Fräck unghäst

Sv: Fräck unghäst

Jag menar att hästar är stora, starka och ofta livliga.
Människor är små, klumpiga och oftast ganska korkade.

Kombinationen = hästen kan vara livsfarlig.
Bevisligen, det händer ju en del olyckor. ;)
Visserligen är det aldrig hästens "fel", det är alltid människan som brustit i säkerhetstänk, uppmärksamhet etc. etc. men hästen är ändå potentiellt farlig.
en bil är inte heller farlig i sig själv. Det är människan som gör den farlig. Samma sak med vapen.

//sluta terrorisera era hästar och umgås med dem istället för att hålla på och backa, backa och åter backa till förbannelse! Det är inte hästarna som behöver lära sig att läsa av er, det är ni som behöver lära er att läsa och hantera hästarna!

Märkligt att så många som ständigt håller på med att dominera sina hästar alltid är de som har problem? :angel: En god flockledare korrigerar när det behövs, den tvingar inte en annan häst att backa hela tiden. :idea:

Tål att upprepas - väl rutet! :bow:

Jag menar att hästar är stora, starka och ofta livliga.
Människor är små, klumpiga och oftast ganska korkade.

Kombinationen = hästen kan vara livsfarlig.
Bevisligen, det händer ju en del olyckor. ;)
Visserligen är det aldrig hästens "fel", det är alltid människan som brustit i säkerhetstänk, uppmärksamhet etc. etc. men hästen är ändå potentiellt farlig.
en bil är inte heller farlig i sig själv. Det är människan som gör den farlig. Samma sak med vapen.
Återigen. Unga, alerta, busiga, heta hästar osv är inte ett dugg farliga om de hamnar i rätt händer.

Ä´r man klumpig o oförsiktig får man skaffa en tröött kuse som troligen liknar ens eget temperament.

Sätt en förare i en Ferrari o räkna med högrisk- annars räcker en Fiat;)

Återigen. Unga, alerta, busiga, heta hästar osv är inte ett dugg farliga om de hamnar i rätt händer.

Ä´r man klumpig o oförsiktig får man skaffa en tröött kuse som troligen liknar ens eget temperament.

Sätt en förare i en Ferrari o räkna med högrisk- annars räcker en Fiat;)

Åhja, det kan hända olyckor även med proffsigt folk med "rätta händer" och hästar som är på G!
Kan även hända olyckor med en fiat, eller en moped......

Olyckor- Ja!

Men att ta sig vatten över huvudet utan att ha hjälp att tillgå blir som regel bara elände o korrigering av hästen.

Tyvärr ser man nu unga hästar som är hur snälla som helst drillas i förebyggande syfte.

Man klarar inte av att hästen betér sig som en häst.

Alla som söker sig till NH för en quick fix på sina problem, dvs okunniga och lättpåverkade hästägare utan baskunskaper. Alla de som inte fattar varför de har problem trots att de backar sina hästar hela tiden och viftar med sina rep, de är "man".

Alla som söker sig till NH för en quick fix på sina problem, dvs okunniga och lättpåverkade hästägare utan baskunskaper. Alla de som inte fattar varför de har problem trots att de backar sina hästar hela tiden och viftar med sina rep, de är "man".

:laugh:

Med konsekvens och tydliga regler kommer man långt.

Hästar, hundar, katter, barn... det verkar som om många (alla?) däggdjur har "trotsåldrar" när de ifrågasätter och testar gränser :angel:

En 3-årigt sto som testar gränser är för mig inget konstigt. Det enda man ska vara medveten om är att man inte bör försätta sig i situationer där man kan hamna i "underläge". Det gäller att arbeta "runt" problemet, ha fantasi och "lura" hästen ;)

och hela världen bara svämmar över av dessa "man" förstår jag....

Nej, vi är många som inte letar snabba lösningar på problem i vår dagliga hantering av hästar, vi är många som inte har några större problem med våra hästar oavsett om de är föl, unghästar eller gamlingar, egna uppfödningar eller köpta, så någon "översvämning" av världen existerar knappast av "man".

Det är nog lätt att "förstå" och tro motsatsen när man läser på Buke. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka