Fråga till valpköpare

Sv: Fråga till valpköpare

Vi har fått et infohäfte med från uppfödaren till vår ena hund, och vi har själva gjort ett liknande häfte o skickat med de valpar vi sålt.

Jättenyttigt o vi har läst vårt häfte o hoppas att våra valpköpare läst sina. Inget "konstigt" med det så länge man inte prackar på dem att "så här måste ni göra".

Låter mycket trevligt måste jag säga!!!:)

Jag tycker det låter jättebra! För en mer erfaren ägare är det kanske mest en rolig grej som visar att uppfödaren verkligen bryr sig men för den mer oerfarna kan det verkligen vara till hjälp. :idea:

låter verkligen som en toppen idé :D
hade jag haft kennel så skulle jag oxå göra nått sånt :)

Det skulle självklart vara uppskattat. Som nybliven valpägare suger man väl i sig all information man kan få tag i, och det visar ju verkligen att uppfödaren är mån om valparnas bästa.

Mamma skickar med ett liknande häfte till sina valpköpare. Där står om inlärning, rumsrenhet, aktivering, omvårdnad, vaccinationer, MH, funktionsbeskrivning, foder, hundägarlagar, rekommenderad litteratur och mycket mer. Inte så mycket om rasen dock, mest om att ha valp över lag.

Jag skulle absolut uppskatta det, men mest den vänliga gesten från uppfödaren snarare än innehållet, iaf om det mest är grundfakta. Det har jag (förhoppningsvis!) redan satt mig in i långt innan jag kom så långt som till att hämta hem valpen :)

Tycker det låter som en väldigt fin sak att göra i alla fall, och lite extra tips från uppfödaren uppskattas ju alltid. Fast jag tänker mig isf lite mer detaljerade beskrivningar om vad just dessa valpar hunnit uppleva tills dess att de hämtas osv.

Senast ändrad av en moderator:

Min hunds uppfödare skicka med oss små blanketter när vi var där och hälsade på som hon tipsade om att vi BÖR läsa, alt fick de mailade.
Det var jättenyttigt att ha läst om valpar, hur hunden beter sig och vad som händer innan man fått hem den, dessutom kunde man titta tillbaka i papprena!

Jag fick en sån bok man stoppar in stamtavla,kritik osv det är ju en hmlla massa papper med vetrinärbeskiktningar osv , ett häfte om tibbe,infolapp från rasklubbem en lapp om "bra att veta" tex rumsrenhet,ensamhetsträning, när han ska avmaskas, ögonlysas osv och skks "härliga valp" video. Jag erkänner att jag mest stuvat undan sakerna men det var roligt att få, boken kommer till nytta, videon ska doneras till bättre behövande och jag tror det skulle vara kanon för nya hundägare. Det på infolapparna om tibbe i allmänhet och ens valp i synnerlighet hade jag redan koll på så att säga.

Jag tycker det låter som en bra idé som jag tror många, framför allt nybörjare skulle uppskatta:)

Jag fick visserligen inte en bok men uppfödaren hade skrivit information om valptiden, rasen, tips, matlista osv. osv. och även som ett litet personligt brev till alla valpköparna. Hon skickade även med en cd-skiva med bilder på tillverkningen av de små (:D), födseln, uppväxten, släktingar och syskonen, mycket uppskattat! :) Det händer än idag att jag tar fram papprena och kollar igenom trots att det har gått över 2 år sedan jag hämtade hem honom.

Senast ändrad:

Låter väldigt bra!

Förutom det många skriver.

Fick ett års medlemskap i två olika klubbar av vår uppfödare, det tycker jag var superbra. Tänker fortsätta medlemsskapet.

Uppskattat, absolut.
Om jag köpte en ny valp av samma ras som innan skulle jag ev. hoppa vissa delar, sånt som man vet och inte glömt. Men jag skulle troligen läsa lite om sånt som man kan ha glömt sen förra gången.

Däremot skulle jag troligen kunna få tag på informationen på annat sätt om det varit så, men det är alltid trevligt att få den "komprimerad" :D av uppfödaren.

Jag hade gärna tagit emot en sån! Man har ju valt en uppfödare man gillar så då borde man ven gilla deras råd och tips :)

Särskilt det där med vaccinationer och sånt där annat "kom ihåg" som man inte har riktigt koll på.Gärna råd om vilka foder som kan passa osv.

Tycker det låter som en bra idé :)

Ja!

Även om man alltid brukar kunna ringa uppfödaren genom hundens liv när frågor dyker upp, så skulle en sådan bok absolut vara mycket uppskattad! Om man som jag gärna samlar allt efter ämne i bokhyllan så skulle den ju stå där tillsammans med alla andra hundböcker, rasböcker och Hundsport! Perfekt att ta fram när man funderar över vilken ålder man ska gå över till vuxenfoder, när valpen vill äta större portioner, vilken sorts träning och stimulering som är lämplig osv. (Sen är ju allt individuellt och naturligtvis ska ju den nya familjen lära sig att läsa, förstå och tillsammans med valpen hitta favoritlekar, bästa sök-övningarna och så. Men lite guidning för just den rasen baserat på uppfördarens kunskaper och erfarenheter... Absolut!)

Lite om vikt, lite om utvecklingsfaser och lite om vad man bör göra om något händer, typ dreggel, ont i tassen, ormbett, löss...sånt skulle jag tycka var jättebra, även om sunt förnuft räcker en bit på vägen. Kanske är det mest känslan att någon har varit med om samma, eller att beteendet inte är helt nytt för djurmedicinarvärlden...? Ibland är det skönt att ha läst det någonstans, även om man ringer veterinären med en gång i vart fall! =)

/Syrsa, som nästan vill beställa din bok fast hpn inte är valpköpare ;)

Jag säger som alla andra: Jätteuppskattat!

När jag köpte min valp plöjde jag allt som jag kom över. Jag fick ingen sådan bok men jag hade jättegärna haft det. Jag litar på min uppfödare och följer gärna dom tips och råd personen har, den föder ju upp rasen så den borde ju veta massor. Även om man har rasen sedan tidigare slukar man ju allt man kommer över. Jag menar, jag blir helt glad bara jag hittar en rasspecial om någon av "mina" raser i någon hundtidning, trots att det aldrig står något jag inte redan visste. Fast det kanske bara är jag. :D

Min uppfödare har ett eget forum på sin hemsida. Dit får man som valpköpare ett login, så kan man ställa frågor till henne och andra, alla berättar lite vad som händer i sina hundars liv då och då och lite sånt. Det tycker jag också är bra. Dels så bryr hon sig och uppmuntrar att man både frågar och berättar och dels är det kul att läsa vad som händer med kullsyskon, andra valpar osv. :p

Det har funnits en bok för hästar där man fyller i all information. :)Ungefär som barnens första bok.
Varje bok sträcker sig ett år. Jag har tre sådana böcker till kusen där hennes tre första år är dokumenterade.:laugh:

En sån hade jag önskat att ha när man säljer valpar. Där kan jag som uppfödare börja fylla i och köparen kan fortsätta dokumentera hundens liv.:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: mmbot
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 757
Senast: Shark
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
6 001
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka