Fråga ang Mat

Sv: Fråga ang Mat

och då skrev jag att jag tycker det är mer naturligt att knapra torrfoder (då dom faktiskt knaprar på möss etc.) än burkmat som dom skulle kunna suga i sig med sugrör.

Men sammansattningen i mat kan du inte TYCKA om. Den ÄR. Jämför sammansättningen av proteiner, kolhydrater och vätska i torrfoder, våtfoder och en mus. Sen kan du inte säga att du TYCKER att torrfodret är mest likt. Antingen ÄR det mest likt eller inte.

Om du läser på lika bra som Sol har gjort så kan du bemöta henne med sakargument i stället för påhopp om maffia. Låg debattnivå brukar betyda att man inga sakargument har.

Och vad vet du om vad jag har läst eller inte?? Jag tycker inte man ska behöva stärka sina åsikter i en diskusion med faktablad... Jag känner många uppfödare som har hållt på med foder och näringslära i 20 år eller mer som är av en helt annan åsikt, även veterinärer. Så att skriva vad man SKA ge katten känns fel, eftersom det finns många åsikter om det, men man ska väl kunna diskutera för det? Kallar du det låg debattnivå så är det upp till dig.

Men sammansattningen i mat kan du inte TYCKA om. Den ÄR. Jämför sammansättningen av proteiner, kolhydrater och vätska i torrfoder, våtfoder och en mus. Sen kan du inte säga att du TYCKER att torrfodret är mest likt. Antingen ÄR det mest likt eller inte.

Tycker du ska läsa igenom mina inlägg igen... :smirk:

Jag tycker inte man ska behöva stärka sina åsikter i en diskusion med faktablad...

Då har vi nog olika syn på vad som gör en åsikt trovärdig. Att kunna styrka den med fakta är viktigt, i min värld.

Och att kalla nån så kunnig som Sol för maffia är låg debattnivå. Det är ett personligt påhopp.

Och eftersom det finns FAKTA som pekar åt annat håll, vilket SKA man gå efter då?

:crazy:

Vad kring det jag har skrivit om omges av fakta som pekar åt olika håll.

Kattens naturliga föda består av små djur som innehåller 60-70% vätska, är det omstridlig fakta?

Katten äter i princip sina bytesdjur hela, är det omstridlig fakta?

Katten äter inte potatis, tomater, tång eller spenat i det vilda, är det omstridlig fakta?

Informationen om tänder... kanske, men jag har hämtat största delen av informationen från antagligen världens främsta veterinärlitteratur på området (Small Animal Clinical Nutrition).

När det gäller att jämföra olika foders sammansättning med kattens naturliga föda är det rätt så hands on faktiskt. Bara att punkta upp de olika likheterna vs. skillnaderna.

Kattens naturliga föda består av små djur som innehåller 60-70% vätska, är det omstridlig fakta?

Katten äter inte potatis, tomater, tång eller spenat i det vilda, är det omstridlig fakta?

Det är exakt sånt jag menar. Man kan liksom inte tycka att katter äter sina bytesdjur nästan hela, de gör det, punkt.

*KL*

Anledningen till att det här kommer upp gång på gång är nog att en del som ger katterna torrfoder inte kan nämna det utan att kritisera våtfoder. "Det består ju till 70-80 procent av vatten och vatten har jag i kranen".

Det där låter slagkraftigt men bygger tyvärr på total okunskap om katters näringsbehov. Det är därför det är svårt att låta bli att bemöta den okunskapen. Sen får folk ge sina katter vilken mat de vill i min värld, men de ska inte påstå saker om vare sig torr- eller våtfoder som är fullständigt felaktiga.

Vad kring det jag har skrivit om omges av fakta som pekar åt olika håll.

Informationen om tänder... kanske, men jag har hämtat största delen av informationen från antagligen världens främsta veterinärlitteratur på området (Small Animal Clinical Nutrition).

När det gäller att jämföra olika foders sammansättning med kattens naturliga föda är det rätt så hands on faktiskt. Bara att punkta upp de olika likheterna vs. skillnaderna.

Jag har inte påstått att det du skrivit pekar åt olika håll...

Svaret på alla dina frågor är "Nej", jag har inte påstått att du har fel, det jag reagerade på (jag skriver det igen eftersom det verkar vara svårt att få in) var att det skrevs att man ska ge katten ett visst foder, det tycker jag är fel då det finns väldigt olika åsikter om vilket foder som är bäst, vått eller tort.

Jag har inte påstått att det du skrivit pekar åt olika håll...

Svaret på alla dina frågor är "Nej", jag har inte påstått att du har fel, det jag reagerade på (jag skriver det igen eftersom det verkar vara svårt att få in) var att det skrevs att man ska ge katten ett visst foder, det tycker jag är fel då det finns väldigt olika åsikter om vilket foder som är bäst, vått eller tort.

Vem är det som har skrivit att man ska ge sin katt det ena eller det andra?

Vem är det som har skrivit att man ska ge sin katt det ena eller det andra?

Fel ordval, det var Reykur som skrev att det var det bästa man kan ge sin katt, och eftersom det som sagt råder delade meningar om det så tycker jag att det är fel att uttrycka sig så. Alla katter har olika behov och olika behov fylls av olika foder, så att dra alla över en kam och att ett foder passar alla, det håller jag inte med om.

Fel ordval, det var Reykur som skrev att det var det bästa man kan ge sin katt, och eftersom det som sagt råder delade meningar om det så tycker jag att det är fel att uttrycka sig så. Alla katter har olika behov och olika behov fylls av olika foder, så att dra alla över en kam och att ett foder passar alla, det håller jag inte med om.

Fast man får väl utgå ifrån att det är personens egen åsikt, eller? Så läser jag inlägget, att det är just Reykurs åsikt.

*kl*

Jaaaa, tänk vad glad min katt skulle vara om han någonsin fick sörpla i sig en burk med Mjau igen. Åh, vilken lycklig katt! Tyvärr har han foderallergi som innebär att han inte tål protein. Han får därför äta veterinärmat, vilket inte är det godaste alternativet.:crazy: Dock får han både torr- och blötfoder.

I min odyssée bland veterinärer angående detta tema har jag lärt mig åtminstone litegrann om kattens foderbehov. Som tidigare nämnts i tråden så äter katten i det vilda möss och fåglar med en och annan insekt däremellan. Dessa djur består definitivt inte enbart av muskler, dvs kött, alltså protein, utan de består även av skelett, senor, tarmar, hud osv som katten slukar i sig. Därför är det inte bra för katten att äta enbart rent kött såsom torsk-, kyckling- och fläskfilé, något jag trodde förr då katten saknar möjlighet att spjälka vegetabilier. Om man fodrar med för hög proteinkvot kan kattens matsmältning pajja och den kan till sist inte hantera protein alls. Olika proteiner är dock olika svåra att spjälka. Än så länge klarar min katt hjortkött så han får därför D/D på burk, 1/3-dels liten burk om dagen. :d

Jag undrar därför, är det någon som vet vad köttbiprodukter är egentligen? Går det att jämföra med de ämnen som finns i möss och fåglar?

Sen en annan sak, om Mjau nu är ett riktigt bra blötfoder. Varför finns det inte småburkar??? Om man bara kan fodra en katt så surnar ju maten innan man nått botten.:eek:

Var och en är salig på sin tro, som det så vackert heter. Dessutom vill man alla andra väl så då säger man lätt att det ska göras si eller så. Jag blir lika sur jag när jag bemöts av ska hit och dit, men jag tror inte att det var vad Reykur menade.

Fast man får väl utgå ifrån att det är personens egen åsikt, eller? Så läser jag inlägget, att det är just Reykurs åsikt.

Ja men det kanske inte är alla som gör det. Jag tycker det är fel att skriva så, och jag tycker ofta det är så här inne, man ska göra si eller så snarare än att ge tips och råd, det retar mig, det finns så mycket alternativ till det som skrivs här men ändå så är det alltid ett fåtal som ska förklara för alla andra precis hur det ska vara.

Men jag ska sluta störa här och hålla mig till dom trevligare forumen där man kan diskutera och få råd och tips istället.

Tack för mig!

Jag sa inte SKA någonstans, nu är det nog din tur att läsa lite nogrannare och inte lägga ord i någons mun.
Jag sa att det var det bästa alternativet, just för att det, som Sol säger, är min åsikt. Skulle jag rekomendera torrfoder när jag tycker att det är skit och fan och hans moster?

Läs HELA tråden :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur