Fråga om ÄL-stickor

Sv: Fråga om ÄL-stickor

Plussa på timmarna man ska och ÄL borde vara på tisdagen eller onsdagen.

Va, nu fattar jag inte..? Jag trodde man fick starkast utslag på ÄL-dagen..?

Jag har egentligen guldläge, min mamma är barnmorska. Men jag kan inte fråga henne om detta för då blir hon så nipprig :angel:

Det där sista är inget problem, vissa saker ställer sambon alltid upp på! ;)

Nej, starkast utslag ger den, åhh, är det 12-24 eller 24-48 timmar innan ÄL...

Såhär står det på deras hemsida "Dagen före ägglossningen ökar värdet av hormonet LH (Luteiniseringshormon) i kroppen. Teststickan ger utslag på LH och kan på detta sätt berätta om ägglossning är på gång.".

Det måste ju betyda att det är ett dygns förvarning...? Då är det ju prima att sexa samma dag som det ger utslag och typ dagen efter kanske. Jag har för mig att vi sexade flera dagar i rad just när det gav utslag, för säkerhets skull :D

Tur att din mamma inte är min mamma... Då hade hon fått kolla mig varje dag nu........

Ja- vad ska man säga... Lätt o snoka när du startar tråden- du kunde ju läst bland de andra som försöker så hade det inte varit lika uppenbart ;)
Och på föräldrasidan- där jag för tillfället lägger typ 10h om dagen för att jag har så tråkigt.... hihihi

Men Lycka Till! Om ca 9 månader är ju min barnvagn urvuxen typ ;) O bilstol o allt ;)

Men gud, vad skulle jag göra utan buke?! :confused: :bow:

Nu är jag lite klokare :) Och ännu surare för att den inte ger utslag än... Då är det ju en massa dagar kvar..! :(

stickorna reagerar på hormonstegringen som sker kring ÄL och börjar ger utslag när stegringen börjar, vanligtvis 1 dygn före ungefär.
man har inte ÄL i varje cykel utan många har bara ÄL 10 av 12 cykler.

*kl*
Men jag som sittaer här med mage nu undrar en sak ändå...
Jag VET när jag hade sex med min sambo och enligt födelseberäkningen så har jag släppt ägget 2 dygn tidigare. Ska man tänka på sådant också?
Enligt beräkningarna är jag alltså befruktad 2 dagar innan jag haft sex...

ett bf datum är +- 2 veckor eftersom man inte exakt kan säga när ägget fäster osv. datumet baseras på fostrets utveckling och där kan det skilja lite. men det är ganska exakt fram till 20v eftersom fostren sen växer mer indviduellt.

*halv knapp*

Nu var jag inne idag och gjorde ett VUL av annan anledning (har cellförändringar) och då såg han en äggblåsa så det verkar vara på gång iaf :) Men nu är det 17 dagar sedan första mensdagen...

Jo- det vet jag... Men jag har svårt att tro att ägget ligger i två veckor o väntar på spermier... o de lever ju inte sååå länge efter heller...
Vad jag menade var att ägget blev befruktat så sent o ändå stannade kvar... Eller vad man ska säga...
Jag vet ju exakt när jag hade 6 men inte ägglossning

men från att ägget släpper från äggstocken= kan befruktas till att det lämnar kroppen går inte på 1 dag så man har ett par dagar på sig sas;)

Hade du sex relativt kort tid innan ägglossningen? Då kan ju spermierna ha varit på plats redan och väntat på ägget.

Men eftersom du inte vet när du hade ägglossning så kan ju den lika gärna ha skett samma dag eller någon dag efter det att ni hade sex!?

Som det står här så har man ju inte alltid ägglossning på 14:e dagen. Å eftersom du varit sjuk också så är det ju inte så konstigt om kroppen hoppar lite. Står ju på många ställen här att äl kan variera. Även om det är uträknat på ditt BF. Du vet ju när ni hade sex å det kan ju inte bli något barn på bara ett ägg.

Eftersom ägget bara lever i allt från några timmar till 24h(om jag minns rätt) å spermierna kan leva i 3dyng så borde du ju ha lossar ägg dagen innen(som max). Men mest troligt samma dag eller upp till 3dygn efter. Tar ju ganska många timmar för spermierna att komma åt ägget också.

*knapp*

Äntligen har jag fått utslag!! Svagt både i fredags och igår (inte testat idag än, vill göra det ungefär samma tid). Är idag 23 dagar sedan första mensdagen, är inte det länge..?

du kan inte ha missat äl och redan vara gravid då? Har för mej att den ger utslag på det oxå :)

Jo, de ger utslag på det också.

Men läkaren såg ju en äggblåsa i måndags, inte kan han väl ha sett fel? Eller de ser lika dana ut kanske?

Vi har iaf gängat idag för säkerhets skull :angel:

Sen har jag hört att man inte ska göra det för ofta under äl, men inte varför. Någon som vet?

Och nu kan jag konstatera att dagens utslag är svagare än igår (knappt sebart idag)... Det betyder vad?

Att du har ÄL idag eller imorgon.
Har inte det med kvaliten på simmarna att göra? Kommer inte ihåg men tror man skulle hålla sej till varannan dag... En hel vetenskap det där... :)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar