Frågor -Hur sköter vi våra hästar?

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning?
Ja, jag ryktar varje gång innan ridning. Vilar hästen blir det dock bara avborstning den dagen.

2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren?
Eftersom jag har bomlöst och Equalizer pad, så byter jag inte. Padden tvättar jag när det behövs, och borstar av hår från undersidan före varje ridtur.

3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt?
Mineraler ger jag hela sommaren.

4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när?
Aldrig, eftersom det inte behövs.

5. Svampar/duschar du hästen efter ridning?
Svampar om hon är svettig.

6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc?
Hon har flyveil, och så häller jag på Switch och smörjer med idomin på flugbetten, och med Skillingaryd salva där det är mest utsatt.

7. När på dagen rider du om det är varmt?
Tidigt på morgonen. På kvällen är det aldeles för mkt mygg och sånt.

[/quote]

Tja! Här e mina svar på dina frågor! (såhär sköter jag min polla)

1.Jag borstar och ryktar henne varje dag före och efter ridningen eftersom det ger ökad blodcirkulation och jag är lite fåfäng av mig så jag gillar inte att se en smutsig häst :D
2.Beror på om jag rider henne svettig, men ca var 3:e dag.
3.Just nu är hon ju på stall, men när hon är på bete får hon havre blandat med betfor och salt och mineraler. Hon har även fri tillgång till salt i hagen.
4.Jag använder Isbalsam efter hårdare träningspass, annars kan min häst få gallor dagen efter.
5.Svampar henne alltid där hon blivit svettig!
6.Nej, men hon får Switch pour on, håller borta det mesta, samt spray mot bromsar. Kommer det ändå flugor så får hon ha flugluva.
7.Beror på om jag ska rida hårt eller bara ut och skritta, eller om jag rider i vårat ventilerade ridhus.
Men oftast runt 5..

Hoppas du blir glad åt mina svar :p

1. Nu på sommaren så rykar jag inte av min häst, eftersom att man tar bort en massa skit ifrån hästen som hjälper den att hålla en del odjur borta, men jag borstar istället av med en hårt borste och sedan en mjuk, för att hon inte ska ha någonting som kan ligga å kläma under sadeln.

2. rider inte nu på sommaren, eftersom att det är aldeles för mycket broms för att min ponny ska kunna låta bli att vingla ner i diket, eftersom att hon är så upptagen med att hålla bromsarna borta från tillexempel underlivet.

3. Salt har min jämt i hagen, jag ger någon form utav foder om man märker att det behövs, d.v.s. om hon antinge är för het eller för lat så åtgärdar jag detta med foder tills dess att hon blir i ett schyst temperament.

4. Om hon har fått en skada så brukar jag använda mig av liniment och kyllera om veterinären/kiropraktorn säger att man ska använda det, har hon blivit jobbat hårarde än vanöligt någon dag så brukar jag läga på kyllera.

5. Svampar, eftersom att vi inte har tillräckligt mycke vatten denna sommar för att kunna duscha hästen (skölja bennen däremot räcker vattnet till).

6. Använder mig av RB86 och äpelcidervinäger som det har legat vitlök i, seddan sätter jag på myghuva vid behov (vilket inte är direkt jätte vanligt).

7. Är det varm och jag inte har tid å rida på kvällen så tar man sig en skrittur med kanske lite trav i, annars så försöker man rida när det har svalnat av d.v.s. senare på kvällen.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Borstar varje dag. Nu när hon går på bete blir det en snabbrykt ett par gånger i veckan för att inte "avfetta" pälsen för mycket, annars ryktar jag varje dag.

2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren? Varannan eller vajre dag.

3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Japp, lite salt får hon, antingen löst från handen eller blandat i ev. kraftfoder.

4. Använder du liniment/isbalsam etc? Alltid/annars, när? Liniment (svagare typ Blue Lotion) på framkotor och bakknän efter hoppning, inte annars.

5. Svampar/duschar du hästen efter ridning? Svampar/häller vatten över henne (ur medtagen dunk) om hon är svettig. När vi är i stallet spolar jag oftast med slang.

6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Varierar mellan flugpannband och "huva" beroende på mängden insekter och om hon har antydan till skav någonstans. Dränker in henne i flugspray också.

7. När på dagen rider du om det är varmt? Det beror på hur varmt det är, men vid 19.30 ca.

Lite blandade frågor ang, hästens dagliga skötsel. Svara gärna varför/varför inte.
Före och efter! Före så att all smuts och allt bös ska vara borta och efter som mys & massage.

Så ofta det behövs.

Salt & mineraler

Nej, vi rider inte så hårt, tävlar inte eller tränar.

Svampar om hon skulle vara blöt av svett.

Smörjas/sprayas med ekologiska insektsmedel vid behov och har "mössa" om det är väldigt mycket insekter. Hon får lätt skav i ansiktet så vi använder inte huvor eller grimmor i onödan.

Sent på dagen när det inte längre är hett eller tidigt på morgonen (oftast kväll för jag är morgontrött).

ser fram emot många svar! :p

Nej jag ryktar inte varje dag, men de dagar jag gör det gör jag det efter ridningen.
Så fort det är smutsigt.
hon slickar inte saltsetn så hon får salt (asså salt som e för hästar hehe)
Ja efeter träningar.
Ja, om hon är svettig. På sommaren. Inte på vintern.
Fulg mask eller vad det heter när det är heltäckande...å myggmedel
Kvällen oftast
//Sofia

Svar: Jag borstar av före och efter ridning, ryktar ca 1ggr i veckan om han inte är jättesmutsig då oftare. För att komma åt blodcirkulationen brukar jag "massera" stryka med händerna över hela hans kropp ungefär varannan dag. Det ger en mycket personlig kontakt oxå. Kallar denna stund på dagen "mysstunden" :)

Svar: Har ingen sadel.

Svar: Han får vitlök mot fästingar och insekter och immunförsvaret. Salt äter han mycket ändå, vill inte äta upp maten om jag har i salt i den.. :crazy:

Svar: På sommaren tvättar jag min pålle med Head and shoulders 1 ggr i veckan mot eksem, ytterligare en "mysstund" Han älskar o duscha!

Svar: Bara om han är svettig och det är varmt och då svampar jag.

Svar: MD-Hästdeo morgon och kväll och Skillingaryd hästsalva de dagar jag inte använder cortizon för att hålla en mjuk och smidig hud, Skillingaryd är även aningen insektsavvisande, Nylanders hästcreme istället för Skillingaryd när insekterna är riktigt ilskna. Cortizon varannan/var tredje dag mot eksem inget täcke, vanlig hage.

Svar: Tidig morgon (nio är tidigt för mig :o ..) eller sen kväll (nio igen..)

Nej, oftast hinner jag inte det utan jag nöjer mig med att borsta ordentligt före och efter ridning. Ryktar när jag har lite extra tid, t ex på helgerna.

När det behövs.

Har gett min häst extra salt nu under sommaren eftersom han svettas mycket. För övrigt får han samma vitaminer och mineraler samt andra tillskott som han får under hela året

Använder isbalsam på min hästs skadade sena efter ridningen, sen använder jag alltid back on track bandage på honom så fort han står inne.

Ja om han är svettig. Han skrittas bara nu eftersom han har varit skadad och blir då oftast inte särskilt svettig.

Han har flyveil eftersom han hatar alla sorters flughuvor, dessutom tar vi in hästarna under den varmaste tiden på dagen så att de skall få vila sig från flugorna lite. Använder diverse olika sorters flugspray men tycker inte att de funkar...

Rider antingen väldigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att slippa värmen. Min häst avskyr när det är för varmt, då vill han bara sova...

Nej inte på sommaren, det blir ca 1 gång i veckan. när pälsen är lite fet så skyddar det ju bättre. Fast jag borstar ju självklart av innan.
När det blir smutsigt (vilket det mest blir då dom blir svettiga) Så efter hårdare pass blir det smutsigt & kladdigt, 1-2 ggr i veckan ungefär
3. ger du hästen något särskillt foder på sommaren, tex salt? Nej, fast de har ju saltsten.
Nej, inte speciellt ofta. Isbalsam endast vid slag/svullnader. Däremot strechar jag dem ibland efter ett ordentligt pass.
Svampar, vi har ingenn spolspilta & det är jobbigt att hålla & spola ute...
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Ja, ena tjejan har grimma med flyveil, hon har oxå flugtäcke med hals, för hon är väldigt besvärad och får stora bölder av alla mygg/knottbett. Den andra tar av sig grimman varje dag, så det är ingen idé att ha någon på henne.
Oftast 20-21.00 på kvällen & ibland tidigt på morgonen när jag jobbar kväll...
MVH /Erica

Borstar av varje dag, ta bort lera och sånt, ryktar ordentligt innan ridning och borstar av snabbt efter ridning ev. svampar av om han är svett.

Oftast efter varje gång jag ridit, ibland varannan beror på hur svettg han har blivit.

nej han får inget alls, men han har fri tillgång på vatten och salt på betet.

Enbart om han skulle vara varm eller svullen eller öm någonstans.

Om den är svettig eller lerig.

Nej, han tar av sig det direkt så han vill väl helt enkelt inte ha det.

Kvällen eller tidig morgon.

Nej, inte varje dag -sommartid är jag bra mycket mindre noga än vintertid (mest för att mina hästars sommarpälsar är så "lättskötta" sas). Vintertid ryktar jag i princip varje dag. Oftast före ridturen, men emellanåt -som uppvärmning inför massage ifall vi enbart arbetat ett kort pass, även efteråt.

Skulle eg bytt ofta men har dels för få schabrak och är dels lat så jag har istället plockat bort schabraket och rider utan. Blir mer smörjning av sadeln då visserligen, men det är roligare :-).

Fri tillgång på vatten och saltsten har de i hagen. I övrigt tillskottsfodrar jag proteinfoder ifall betet börjar tackla av, vilket inte är fallet iår ännu.

Liniment använder jag på mej själv! Har även använt det en hel del på hästarna tidigare, men den ena märren gillar det inte alls -hon tycker linimentkänslan är otäck, och den andra märren jobbas såpass lite så där är det inte lönt. Har även linimentat den mörka märrens ben emellanåt över natten (och lindat) framförallt för att "se vad som händer" (dvs om benen blivit bättre eller sämre av värmen). Isbalsam har jag på akuta skador, tex om de vrickat sej eller sträckt sej - inte så ofta alltså.
Använder mej av Radital värmesalva en del vid massage emellanåt också, det verkar som om det är den kylande effekten i linimenten som den mörka märren tycker är otäck -men värmesalvan har ju ingen sådan och den fungerar vettigt. Duschar även emellanåt med linischampoo främst vår och häst.

Har den blivit svettig svampar jag alltid av den sommartid. Om det är lerigt ute -händer främst vår och höst, duschar jag benen "så ofta det behövs" för att få bort lera, salt osv.

Nej, skulle väl egentligen behövas på den mörka märren men hon plockar bara av sej det så då får hon vara utan. Den röda märren har så långt pannlugg att hon är helt obesvärad :-).

Morgon eller kväll helst, men kan även rida mitt på dagen - beror på vad vi ska göra.

1. Ryktar (inte bara borsta av) du varje dag? Före/efter ridning? Jag ryktar och borstar både före och efter ridning!

-Jag byter alltid vojlock efetr varje gång, jag skulle aldrig vilja ha på mig en svettig gympa dress dagen efter ochb tror inte att hästen vill ha det heller. Eftersom det samlas salt och blir "surt" i schabraket...

Ja, han får salt året om, uträknad foderstat!

Liniment efter/före träning/tävling, isbalsam vid svullnader och skador.

Joo, om h*n blvit svettig, kanske inte fetr en skritt tur.

-Ja han har alltid på sig en huva, och smörjs in med flugmedel 1-2ggr/dag

Om det är varmt rider jag oftast på kvällen om det då blivit svalare!

Sååå, det var mitt! ;)

Nej,men både före och efter ridning. Även ibland när han vilar ger jag honom en rykt. Den lilla ryktar jag några gånger i veckan, mest för att vänja henne vid att bli hanterad.

Oj, jaa... när den blivit allt för skitig, eller svettig

Saltsten,med mineraler

Ibland efter ridning om han gått relativt hårt, på hårt underlag tex

När han blivit svettig på sommaren

Han hade sån där huva på sig i början av sommaren, den har han nu kliat av sig ngnstans i hagen och vi har inte hittat den. Så nu, nej.

Förmiddag (morgon), eller kväll

Sv: Frågor -Hur sköter vi våra hästar?

1. Borstar före och efter motion.
2. Ca 1 gång i månad pga att pållen är pensionär och tömkörs mest. Barbackalufs.
3. Får en skvätt betfor, havre, Hestekraft, Brunalger, Biotin, Glukosamin varje dag.
4. Kyler benen ibland med vatten, kyllera eller isbalsam när det behövs. Blöter hovarna varje dag + oljar in dem.
5. När han blivit svettig efter motionen. Varma dagar - är kolsvart! :eek:
6. Renons eller Skillingarydssalvan. Har naturlig flyweil! :p
7. På eftermiddagen eller kvällen.

Ryktar i princip bara vid enstaka tillfällen när lusten fallar på. Tycker inte det är nödvändigt. På vintern har hon dessutom så tjock päls att det liksom inte ger NÅGON effekt. Hon har dessutom en färg som aldrig skulle bli "glänsande" av rykt. Jag ser rykt som en skön massage för hästen, men knappast något nödvändigt

2. Hur ofta byter du vojlock/schabrak nu på sommaren?Hmm, hon har ju bara sadel på ryggen 2-3 ggr per vecka (unghäst) o rids inte svettig - så jag byter väl när den blir för skitig antar jag.

Saltsten i hagen är självklart. Plus även en mineralbytta. Vid ridning/tömkörning får hon lite "godis" i form av morötter, bröd eller någon näve havre

Nej, ingenting. Hon har inga problem med gallor eller svullnader. Om hon får det så kanske jag kommer använda kylbalsam

Nej, hon är som sagt inte svettig. Om hon blev det kanske jag skulle svampa av henne.
6. Får din häst något flugskydd i hagen/spray, fly-veil etc? Ja, flugmedel varje dag sprayar jag på. Hon har även flughuva på skallen nu, eftersom hon fick en ögoninflammation för några veckor sedan. Huvan tycks hjälpa bra.
7. När på dagen rider du om det är varmt?Kvällen som regel. Jobbar dagtid så det blir inte mycket val, utom på helgen, men då vill jag sova ut först! :)

Nästan varje dag och före och efter ridning
När det behövs
Hon har saltsten i hagen
Ibland efter ridning
Svampar när det behövs
Fly-veil och flugspray
På kvällarna

1. jag rykar alltid innan och efter ridning, min mamma ryktar alltid hästarna innan dom släpps ut på morgonen.

2. jag byter när det behövs, nu på sommaren brukar det bli efter var je gång jag har ridit.

3. hästarna kommer in på kvällen och är inne tills morgonen efter så dom får både kvällsmat och frukost, saltsten i boxarna.

4. jag brukar spola benen med kallt vatten när jag har ridit, speciellt om jag har ridit hårdare än vanligt, eftersom hon lätt får gallor på benen när det är varmt ute.

5. jag duschar alltid av hela hästen med ljummet vatten efter ridningen när det är varmt ute.

6. dom har flughätta, "switch pour on" som går in i blodet som gör att alla insekter inte tycker om att bita hästarna, sen brukar jag kleta in hästarna i något jättebra medel som jag inte kommer ihåg vad det heter men flugorna håller sig på avstånd iallafall.

7. jag rider antingen tidigt på morgonen eller på kvällen

Borstar alltid före och efter ridning. Ryktar gör jag efter ridning.

Inte mina hästar, men ägaren byter när det behövs, var tredje dag kanske.

Alltid tillgång till salt.

Nej.

Om hästen är svettig och det är varmt så får den en dusch.

Ena har sommar eksem så den har allt möjligt på sig. Den andra bara spray och huva om det är hemskt mycket flugor.

Åker ut vid 14, gör alla sysslor, fixar hästen. Ger mig ut 15.30-16 ungefär.

Neej.. borstar av före och efter ridningen

Typ en gång i veckan, han rids med sadel ca 3-4 dar i veckan

Nej, han har bara gått på betet. Nu har vi börjat ge hö dock

Liniment till ryggen ibland när jag masserar honom, råd av equiterapeuten..

Beror på hur svettig han är, är det riktigt varmt brukar jag duscha han annars svampar jag av honom

Ja när det var som värst hade han grimma o fly-weil, det enda han lät sitta. Nu är han helt naken

När det var riktigt varmt red jag vid 20-21 tiden

Ryktar alltid innan ridning och när han vilar blir det massage plus rykt.
Ca 1gång/vecka eller vid behov.
Saltsten i hagen, sen får han lite kraftfoder en gång om dagen.
Linement när jag ridit.
Om han har blivit svettig.
Sprayar honom, plus att jag brukar fläta in balsnören i pannlugen som skydd mot flugor eftersom han vägrar ha huva eller pannpand i hagen.
På kvällen om möjligt, annars en lugn tur.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag är en tjej på (snart) 21 år som sedan 2 månader tillbaka återupptagit mitt intresse för hästar och ridning - vilket är super...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: Kaarina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej! Jag tänkte gör en liten rolig tråd, precis som rubriken lyder. Hästvård: 1. Vad har ni i ert stallapotek? 2. Vad använder ni...
Svar
0
· Visningar
1 159
Gnägg Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 005
Senast: Lillagoajag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv