Fråga om moderering på Senior

mandalaki

Trådstartare
Eftersom det inte finns någon förklaring av en moderator i tråden, så att man vet vem som modererat, så frågar jag här:
Varför togs vissa inlägg bort i kompisbröllopstråden?

En person hade skrivit att kompisen gjort en klassresa. Jag skrev att det kunde hon inte veta. Och det inlägget hör till dem som tagits bort. Det beror inte på att sammanhanget skulle göra det obegripligt, ursprungsinlägget som jag svarade på ligger kvar. På vilket sätt var det jag skrev ett regelbrott?

Det finns inget krav på moderatorerna att de skall redovisa för alla användare vad de gör för modereringar eller varför. Den här gången var det jag som plockade bort ett antal inlägg som tillsammans ingick i en onödigt otrevlig ordväxling.

Jag vet att det inte finns något sådant krav, jag förklarade bara varför jag startade en tråd här. Med en förklaring i tråden på Senior hade jag inte behövt det.

Och jag gissade att det var du som modererat. Moderatorerna på Senior brukar vara tydliga och bra med en snabb förklaring i trådar de gjort ingrepp i. Därför brukar jag tänka att det nog är du om jag upptäcker att inlägg försvinner utan förklaring.

Jag förstår inte poängen med sådan "smygmoderering". De som inte uppfört sig får ju inte veta det, om de inte råkar backa i tråden och sakna sina egna inlägg. Hur ska de då veta att de passerat gränsen?

Det var ju också vad som hände i kompisbröllopstråden. De som skrivit de inlägg som togs bort fortsatte samma ordväxling och då låste du - utan att de ens behövt märka att de blivit raderade. När @ullo eller @LenaH modererar så säger de ju till när det gått för långt, vilket är jättebra.

(Sedan, om du tyckte att inläggsväxlingen i den tråden var för otrevlig kan du i princip låsa varannan tråd på Senior direkt ... Moderering med så låg ribba därinne skulle bränna ut vilken moderator som helst, med tanke på vad som skrivs där.)

Den här gången var det jag som plockade bort ett antal inlägg som tillsammans ingick i en onödigt otrevlig ordväxling.
Grattis till det hästjobbet du har framför dig på Senior då :up: :D. Det som skrevs där var inte alls värre än i typ nån annan tråd ju :p.

Grattis till det hästjobbet du har framför dig på Senior då :up: :D. Det som skrevs där var inte alls värre än i typ nån annan tråd ju :p.
Nej, snarare tvärtom tyckte jag. Det skrivs enormt mycket otrevligare saker än så, även i de snällaste chattrådar där ett kompisgäng sitter och snackar dygnet runt (i den tråd jag tänker på ryker faktiskt stickor och strån ibland). Och standardsvaret i det här sammanhanget brukar väl vara "anmäl otrevligheterna till moderatorerna, de kan inte se allt".

Men jag tycker inte att det är anmälningsbart, det är exempel på en samtalston som varit accepterad på Senior i åratal. Om moderatorerna inte tar bort något tror jag oftare det beror på att de sett det och tillåter, inte på att de helt missat inlägg.

Fast nu stängs väl snart den här tråden också ;)

Det skrivs enormt mycket otrevligare saker än så, även i de snällaste chattrådar där ett kompisgäng sitter och snackar dygnet runt (i den tråd jag tänker på ryker faktiskt stickor och strån ibland).
Jamen verkligen! Om man faktiskt läser på forumet så vet man ju hur det brukar se ut, och att det här inte var nåt i jämförelse.

Dessutom känns det ju som väldigt ineffektiv moderering: att sitta och radera inlägg utan att ens säga nåt vilket gör att folk inte ens vet om att de går för långt vilket bara gör att de fortsätter skriva saker som sedan måste modereras.

Som tur är gör ju inte de vanliga moderatorerna såhär :).

Det känns lite märkligt också mot bakgrund av att största trollet på evigheter får hållas. Någon som i alla trådar intar den hårdaste möjliga åsikten och sedan skruvar den några varv till, även i trådar i riktigt allvarliga ämnen. Ibland blir han raderad, ibland bannad. Men sedan är han tillbaka igen.

Det är lite sila mygg och svälja kameler över det.

Jag läste en tråd och modererade den eftersom jag ansåg att det behövdes.
Om ni ser annat som ni anser bör modereras, rapportera det, det finns en speciell länk enbart för detta.

Jag har ingen aning om hur mycket som har rapporterats om den personen. Men på senare tid har jag vid olika tillfällen sett folk skriva typ "alla borde sätta honom på ignore" när han bär sig illa åt i trådar. Det är en i alla sammanhang oschyst uppmaning tycker jag, men det kan också vara tecken på att folk tröttnat på att rapportera, eftersom han ändå aldrig blir permanentbannad.

Nej, jag fattar inte hur en person som medvetet går in för att såra och faktiskt skada (med tanke på karaktären på vissa av de trådar personen härjar i) andra användare kan få hållas. Banna trollet på livstid!

Buke må vara ett internetforum men användarna och deras berättelser (i det begreppet lägger jag frågor, undringar, problem etc) är i stor del på riktigt. Människor berättar känsliga saker, tunga saker för att få råd. Och så finns det troll som går på dem när de är i ett utsatt läge och går in för att vara taskig.

Jag har sen länge den användaren på Ignore. Det är inte den enda, men det märkliga är att jag faktiskt ser på de andra användarnas svar när han är inne i en tråd. Så automatiserat är trollandet.

Jag tycker det känns lite tråkig inställning, när man inte kan ta åt sig kritik utan går i försvar och slår ifrån sig kritiken.
All kritik är inte av ondo, många gånger kan man ta till sig av kritiken och vända den till något positivt istället.

Nu är jag säkert en obekväm användare som skriver detta, men de må så vara för jag står för vad jag tycker om det.

Jag har sen länge den användaren på Ignore. Det är inte den enda, men det märkliga är att jag faktiskt ser på de andra användarnas svar när han är inne i en tråd. Så automatiserat är trollandet.
Kan bara instämma. Galet att det får fortsätta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 677
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka