Fråga om lipizzaner och morgan.

MissFideli

Trådstartare
Vad är tanken med dessa 2 raser nu för tiden? Alltså vad avlar man emot? Vad har dom som utmärker just dessa raser? Förr hade väl morgan sina gångarter med lite högre knälyft (väl?) och lipizzanaren avlades för dressyr i högre skolan. Men ändå ser man inga lipizzaner ute på banorna?

Nyfiken!
 
Är dom det? Tycker PRE verkar ha den största rollen där.

Sverige fick ju en boom med Iberiska raserna. Utomlands är Lippizzar lika omtyckta inom klassiska och barock-dressyr.

Lippizzarna är ju oftast lite lättare än PRE och Lussar, om man väljer ridmodell. Men de iberiska ser ju flashigare ut. Så det beror väl på vad man prioriterar.
 
Morgans avlas ju på mångsidighet och lynne. Det är en ras jag sen några år tillbaks tycker fler borde kika på som hobbyhästar. Om man hittar fin ridmodell och inte kör-dito(om man ska rida främst ;)).
 
Sverige fick ju en boom med Iberiska raserna. Utomlands är Lippizzar lika omtyckta inom klassiska och barock-dressyr.

Lippizzarna är ju oftast lite lättare än PRE och Lussar, om man väljer ridmodell. Men de iberiska ser ju flashigare ut. Så det beror väl på vad man prioriterar.

Vad har lipizzanerna jämfört med t.ex PRE i dressyren? Om jag skulle köpa häst, skulle jag ju vilja ha en PRE med lite mer längd och vila i steget. Kan lipizzanare vara nått för mig?
 
Vad har lipizzanerna jämfört med t.ex PRE i dressyren? Om jag skulle köpa häst, skulle jag ju vilja ha en PRE med lite mer längd och vila i steget. Kan lipizzanare vara nått för mig?

De har ju inte halvblodslängd i gången direkt. Men jag tycker det är lättare att rida fram mer häng på en Lippizz än de iberiska.
De iberiska är så känsliga och i mina ögon ofta lite svåra att få ut maximalt med gång etc för gemene man.

Lipizzar ska ju kunna samla sig lika väl som rent spanskt blod.
Det är ju typ bara de och PRE/Lusse som kan göra korrekta skolsprång.
Så visst finns det mycket spanskt i Lipizzarna.
Men även om de är lika rörliga är de inte riktigt, riktigt lika känsliga och man har då lättare att rida ut den längd som finns. Både i hals och steg.
 
De har ju inte halvblodslängd i gången direkt. Men jag tycker det är lättare att rida fram mer häng på en Lippizz än de iberiska.
De iberiska är så känsliga och i mina ögon ofta lite svåra att få ut maximalt med gång etc för gemene man.

Lipizzar ska ju kunna samla sig lika väl som rent spanskt blod.
Det är ju typ bara de och PRE/Lusse som kan göra korrekta skolsprång.
Så visst finns det mycket spanskt i Lipizzarna.
Men även om de är lika rörliga är de inte riktigt, riktigt lika känsliga och man har då lättare att rida ut den längd som finns. Både i hals och steg.

Så för mig som inte riktigt gillar svenska PRE'ns symaskinsgång skulle kunna köpa en lippe istället då? Lite budget-PRE?
 
Så för mig som inte riktigt gillar svenska PRE'ns symaskinsgång skulle kunna köpa en lippe istället då? Lite budget-PRE?

Ja, men det kan vara svårt att hitta vettiga Lippizar med.
"Svenskhäst" är ett begrepp både på Island och i Spanien/Portugal av en anledning. ;)
Jag har blivit väldigt förtjust i iaf 2 svenskfödda Lippizzar jag jobbat med. Väldigt! Men jag har sett en hel del trååååk också.
Så jag tror det är som med alla lite udda raser utomlandsifrån. Det finns gott om Svenskhästar här.
 
Ja, men det kan vara svårt att hitta vettiga Lippizar med.
"Svenskhäst" är ett begrepp både på Island och i Spanien/Portugal av en anledning. ;)
Jag har blivit väldigt förtjust i iaf 2 svenskfödda Lippizzar jag jobbat med. Väldigt! Men jag har sett en hel del trååååk också.
Så jag tror det är som med alla lite udda raser utomlandsifrån. Det finns gott om Svenskhästar här.

Oj, det visste jag inte :eek: Att det fanns en "svenskhäst" :) Vad menas med det egentligen?
 
En trevlig Lipizzaner är en trevlig häst. Resten skulle jag inte peta på med en pinne ens, det finns så otroligt mycket skit här i Sverige när det gäller just den rasen. Dom rör sig oftast inte supertrevligt, som förvuxna grova ponnyer, så dom går nog inte hem hos folk som vill tävla på högre nivå. Tycker även att dom kan vara rätt så skarpa.
 
Ojdå. Är det för att man avlar tokigt eller bara inte lyckas?

Säkert både och! Jag har ridit en del jättetrevliga Lipizzaner men jag har sett en hel del hemska. Jag red en som inte ville något annat än att slänga av mig så fort den var tvungen att jobba, trots att den inte hade några fysiska problem.
 
Vad är tanken med dessa 2 raser nu för tiden? Alltså vad avlar man emot? Vad har dom som utmärker just dessa raser? Förr hade väl morgan sina gångarter med lite högre knälyft (väl?) och lipizzanaren avlades för dressyr i högre skolan. Men ändå ser man inga lipizzaner ute på banorna?

Nyfiken!
I slovakien och ungern är iaf lipizzanerna populära för både hobby ridning, dressyr, show och körning.
 
Oj, det visste jag inte :eek: Att det fanns en "svenskhäst" :) Vad menas med det egentligen?

Som redan sagts menas en kass häst helt enkelt. Sånt som man i hemlandet, där man inte bländas av att den är av en viss ras(som för oss är ovanlig), inte valt att köpa eller försöka sälja till andra hur som helst.
Men till svenskar kan man sälja dem till ganska bra pris.
Det finns väldigt många såna Islänningar, PREs och Lusitanos i Sverige.
 
Som redan sagts menas en kass häst helt enkelt. Sånt som man i hemlandet, där man inte bländas av att den är av en viss ras(som för oss är ovanlig), inte valt att köpa eller försöka sälja till andra hur som helst.
Men till svenskar kan man sälja dem till ganska bra pris.
Det finns väldigt många såna Islänningar, PREs och Lusitanos i Sverige.

Ja.
Om inte annat så för att "vi" har en sådan benägenhet att gulla med hästar.
säljes, annars slakt är en bra formulering för "svenskhästar".
Antingen halvkassa PRE, lusse, islandshästar.
Eller nu senast noriker från Österrike.

Alltid någon som vill "rädda" hästen så den "slipper" dö.

Och som sagt, gärna någon rolig färg på islandshästarna så finns det någon svensk som betalar för färgen.
Extra kul tycker vi ju det är om vi tror att hästen bara är missförstådd, då vill vi rädda den till varje pris.
 
Som redan sagts menas en kass häst helt enkelt. Sånt som man i hemlandet, där man inte bländas av att den är av en viss ras(som för oss är ovanlig), inte valt att köpa eller försöka sälja till andra hur som helst.
Men till svenskar kan man sälja dem till ganska bra pris.
Det finns väldigt många såna Islänningar, PREs och Lusitanos i Sverige.
Samma fenomen med estniska hästar här i Finland också, de går väl att sälja till högre pris här i landet jämfört med Estland samtidigt som de är billigare än många andra hästar som är till salu i Finland. Utan att hästarna i sig behöver vara dåliga.. Finns möjlighet att tjäna mer pengar helt enkelt och lätt att sälja vidare sen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 720
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp