Frågor angående vävare!!!! Viktigt!

D

dynamite90

hej

Det är såhär att min häst väver när han blir stressad, alltså typ när han blir lämnad ensam i stallet och alla andra hästar går ut. Det är endast då det händer, och då väver han verkligen intensivt!
Nu har jag lånat en häst som jag vet är vävare, men som endast väver i stallet. Den har vart här några dagar och de två senaste dagarna har den börjat att gå ut med grinden i hagen och ibland börja väva där också!! Och den stannar där hela tiden! Hästen går tillsammans med en unghäst och nu är jag rädd att unghästen kommer att ta efter vävaren.

Nu till min fråga:
Om jag släpper ihop den "nya vävaren" med min häst, (som endast väver i ytterst stressande situationer) finns risken att min häst börjar att väva regelbundet?

Vore väldigt tacksam för svar!!!!

Sv: Frågor angående vävare!!!! Viktigt!

Jag har en krubbitare och enligt min "forskning" smittar, eller lär sig inte andra hästar av det beteendet. Jag vet inte hur det är med vävare, men jag skulle gissa på att beteendet inte smittar där heller.

Nej, vad jag vet så smittar inte betèendet, synd bara att ha två oroliga hästar tillsammans

Det smittar inte.

Den som nu börjat väva ihagen gör det för att den är stressad och/eller missnöjd. Försök lösa det istället så kanske den slutar väva i hagen.

Vävning och andra steriotypa beteenden kommer sig av stress. När beteendet väl är utvecklat så är det kroniskt, det man kan göra är att försöka lindra symptomet, men man kan aldrig hindra dem från att väva.
När de utför sitt beteende utsöndrar kroppen endorfiner som är ett smärtstillande/välbefinnande hormon och det får dem att må bättre/känna sig mindre stressade. De drogar sig själv helt enkelt...;)

En häst som är vävare kan bli nästintill symptomfri om den får vara i en miljö där den känner sig trygg, ej stressad och mår bra.
Har själv en vävare och när hon får gå på lösdrift med fri tillgång på grovfoder är hon mer eller mindre symptomfri. Ingen av hennes avkommor, hagkompisar eller boxgrannar har någonsinn varit/blivit vävare.

Svar till alla:
Jag har också hört att vävning inte smittar, men blev lite tveksam då jag vet att lånehästens mamma vävde och att fölet sedan antagligen tog efter. Är det så att föl och unghästar endast tar efter sin mamma vad gäller sånt? Eller? Lånehästen har haft flera föl och gått med unghästar innan och dessa har inte börjat väva. Var det alltså bara otur att den började väva som sin mamma??

Tacksam för svar:banana:

Tror många gånger att det "smittar" för att miljön/rutinerna inbjuder till det på det stall hästarna står i. Skulle försöka få in den vävande hästen i en hage där en bestämd och ranghög häst går.Det brukar ge trygghet och göra att hästen följer med bort i hagen när den hästen går. Ranghöga hästar brukar säga till stressiga hästar som ränner fram och tillbaka vid grinden också.

Mkt motion utan stress kan nog göra vävningen bättre så hästen känner sig rastad och går in och vialr istället för att stå och vilja komma ut. :)

Lite saxat från slu

För lite strukturfoder i dieten kan framkalla stereotypier p.g.a. otillfredsställt tuggbehov. Då en häst är motiverad att äta men hindras att utföra konsumtionshandlingen uppstår frustration som
ökar sannolikheten för att t.ex. krubbitning eller vävning utvecklas (Cuddeford, 1996). Redbo etal. (1998) fann att frekvensen av beteendestörningar ökade då mängden kraftfoder i foderstaten
ökade. Huruvida detta beror på egenskaper hos kraftfoder eller det faktum att mer kraftfoder i foderstaten innebär en mindre grovfodergiva fastställdes inte. Otillräcklig stimulering samt otillräcklig kontakt med andra hästar kan också vara bidragande faktorer (Frape, 1998), liksom stress (Cuddeford, 1996). Cuddeford (1996) har visat att det verkar föreligga ett direkt samband
mellan ättid och stereotypier (se tabell A). Uppstallade hästar utvecklar oftare stereotypier än frigående hästar (Lewis, 1995).

En häst som väver vaggar från sida till sida på frambenen (eller, mer sällan förekommande, på bakbenen), ett beteende som liknar hästens rörelsemönster då den betar (Marsden, 2002).
Vävning är ett oönskat beteende då ägare och tränare anser att det orsaka felaktig muskelansättning, viktnedgång och prestationsnedsättning/trötthet (McAfee et al., 2002). Att hästens vävning skulle slita på senorna är enligt Marsden (2002) en missuppfattning. Beteendet är vanligast hos uppbundna hästar men förekommer också hos hästar som hålls på box (Lewis,
1995). Det råder ännu oklarheter kring vilket otillfredställt behov som kan orsaka vävning. Mills och Davenport (2002) lägger fram teorin att den utlösande mekanismen är brist på social kontakt med gruppmedlemmar. Mills and Davenport (2002) visade att vävning och andra stereotypier
minskade i frekvens då den uppstallade hästen kunde se andra hästar. Montering av en spegel inom synhåll för hästen minskade förekomsten av vävning och andra stereotypier lika effektivt. Huruvida spegelbilden uppfattades som en flockmedlem eller om den skapade en visuell
distraktion för hästen är inte klart (McAfee et al., 2002)

Tack, det var till stor nytta! :)

Jag har heller aldrig trott att hästen tar skada av det fysiskt. Den är trots allt 14 år och har vävt hela sitt liv, men aldrig varit skadad. Samma gäller med min andra häst.

Det där med att den ränner fram och tillbaka framför grinden verkar ha ordnat sig nu, idag har den gått i hagen som en helt normal häst! Det kanske bara var flytten som gjorde det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
2 894
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 950
Senast: Juli0a
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka