Frågor ang ridning under dräktigheten.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 930
L

Lantlolla

Hur brukar ni göra?
Fortsätter ni rida efter betäckningen som vanligt? Ellerm låter ni damerna stå ett tag och sen rider endel igen innan ni stället av dem inför fölningen?

Lite nyfiken på detta.
Alltså rider ni, hur rider ni?
Eller ja när och hur länge vilar dem?

Lite intressant med när ni sätter igång stona efter fölningen?

Hoppas ni har tid att slänga in svar på dessa lustiga frågor :D

Sv: Frågor ang ridning under dräktigheten.

Ingen som kan svara?

Det finns redan en massa trådar i ämnet. Någon ligger på avelsgnägg, och ämnet diskuteras även i tråden för oss som väntar föl 2008.

Jag tror att stona får tävla t o m 5:e dräktighetsmånaden.

Så normal motionsridning är ju bara bra.

Det är inte någon sjukdom att vara dräktig.

De sista månaderna kan man promenadrida, pga att magen blir ganska rund.

Är det ett rent avelssto så har de ju inte varit ridna innan heller, men en som blivit motionsriden, mår säkert bästa av stimuleras.

Okej. Stoet ifråga tycker det är tråkigt när man inte får röra på sig!
Men då vet jag, så det går rida ganska länge då. Bara till att skaffa större sadelgjord mot slutet :D

Tackar :D

Jag lät dem vila de första 40 dygnen. Så att fostret "satt" sig.
Efter det satte jag igång dem lite smått.
Bör tilläggas att jag bara är hobbyryttare, så det är ju ingen hård träning dem går på i vanliga fall heller :smirk:
Min ena dam som ska föla i maj börjar bli lite tung nu, säger hon till mig. Så jag ska rida henne lite till. Men snart så ska jag börja tömköra/förbereda för inkörning med henne.

Min andra ska inte föla förrens i juli så hon har ganska mkt kvar att ge. Så jag får se hur länge jag rider henne.

Var lyhörd och se hur din häst mår. Det är det tips jag kan ge.

MVH Inna

Min ena är i 7e månaden, ska föla i mars. Hon rids som vanligt men hoppas inget mer än max nåt dike i skogen för att ta sig fram. Rids 4-5 dagar i veckan ungefär i alla gångarter, 45 min-2 h beroende på vad vi gör (rider långtur med mycket skritt eller intensivare ridtur på kortare tid). Hon tycker allt är kul och verkar inte bry sig om att hon är dräktig sådär värst. Hon har aft 3 föl förut så hon är lite van iaf. Hon kommer att ridas med sakta nedtrappning av arbete ända inpå förlossningen, utom kanske sista veckorna om hon är tung då.
Sedan kommer hon börja ridas igen i sommar, när fölungen är några månader.

Min andra är i 5e månaden och ska föla i juni. Henne märker man inte mycket på att hon är dräktig, syns inte ens än. Hon har hopptränat tills för 2 veckor sedan, nu rids hon mest ut i skog och mark samt tränas dressyr på bana, både enskilt och för tränare. Hoppar lite mer för nöjes skull bara.
Hon kommer att få en liten vila nu snart för hon är bara 4 år, men sedan ska hon ridas fram till mars åtminstone innan vi trappar ner alltför mycket. Lite beroende på hur påverkad hon blir såklart.
Hon ska igång så fort som möjligt efter förlossningen. Kommer börja sätta igång när fölis är ett par månader.

Min andra är i 5e månaden och ska föla i juni. Henne märker man inte mycket på att hon är dräktig, syns inte ens än.

Puh, nu blev jag lite lättad, att det verkar finnas ngn mer som har ett sto som det inte syns så värst på att denne är dräktig...

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
56 463
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 523
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 060
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka