Fråga ang. brösta

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare SSBLPD
  • Startdatum Startdatum
S

SSBLPD

Satt och tittade på tråden med bilder, underbart! :love: Jag har lånat två bilder för att illustrera vad jag menar nu.

Varför använder man olika bröstor när man tränar v.s banan?
Vad är för och nackdelar med respektive brösta?

fc1584c8.jpg

kopia118_1870.jpg

Sv: Fråga ang. brösta

Den undre bilden är ett exempel på en förbygel. Det blir mindre tryck på halsen med en sådan. Man har ju lättare vagn i tävling och då behövs inte en så stor brösta. Man kan även ha långbrösta i träning och man kör med en tung vagn. Då sitter den fast långt bak på vagnen och underlättar för hästen att dra.

Enligt mitt personliga synsätt så har man förbygel i löp för att den stör hästens rörelser minst. I löp är det heller ingen tyngd man snackar om så då går det bra med smala fina remmar.:love:

Bröstan på bilden har ingen funktion mer än att OM den skulle tappa vagnen så hänger den åtminstone kvar i bröstan. På denna bilden drar hästen hela ekipaget med magen, vilket faktiskt ger en del onödiga spänningar. Eller med munnen om hästen pullar....

Om man vill slippa dessa onödiga spänningar så kan man ha en bred brösta och låta hästen dra med denna istället. då kan man ha gjorden lösare och hästen får bättre cirkulation och tåler hur konstigt det än kan låta MER träning.
Man måste då tänka på att draglinjen blir rätt och att börstan löper, dvs inet sitter fast i vagnen utan i trissor så att den följer hästens rörelser.

Detta kan låta som konstiga saker men jag som jobbar med att laga travare och få dem att prestera mer har funnit att det faktiskt går att uträtta underverk med trashankar om man tänker på dessa enkla saker.

Djurjouren skrev:
Enligt mitt personliga synsätt så har man förbygel i löp för att den stör hästens rörelser minst. I löp är det heller ingen tyngd man snackar om så då går det bra med smala fina remmar.:love:

Bröstan på bilden har ingen funktion mer än att OM den skulle tappa vagnen så hänger den åtminstone kvar i bröstan. På denna bilden drar hästen hela ekipaget med magen, vilket faktiskt ger en del onödiga spänningar. Eller med munnen om hästen pullar....

Om man vill slippa dessa onödiga spänningar så kan man ha en bred brösta och låta hästen dra med denna istället. då kan man ha gjorden lösare och hästen får bättre cirkulation och tåler hur konstigt det än kan låta MER träning.
Man måste då tänka på att draglinjen blir rätt och att börstan löper, dvs inet sitter fast i vagnen utan i trissor så att den följer hästens rörelser.

Detta kan låta som konstiga saker men jag som jobbar med att laga travare och få dem att prestera mer har funnit att det faktiskt går att uträtta underverk med trashankar om man tänker på dessa enkla saker.

men vilken brösta är då bäst?... en långbrösta eller?

undrar jag med? jag har den undre bröstan hela tiden när jag kör men det är bara för att det är den som hängs fram till dom hästar jag skall köra

jag reagerar på att alla remmar skall dras åt så mkt jämt i travet å det kan inte vara bekvämt, jag har lossat 2 hål på svansremmen på dom jag kör för jag tycker inte det kan vara varken bekvämt eller bra att hela tiden gå och spänna rumpan och dra in svansen??

När jag praktiserade åt Svanstedt så sa han: Det är väl ingen j**la ridhäst:smirk: När jag skulle dra bukhjorden:angel: (alltså skulle jag inte dra så himla hårt!)

Svansremmen behöver väl egentliogen bara vara hård när man kör med käk eller en riktig pullgurka.Själv har jag den så att den hänger och slaffsar bara för att typ. Men i lopp har jag den STENhårt.

Det är sant, alla framgångsrika tränare jag har jobbat hos har haft så lös gjord i löpen att man fått in en näve mellan gjord och mage.
De dåliga tränarna spände som om det var en ridhäst........

Djurjouren skrev:

En sån här:http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_7/02110000-02119999/big/2119277.jpg

Inte ett ljud om manen!!:o :crazy: :angel:

GAH!!! Vem sjutton bryr sig om manen med selen framme i armhålorna och PÅ manken:cry:
Men ja, en sån brösta är bra om man ska dra tungt.

Jag har lagt ett selunderlag i teddymtrl. på min bredbrösta,då blir den ännu bredare och skön för hästen att "trycka på" mot! M

Djurjouren skrev:
GAH!!! Vem sjutton bryr sig om manen med selen framme i armhålorna och PÅ manken:cry:
Men ja, en sån brösta är bra om man ska dra tungt.

Sorry, glömde att dra ryggstycket:o :o

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar