett de har i pälsen bör sitta kvar som ett förstärkt skydd mot insekter. Svampar av hästen gör jag ist. desto oftare.

Ja. Hemmagjord vitlöksolja med vinäger, suveränt! :bow: Även 4S på mer utsatta ställen som skapet tex.

Då rider jag inte på dagen. Väljer ist. att ta en tur på kvällen när det är svalare, både för min och hästens skull.

Jag ryktar varje dag för att pålle har lätt för att få sår och jag gärna går igenom hela honom nogrant var dag för att veta vad som står på.

Jag rider 3-6dar/veckan och byter ca var 10:e dag.

Saltsten, rapsolja och betfor.

Ibland på en gammal senskada.

Ofta på det svettiga ställena.

Switch, RB 60 och flyveil.

Kvällar och nätter :)

Jag borstar och ryktar hästen grundligt innan varje ridtur och även gör jag detta om jag inte ska rida.
Jag byter då jag ser att det behövs. Min häst rids inte speciellt hårt nu och fäller inte och är ganska ren så de blir inte så smutsiga. Däremot är det ju ganska roligt att matcha färger så..=)
Min häst äter korn, betfor och lite krafft nu då hon kräver foder nu p.g.a att hon har ganska svårt att hålla hullet. Salt har de obegränsat dygner runt året om..
Använder inte liniment då jag inte är nån liniment-fantast. Har hört att linimentet skapar en inflammation för att det ska läka ut en muskelskada el dyl fortare. Stämmer eller inte? Enligt veterinär ska det vara så, men det låter inte bra att bara använda "sådär"..
Det händer. Men aldrig vintertid..
Min häst går med flyweil på sig ute och jag använder inte flugmedel för att de jag använt inte fungerar i alla fall.. Letar fortfarande efter ett som verkligen funkar..=)
Så sent på dagen som möjligt när den värsta hettan har lagt sig. Oftast eftermiddagarna.

Nej jag ryktar inte varje dag. Jag ryktar när andan faller på i princip. Jag borstar inte ens av varje dag. Med en förtidspensionär och en unghäst finns ingen anledningen. Bättre fettet i pälsen får vara kvar. Men varannan dag får de en prdentlig avborstning iaf.
Ryktar gör jag som sagt när andan faller på, och då ryktar jag före OCH efter ridning. Före för att få dem rena och få igång cirkulationen, och efter för att få dem extra rena och få bort ev svett etc.

När den är smutsig, vilket inte är speciellt ofta eftersom ridhästar hos mig duschas ganska ofta sommartid.

Alltid saltsten i hagen och i stallet. Annars fodras de efter behov. Dvs alla får mineraler, och sen får de som behöver kraftfoder och ev andra tillskott. T ex får förtidspensionären ledtillskott.

Linimentar aldrig regelmässigt, men förtidspensionären masseras och linimentas tre gånger per vecka.

Kyler ben gör jag bara vid skada eller efter hårt arbete och då med slang.

Om det är varmt och den är svettig ja. (Har inte spolspilta). Brukar ha i linimentshampoo i vattnet.

Beror på insektstryck, men alltid Switch Pour on. Sen är det olika, ofta får de på sig Zorry med och går med flughuvor. Är det riktigt drygt får förtidspensionären flugtäcke med. Och är det ännu jävligare kommer de in på stall under de värsta timmarna.

Före 06 eller efter 21, inte alls pga värmen (jag har ju ökenracers *s*) utan pga BROMSARNA och insekterna som kommer med värmen.
ser fram emot många svar! :p[/QUOTE]

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag är en tjej på (snart) 21 år som sedan 2 månader tillbaka återupptagit mitt intresse för hästar och ridning - vilket är super...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: Kaarina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej! Jag tänkte gör en liten rolig tråd, precis som rubriken lyder. Hästvård: 1. Vad har ni i ert stallapotek? 2. Vad använder ni...
Svar
0
· Visningar
1 159
Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 005
Senast: Lillagoajag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka