Fråga ang. kastrering...

Awake

Trådstartare
När brukar man som tidigast kunna kastrera nu på hösten, alltså när brukar flugorna ha försvunnit??

Sv: Fråga ang. kastrering...

Beror helt på var du bor och hur hösten blir.
Som exempel här där jag bor blev det för två år sedan kallt och flugfritt i september (ovanligt tidigt) men förra året hade vi insekter fram en bit in i december, även om det inte var mer än att man hade kunnat kastrera.

Oj då, glömde skriva vart jag bor, självklart spelar det ju jättestor roll :p.
Bor i Blekinge så det är inte så stor skillnad från Skåne :).
Anledningen till att jag frågar är att min lille åring just nu går på hingstbete och jag skulle hemskt gärna ha hem honom så fort som möjligt.

Jag tvingades kastrera vuxen hingst under varma årstiden. Veterinären som tog emot fick också mina farhågor om värme etc. Och han fnös och sa "trams, hur tror du de gör i varmare länder?".

Det gick utmärkt med hästen, lite planering gällande utevistelse och översyn etc.

Delvis kl.

Tack för svar båda två :).
Det lutar nog åt att jag tar hem honom i början på september, så får han gå 2-3 veckor och lära känna valacken som han får gå med till en början innan jag kastrerar honom så får vi hoppas att vädret är ok då :).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
891
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II