Fråga som ni är dötrötta på....

LillaGeisha

Trådstartare
men hoppas ni har ork att hjälpa mig ändå. Har börjat jakten på en hingst till mitt sto (okänd härstamning). Ska avla för eget bruk, då jag avgudar stoet. Stoet är 173 cm över manken, ganska grovt och ganska lång över ryggen. Hon har en riktigt bra skritt och trav men bara en ok galopp. Psyket är fantastiskt, lugn, snäll men ändå tryck och samarbetsvilja i ridningen.

Vidare är hon ett DK halvblod (brännmärkt).

Trav8.jpg

Här har hon tappat rygg och bakdel, men man kan se typen ganska bra.

Trav7.jpg

Jag söker en hingst som är lätt i typen, kort över ryggen, helst inte för stor, högställd med mycket god galopp och som förvärver gångarter.

De tre som jag tittat mest på hittills är:

Richfield (flyingehingsten) - e. Riccione - Regazzoni

Tycker han är något ung och jag är inte hundra nöjd med galoppen som visas i videon. Dock säger några som sett han live att den är mycket bättre i verkligheten.

De Noir - e. De Niro - Donnerhall

Något ung

Weltjunge - e. Weltmeyer - World Cup I

Har sett flera avkommor som är fantastiska både vad gäller psyke och gångarter. Han är dock något stor men är ju lätt i typen.

De noir och Weltjunge kan ni hitta på http://www.katrinelund.dk/index.html

1. Vad tycker ni om dessa hingstar.

2. Det måste ju finnas många fler lätta, lite mindre hingstar som passar min häst. Är novis på området, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

De flesta hingstar som jag hittat och gillar gångarterna på är ofta så stora och grova. Jätte tacksam för alla tipps och hjälp jag kan få.

Senast ändrad:
Sv: Fråga som ni är dötrötta på....

Funderar på Corlensky? Han har supergalopp, ok andra gångarter och är högädel, men lite kort i ryggen. Det kanske vore ngt?

Har för mig att jag läst ngnstans att De Niro tenderar att lämna lite grövre, men jag ska låta det vara osagt. Även Weltmeyer-Matcho låter kanske inte som någon förädlare direkt.

Trakhener kanske?

Wladimir OA är också en ny hingst som kanske kunde passa. Fin galopp och vad jag har sett bra och stabilt psyke.

Hermes är också en elegant hingst med vad det verkar utmärkt ridbarhet och psyke. Inte lika bra galopp dock. Beror på om det vore ok ifall avkomman blev lite mindre.

Jag har själv valt att betäcka med De Noir och kollat mycket på bilder av hans avkommor på nätet och vad som står skrivet om dem på danska hemsidor. Han verkar ge eleganta avkommor med mkt goda rörelser och ett fint temprament. En av de finaste avkommorna jag sett hittar du här http://www.stald-petit.dk/2691244
(Duchesse Petit). Han verkar sällan eller aldrig ge större avkommor än stoets storlek.
Weltjunge tror jag ger mer storlek. Richfield vet jag inget om.

Kanske Tsarevitj skulle kunna vara ett bra val annars? Lycka till!

Funderar på Corlensky? Han har supergalopp, ok andra gångarter och är högädel, men lite kort i ryggen. Det kanske vore ngt?

Har för mig att jag läst ngnstans att De Niro tenderar att lämna lite grövre, men jag ska låta det vara osagt. Även Weltmeyer-Matcho låter kanske inte som någon förädlare direkt.

Trakhener kanske?

Wladimir OA är också en ny hingst som kanske kunde passa. Fin galopp och vad jag har sett bra och stabilt psyke.

Hermes är också en elegant hingst med vad det verkar utmärkt ridbarhet och psyke. Inte lika bra galopp dock. Beror på om det vore ok ifall avkomman blev lite mindre.

Tack för svaret :bow:! Vet du om det finns någon hemsida som jag kan hitta blider, film på hingstarna du förelsår?

Tack till dig med!

Vad roligt att du valt De Noir. Min tränare samarbetar med han som äger honom och hon har träffat hingsten. Mycket trevlig i psyket.

Frågar även dig om du vet någon hemsida med Tsarevitj?

Jag tror han står på Waldhof om jag inte minns fel. Kolla annars på ASVH:s faktablad ang hingstarna, där ser du vart de står på station.

Brännmärker Dansk Varmblod hästar med okänd härstamning? Danskarna är så måna om sina hästar så jag betvivlar det. Har du pratat med deras avelsförening om det?
Det som jag kan tycka är svårt är, att det inte finns någon aning om vilka linjer som redan finns i stoet. Det kan betyda att du betäcker henne med halvbrorsan om du har otur...
U

Saigon kanske? Han har tio på galloppen!

Brännmärker Dansk Varmblod hästar med okänd härstamning? Danskarna är så måna om sina hästar så jag betvivlar det. Har du pratat med deras avelsförening om det?
Det som jag kan tycka är svårt är, att det inte finns någon aning om vilka linjer som redan finns i stoet. Det kan betyda att du betäcker henne med halvbrorsan om du har otur...
U

Du är varmt välkommen att komma och titta på brännmärket. Danska kronan med siffrorna 314. Papper har hon haft en gång i tiden men det har kommit bort på vägen till sverige och därför är hon reggad som okänd härstamning. JA jag har varit i kontakt med danska varmblodsföreningen och NEJ det går inte att spåra.

Tack till dig med!

Vad roligt att du valt De Noir. Min tränare samarbetar med han som äger honom och hon har träffat hingsten. Mycket trevlig i psyket.

Frågar även dig om du vet någon hemsida med Tsarevitj?

Funderade också på Tsarevitj, men han fick inte så jättebra poäng för galoppen, och eftersom det var viktigt att den förbättrades, så...

Du är varmt välkommen att komma och titta på brännmärket. Danska kronan med siffrorna 314. Papper har hon haft en gång i tiden men det har kommit bort på vägen till sverige och därför är hon reggad som okänd härstamning. JA jag har varit i kontakt med danska varmblodsföreningen och NEJ det går inte att spåra.

Jag betvivlar inte att det finns ett brännmärke. Synd att papperna kommit bort på vägen, dethade gjort hingstletandet lite lättare.
U

Där har du ett frågetecken för skritten. Vill det sig illa ärver fölungen pappans skritt och mammans galopp. :crazy: Men i övrigt så verkar det vara en fin hingst! Fast jag tycker nog att Corlenskys galopp är strået vassare ändå - fast Highlanders trav är bättre. Enligt min subjektiva åsikt (finns säkert de som tycker tvärtom).

Hm, han är inte dum. Har inte tänkt på honom förut. Tack för svaret!!!

Tittar du bakåt i Saigons stam så finns den fina halsansättningen genererationer bakåt, och torde alltså vara rätt förärvningssäker. Det kan ju också vara något att hålla i minnet. Kan också tänka mig att han kan vara en fin förädlare, han är ju rasande grann själv!

Tack för svaret :bow:! Vet du om det finns någon hemsida som jag kan hitta blider, film på hingstarna du förelsår?

Vet inte hur mycket man får länka, men Corlensky G finns på film på stall waldhofs hemsida.

Wladimir finns det ingen film på vad jag vet. Mer info finns på tullstorps hemsida, tror jag.

Hermes hittar tyvärr ingen film på heller. Info om honom finns på stall kilhults hemsida.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 953
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 372
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 633
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar