Frågor -Hur sköter vi våra hästar?

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Ja, ibland lite mer ibland lite mindre.
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Rider travare och då blir dem genomblöta nästan varje gång så jag byter nästan efter varje gång, året om.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Nope.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Kan hända, om det behövs vid väldigt hög ansträngning.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? För det mesta blir det duschen men om det inte är så mycket drar jag en repa med svampen.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Nope.
7. När på dagen rider du om det är varmt? Jag rider ju oftast i lag när tränarna kör så det blir från 8-14 ungefär som jag håller på, ibland längre om det är många som behövs ridas.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning?
Om jag ska rida, självklart. Om jag inte ska rida så låter jag honom oftast vara, om han inte har lekt gyttjebrottare...
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren?
Beror på när den är skitig...
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt?
Nej, tillgång till saltstenar och fräscht vatten på betet. Lite extra gott när jag ridit.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när?
Ibland, om jag ridit hårdare än vanligt.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning?
Bara om han är svettig. Inte annars.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc?
Spray på, allt som går.
7. När på dagen rider du om det är varmt
Beror på om jag är ledig eller inte. Antingen vid 9 på morgonen eller vid 21-22 tiden på kvällen.

Borstar av innan ridning, duschar efteråt.

Aldrig :-) Har tjockt vinterrenskin som jag borstar av när svetten torkat.
Mineralsten och gräs.
Nån gång om året brukar det bli om de får nån inflammation nånstans. Brukar använda radital eller nått isbalsam isåfall.
Japps, alltid om den är minsta lilla svettig.
Oftast inte, här blåser så mkt så det brukar inte behövas men har ett känsligt sto som brukar få det.
7. När på dagen rider du om det är varmt?
När jag får barnvakt. Hästar dör inte av värme.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? ja, före ridning
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? inte
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? nej
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? aldrig
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? om hon blivit svettig ja
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? spray
7. När på dagen rider du om det är varmt? på kvällen

Sopar av henne den värsta skiten innan ridningen, duschar henne efter. Orkar inte borsta ordentligt varje dag :o Men ger henne en rykt emellanåt. Masserar henne rätt ofta eftersom jag inte ryktar.

När det behövs, vilket är rätt ofta.

eftersom jag inte rider så mycket och hon är smällfet så får hon bara lite betfor, vitlök och Ginko Biloba på osteopatens inrådan

Doktor Schaettes balsam när jag masserar, annars inget. Har testat på mig själv och det funkar inte, blir varken varmt eller kallt (utom Radital)

duschar så gott som varje gång, hon blir rätt svettig under sadeln.

Fly-veilen/masken tar hon bara av sig så det är ingen ide. Flugmedel tycker jag inte funkar, men idag har jag inhandlat Citronella, en början till ett eget flugmedel ;) Dock så får hon vara inne på dan om det är massa djur.

Kvällen, efter 8 helst. Eller på morgonen innan 9. Måste jag rida mitt på dan blir det nån lugn skrittur i skogen bara.

ryktar oftast före ridningen, borstar av efter om hästen inte är svettig så svampas den.

när det behövs

salt och ibland betfor + krafft sport

inte på sommaren men i vanliga fall efter träningar eller hårdare ridpass

om det behövs ja

just nu inget flygskydd för ögonen (fått skav) har på någon salva på kroppen

när jag är i stallet. så det varierar

1. Jag ryktar hästen varje dag, och då innan jag rider. Efter ridningen, borstar jag bara av med en borste.

2. Byte av vojlock gör jag efter behov. Vilket blir oftare på sommar och vår, då svett och hårfällning, gör att det är ett måste!

3. Sommartid får hon inte nått särskilt foder, och under betes gång stödutfodrar jag med hö, om det behövs. Salt = fri tillgång.

4. Har inte använt liniment på min nuvarande häst, då jag inte tycker det har funnits anledning än.

5. Blir hon riktigt svettig, så duschar jag av henne efter ridningen. Hon tycker det är toppen.

6. Vid hårt insektstryck får hon ha flyveil, då jag inte vill sätta myggmedel i ansiktet(kring ögon och mun). Använder sen Chevalett på kroppen.

7. Är det riktigt varmt försöker jag rida inne i ridhuset, eller på kvällstid. Ibland händer det att ridningen blir ute. Det är helt klart bra att veta, hur hon fungerar i värmen. Vad gör jag på tävlingsplatsen, om det är superhett??

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Nej, jag ryktar ytterst sällan. Borstar av före och efter ridning.
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Använder inte vojlock eller schabrak.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Nej, han har tillgång till saltsten året om. Just nu får han B-vitamin, eftersom han börjat fälla sommarpälsen (och alltså sätta vinterpäls, tyvärr!)
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Aldrig.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Sommartid brukar jag duscha hästen varje gång han blivit svettig av träning.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Min häst har sommareksem, så han får ganska mycket skydd: Eksemtäcke dygnet runt, sprayar på RB86 varannan-var tredje dag och smörjer i man och svans med Nylanders Hästkräm ungefär lika ofta.
7. När på dagen rider du om det är varmt? Oftast sent på kvällen.

Nej, ryktar öht inte alls. Borstar före ridning.
Har ingen, så byter inte.
Nej, samma foder, bara mängden som varierar beroende på hur smal hästen är.
Bara vid svullnader/skador.
På sommaren alltid dusch. Övrig tid på året bara om det är tillräckligt varmt eftersom hästen inte står på stall.
Emellanåt vitlöksolja edyl. Har man och lugg så fly-veil o dyl gör ingen skillnad.
Rider som regel samma tid oavsett väder, mellan 10-15.

Ja jag ryktar varje dag. Hoppar nog av det i snitt 3 ggr/år.
Förutom att hästen blir ren och fin, så är ju rykt bra massage som främjar hästens hälsa.
Rykt före eller efter ridning varierar. Allt från om jag har ngn ridhustid att passa och är sen till om pållen lerat ner sig så jag måste spola innan ridpasset.

Så fort det blir ljusa och hårda svettränder på undersidan, eller om de är ljusa så fort de blir synligt lortiga.
Brukar väl bli ungefär var 3-4:e dag.

Mina hästar har alltid saltsten i boxen.
Ynglingen brukar få lucern på sommaren under tävlingssäsongen, det får han inte vintertid såvida inte höet innehåller extremt lite protein.

Isbalsam efter hoppning.
Aldrig liniment numera, har skaffat mig Back-On-Track i stället. Använder dem efter ridning när jag ridit hårdare pass än vanligt.

Ja om han är svettig.

Brukar spraya på flugspray en gång/dag på honom. Det på kvällen efter rykt och ev spolning.
Han har även flywiel i hagen, då han får ögoninflammation annars.

När jag har planerat att rida. Vädret ändrar sällan mina ridplaner...

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Ryktar innan ridning, alltså nästan varje dag
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? När det behövs, varje eller varannan dag
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Då hon inte går på bete får hon sin vanliga foderstat. Vid hård träning brukar jag lägga till elektrolyter
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Isbalsam efter hårda pass, typ. galoppträning, terräng, liniment lite då och då
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? om det är varmt och de är mkt svettiga
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? insektsspray, flera ggr om dagen
7. När på dagen rider du om det är varmt? kvällen, om jag kan välja

*inte på sommaren. På vintern före ridning.
*varje dag eller möjligen varannan
*nej
*bara efter hårdare arbete
*om det behövs. Lite svettig = svamp. Mycket svettig = dusch
*flugspray, tjärsalva och flugmask
*helst tidig morgon eller sen kväll men ibland mitt på dagen. Beror på hur jag jobbar och när träningarna är.

Ryktar inte alls ofta....borstar av före/efter ridning.
När det behövs ca varannan vecka(rider ganksa mkt barbacka)
Ger bara lite Havre/morötter efter ridning(som godis)
salt har han i hagen.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när?Enstaka ggr liniment då han gått lite hårdare....
svampar/duschar om han är svettig,
(duschar när jag inte har bråttom)
flughuva och sprayar md el rb86,smörjer mule o skap m 4ess.
Kvällen

mvh Arabizar

Nej jag ryktar inte varje dag, men de dagar jag gör det gör jag det efter ridningen.
Så fort det är smutsigt
Nej. Hon har ju saltsten och mineralsten.
Nej aldrig.
Ja, om hon är svettig. På sommaren. Inte på vintern.
Flugpannband och myggmedel.
Kvällen eller morronen.

Jag får svara hur jag KOMMER sköta min pålle, eftersom han just kommit hem från helinackordering.

Lite blandade frågor ang, hästens dagliga skötsel. Svara gärna varför/varför inte.
1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Ja, mest nogrann före ridning
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Nu har det blivit varannan gång (dvs. 2 ggr/mån)
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Krafft Groov + multivitamin
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Nej
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Ibland, det beror på värmen ute och vad vi har gjort
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Han har flyveil och insektsspray
7. När på dagen rider du om det är varmt? Sent på kvällen
ser fram emot många svar! :p

Ryktas efter ridning då hästen på kvällen görs iordning för natten.
Som alltid vid behov. ibland blir det varje dag.
Uträknad foderstat som balanseras efter betet. Div ungefärligt näringsvärde på gräset.
Ja, vid behov. efter hård träning/tävling och om jag märker någon reaktion i ett ben
Japp.Har duch i stallet med både varmt och kallt vatten
Flyweil och spray. Extremt känsliga hästar får även täcke
Oftast förmiddag, men ibland kväll

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Nej, ryktar gör jag sällan... :o
2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Varannan, var tredje dag ungefär. Varje om jag ridit träning exempelvis och schabraket är rejält svettigt.
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Inget "löst" salt utöver saltstenen i hagen/boxen. Inget extra av något annat heller, förutom att jag bytt müeslin mot pellets.
4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Liniment använder jag rätt ofta på hans rygg, eftersom han lätt blir spänd och får ont i musklerna. Isspray använder jag ibland, efter en skogstur i knagglig terräng eller hoppning.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Nu under den varma delen av sommaren så duschar han efter varje ridpass. Under vintern spolar jag inte däremot, har ingen spolspilta.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? I hagen har han luva och flugtäcke med hel hals. När jag rider sprayar jag på flug/insektsspray.
7. När på dagen rider du om det är varmt? På morgon eller kväll, om det är möjligt. Som idag är det ju dressyrträning kl. 18, så det är ju bara att härda ut och svettas som en liten gris... :D :crazy:

För det mesta, men inte alltid.
När det är smutsigt/blött av svett. Det blir rätt ofta när det är varmt...
Min häst har fri tillgång på saltsten i beteshagen, men får inget annat förutom gräset.
Ibland, inte särskilt ofta. Om hästen gått ett hårt pass, t ex.
5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Ja, duschar om den är jättesvettig, annars svampar jag där sadeln legat och på halsen. Ofta räcker det.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Han är switchad och RB86:ad plus att jag smörjer in hans intima delar med Fyra Ess-salva.
7. När på dagen rider du om det är varmt? Då rider jag på morgonen eller kvällen, i den mån det går.

Lite blandade frågor ang, hästens dagliga skötsel. Svara gärna varför/varför inte.
1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? borstar bara av. ryktar igenom honom nån gång i veckan.
på min "vanliga" sadel tvättar/sköljer jag av vojlocken vid behov, men min barefoot sadel har specialpad som jag borstar av o tar hem o dammsuger ibland. den är i nåt luddmaterial.

han har saltsten i sommarhagen o utfodras som vanligt eftersom han tränas hela sommaren.
nej..

duschar honom varje gång, han blir alltid svettig o tycker det är skönt att bli duschad i den här värmen. duschar även hals/huvud/bakdel innan vi rider.
använder egen "trollformel" som jag geggar på honom, och 2 klyftor vitlök i maten mot festingarna :)
ser fram emot många svar! :p
på kvällen eller tidig morgon.

Ja, före och efter.

så fort det blir smutsigt men rider oftast barbacka så inte så ofta.

Nej, bete och lite kraftfoder. Saltsten i hagen.

Jag använder ganska ofta olika liniment.

Ja varje dag.

Flugspray

Oftast på kvällen vid 6-7-tiden

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag är en tjej på (snart) 21 år som sedan 2 månader tillbaka återupptagit mitt intresse för hästar och ridning - vilket är super...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: Kaarina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej! Jag tänkte gör en liten rolig tråd, precis som rubriken lyder. Hästvård: 1. Vad har ni i ert stallapotek? 2. Vad använder ni...
Svar
0
· Visningar
1 159
Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 005
Senast: Lillagoajag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka