Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker en del... Andra är av helt andra åsikter. (Jag själv har ingenting emot Mjau)
Jag har inte heller hört något ont om den, men vissa anser att det finns betydligt bättre foder att ge sin katt, jag menar bara att alla håller inte med om att det är så, så det känns lite väl drastiskt att skriva att det är så.
Jag har inte heller hört något ont om den, men vissa anser att det finns betydligt bättre foder att ge sin katt, jag menar bara att alla håller inte med om att det är så, så det känns lite väl drastiskt att skriva att det är så.
Vissa saker är ju faktiskt fakta, och inte enbart åsikter. Vissa tycker säkert att McDonalds åt ungarna tre gånger i veckan, och läsk till alla måltider är kanonbra. Bara för det betyder det inte att det stämmer.
Men näringslära ÄR i vissa fall rena fakta. Som att mjua på burk inte innehåller något spannmål alls, medan RCs "bra" torrfoder gör det...
Jag ger fö Orijen, även om jag försöker hålla ner torrfoderkonsumtionen på skrället som får äta det.
Så man behöver inte skämmas för att man ger katterna Mjau då?
Mjau burkmat är i princip det bästa du kan ge din katt, om du inte gör egen mat
Oj här hettade det till i tråden..
Så Mjaus burkmat är helt ok med andra ord?
Men hur är det med Mjaus torrfoder?
De har alltid torrfoder framme, men får burkmat varje dag.
Mjau burkmat är mer än OK
Som mandalaki sa, vad äter katten om den själv får välja, vad äter katten i det vilda?
Katter är av naturen ganska lata.. Skulle det vara lika nyttigt för dem med spannmål som med kött, varför knaprar de då inte havre på åkern i stället för att jaga sin föda? Mjau burkmat innehåller bara kött, kanon!Majus torrfoder är ungefär i klass med Royal Canin.
Jag vet inte vem som sa detta, kan ha varit sol men jag håller med i alla fall; Det absolut bästa torrfodret på marknaden är fortfarande inte ens i närheten av ett "normalt" mjukfoder.
Öhh, jasså? Har du ens läst på burken, det är betydligt mer än bara kött... Sen finns det torrfoder utan spannmål, vilket är mest likt då? Burkmat kan ju katten så gott som suga i sig med sugrör, medans dom får knapra i sig (i likhet med hur dom knaprar i sig ben mm i det vilda) torrfodret.
Jag tycker det bästa är att katten har fri tillgång till bra torrfoder (fungerar ju bara på katter som kan hålla vikten) och sedan ge t.ex. kött, fisk eller fågel morgon och kväll, då får dom båda delarna, både mjukt och hårt
Jag har inte påstått att det är bra för kattens munhälsa, ni är väldigt bra på att lägga ord i munnen på folk här...
Detta är DIN åsikt om ja, det finns MÅNGA som säger emot dig (fast ingen verkar våga gå emot maffian här inne...) alla har rätt till sin egen uppfattning, och även forskare och veterinärer har olika uppfattning så att sitta här och skriva till folk att "gör så här, så SKA det vara" tycker jag är att ta sig lite vatten över huvudet, att ge råd och tips om vad man själv tycker fungerar bäst är en annan sak, det har alla rätt att göra, men det är inte riktigt den stämningen som råder här :smirk:
Varför var det så viktigt att framhäva att torrfodret knapras om det inte spelar någon roll för kattens mun?
Att diskutera vad som bör vara den bästa kattmaten rent biologiskt tycker jag vi ska kunna göra. Det är inte särskilt konstigt att man då ifrågasätter varandras argument, eller hur? Det är så diskussioner brukar gå till.
Men läs igen, det är ju inte hennes åsikt, det är FAKTA!