Fråga om lipizzaner och morgan.

Säkert både och! Jag har ridit en del jättetrevliga Lipizzaner men jag har sett en hel del hemska. Jag red en som inte ville något annat än att slänga av mig så fort den var tvungen att jobba, trots att den inte hade några fysiska problem.
Det där låter som mitt "impulsköp" :D. För några år sedan var jag på jakt efter en promenadhäst/lättriden hobbyhäst och råkade "snubbla" över ett litet Lipizzanersto som hade gått som fölmärr och inte var mycket riden. Men det var en charmig liten dam och priset var bra (dvs lågt). Lite halvvild var hon allt vid provridningen, men jag tänkte att det där löser sig när jag väl börjar jobba med henne.
Men jag fick kämpa, för hon hade mycket humör! Eller, rättare sagt, när hon inte begrep vad jag ville, så protesterade hon väldigt tydligt. Och vad jag har förstått - efterhand som jag har lärt mig mer om rasen - så är det inte helt ovanligt att lippar kan vara lättstressade, både vid ridning och hantering. Jag har fått ha mycket tålamod med mitt sto, men samtidigt har jag också lärt mig mycket av henne. Och idag - när vi vet var vi har varandra - så är vi bästisar, och jag skulle inte vilja vara utan henne! Och så är det lite coolt att ha en lippe också - en ovanlig ras (här i Sverige i alla fall), men samtidigt en ras som alla (även den mest häst-okunnige) känner till!
 
Mitt intryck av lipizzaner är att de kan vara otroligt tuffa. Enorm integritet. Men det är fina hästar, om man hittar rätt individ. Min faster hade en jättefin hingst.Tycker tyvärr många av de svenska ser väldigt tråkiga ut. Grova och klumpiga, liknar mer på arbetshästar än ridhästar. Som sagt, gäller att hitta rätt individ! Men så är det ju med alla raser. Bättre att leta bland alla raser av lagom storlek för att hitta den individen som är perfekt för just dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 720
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp