Fräck unghäst

Sv: Fräck unghäst

Skönt att allt fler ställer sig frågande till varför dominans ska vara det främsta ledordet.
En bra hästhantering, som jag ser det, handlar inte om att bestämma över hästen, utan över sig själv. Människor måste bli mer medvetna om hur de skapar en helhet i sin kommunikation (vanligt att man t.ex. lägger tryck med rösten men eftergift med kroppen). Då har du det med dig till alla hästar du möter och varje relation skapas utifrån det.
Jag kan aldrig veta vad som kommer att hända i mötet med en häst -jag kan inte bestämma vad hästen ska svara och därför kan vilken dynamik som helst skapas. Men jag vet alltid hur jag själv kommer att agera.

Skönt att allt fler ställer sig frågande till varför dominans ska vara det främsta ledordet.
En bra hästhantering, som jag ser det, handlar inte om att bestämma över hästen, utan över sig själv. .

Kan man någonsin bestämma över en häst?
- Näe, det tror inte jag. Men däremot kan man samarbeta med den.

Det handlar också om respekt att bemöta människor på ett trevligt sätt när man anser att någon inte har fattat något. Här på forumet florerar det ibland så oerhört syrliga kommentarer så man undrar om människan bakom egentligen vill hjälpa HÄSTEN i fråga, eller bara är ute efter att trampa på någon. Om man har en god hästkänsla och vill dela med sig av den, för att göra livet bättre för hästarna, så måste man börja med att möta människorna.

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl både charmen och nackdelen med ett internetforum: att de flesta har anonyma nick och inte alltid tänker på vad de skriver, samt att uttryck som var välmenade alltid kan uppfattas annorlunda av mottagaren.

Jag och andra som jobbar med hästar kan aldrig enbart jobba med hästar- man måste alltid ta hand om människan, annars är ju jobbet ogjort mär man åker därifrån och ägaren och hästen ska fortsätta sin vardag. Däremot är det i de allra flesta fall hästen som farit mest illa innan tränare tillkallas (då ägaren "provat allt" dvs olika former av våld, innan professionell hjälp är sista utvägen), och därför måste man rikta mest uppmärksamhet på dennes läkning innan man kan samanfoga ägare och häst igen.
Men bara för att ägaren har varit roten till problemet i relationen betyder ju inte det att ägaren är ond. Det betyder bara att ägaren inte haft kunskap att lösa tidigare problem, eller kunnat förebygga nya.
Som jag skrev i tidigare inlägg: Människan måste bli mer medveten.

Vi människor kommunicerar med kroppen till minst 70 % förutom vårt skrivna

språk
Vad är det för fel på folk:confused:
vi använder språket i första hand o kroppspråket är underordnat. Det sker oftast omedvetet.
Om man måste använda kroppspråket enbart vill det till att man ALLTID agerar så o kanske slutar som grymtande grottmänniska:grin:

Tala till hästarna! De förstår minst lika mkt som våra hundar.

funkar t o m på katter- eller ska man använda kroppsspråket även där?

Vifta på rumpan åt hunden.:banana:

Vad är det för fel på folk:confused:
vi använder språket i första hand o kroppspråket är underordnat. Det sker oftast omedvetet.
Om man måste använda kroppspråket enbart vill det till att man ALLTID agerar så o kanske slutar som grymtande grottmänniska:grin:

Tala till hästarna! De förstår minst lika mkt som våra hundar.

funkar t o m på katter- eller ska man använda kroppsspråket även där?

Vifta på rumpan åt hunden.:banana:

:bow: på det!

Det absolut värsta jag kan säga till min ena märr är "USCH!", hon formligen avskyr det och vet att hon har gjort ngt riktigt galet då :D

Hästar kan faktiskt skaffa sig ett ganska stort ordförråd, vet ni :p

Ja jag fattar inte varför folk har svårt att fatta det:confused:

Tanten med ponnyn på Globen uppgav att den kunde ca. 200 ord.

Mina kan nog bara 50-60:crazy:, men vem vet:devil:

Mat, morot o godis ligger högt upp:angel:

Tänk vad allt är lätt om man talar till dem- då kan man först kombinera- när man börjat rida på den. Den förstår redan- Flytta dig, gå, trava, galoppera, vänd, stanna, sakta- utan att först hårddrilla den från marken.

De är ju så samarbetsvilliga o lär sig så himla snabbt om man gör rätt o berömmer dem. Inte bara slutar ge tryck/ stress. Den ska visst ha skyldighet att lista ut vad människan vill istället för att få tydligare direktiv.

så gör man även på Brukshundsklubben- hunden ska göra alla de konster den kan o när den... om den gör det man har tänkt- telepatin även där tydligen, får den kommandot o godisen.

Jag vill inte att mina hästar ska behöva köra hela sin repertoar bara för att jag är bekväm o vill känna mig viktig- vara överlägsen.

Senast ändrad:

Axel - om du inte var så :devil:-att otrevlig borde du starta en ridskola och lära ut dina fantastiska kunskaper om hästhållning, hantering och ridning.

Du borde bli mentorn för alla vi puckon som inget begriper! :bow:

Och förutom alla ord man lärt dem medvetet så kan de några till. När vårt fullblod fick en ryttare som satt och tittade ner och jag sa "Upp med näsan" så fick jag varje gång mer respons från hästen än från ryttaren. Efter ett tags grubblande kom jag på att jag nog ibland säger så när jag ska gå under halsen på henne i boxen, men det handlar ju knappast om medveten inlärning. Undrar just hur mycket svenska hon egentligen kan, jag brukar ju prata rätt mycket medans jag borstar.

Samma häst jobbar dessutom stenhårt på att lära sig använda ett mer "mänskligt" kroppsspråk, hon har verkligen förstått det där med NH (Natural Humanship):
Man måste tala med människor på människors språk, du kan inte förutsätta att de ska förstå hästspråk. :grin:

Om du är ironisk ska jag avslöja att jag egentligen är ganska snäll, men att jag blir upprörd över missförstådda/ olyckliga hästar

Sen ser jag faktiskt hellre att hästen åker på en smocka om den är farlig- det fattar den, än ständig mental terror. Så funkar hästar! En gång sen är man sams igen. Att man inte förutsätter att det ska ske igen- att man är uppmärksam men inte spänd.
Nästa gång räcker det med ett -Nej!
Tyvärr är nog just kvinnor mkt mer benängna att tjata för mkt. Orden förlorar sin innebörd.

På en "trasig häst" är det dock inte rätt- endast tålamod. Vinn tilliten.

Kl
För många år sen när jag skulle rida in min första häst så skulle jag longera den lite innan. Tänkte.... hade i alla år sagt -Sakta av!

Men så tänkte jag rent praktiskt... om jag rider med ngn annan o jag hänger runt halsen på den- inte fasen ropar jag sakta av, utan -Stanna för bövelen! riktat både till hästen, men framför allt till den jag rider med.

Ja sen dess blev det -Stanna!

Sen ser jag faktiskt hellre att hästen åker på en smocka om den är farlig- det fattar den, än ständig mental terror. Så funkar hästar! En gång sen är man sams igen. Att man inte förutsätter att det ska ske igen- att man är uppmärksam men inte spänd.
Nästa gång räcker det med ett -Nej!
Tyvärr är nog just kvinnor mkt mer benängna att tjata för mkt. Orden förlorar sin innebörd.
.

Eller också hanterar man sin häst regelbundet från scratch så att man aldrig behöver ge den möjlighet att vara farlig.

Det är ju bara att välja.

Människan måste bli mer medveten.

Helt rätt - men framförallt måste människan lära sig att det inte finns en standardmall för alla hästar, utan att hästar är individer, med olika förmågor och olika sätt att få sin vilja fram.
Där brister det oerhört mycket i mitt tycke!

Eller också hanterar man sin häst regelbundet från scratch så att man aldrig behöver ge den möjlighet att vara farlig.

Det är ju bara att välja.
Nu menar jag folk som verkar tycka att det är lite "sport" att skaffa "problemhästar".

Mkt få hästar är eller blir farliga.

Du menar att du väljer att tjata på hästen innan något har hänt?

/V

Nej, jag menar inte att man ska tjata på hästen.
Tjatar man på hästen får man en farlig häst för då slutar den lyssna, eller hur?

Nu menar jag folk som verkar tycka att det är lite "sport" att skaffa "problemhästar".

Mkt få hästar är eller blir farliga.

Du är ål som en hal att diskutera med du.
Vem pratar om att det är sport att skaffa "problemhästar"?

De allra flesta hästar kan vara fullständigt livsfarliga utan att de behöver vara några sk. "problem hästar".

De farligaste hästarna är nog som med skämma knivar tror jag.

Vad menar du med fullständigt livsfarliga?

Som människa har man ett ansvar att inte vara dumdristig o inte klanta sig- att ha ett normalt säkerhetstänk när man umgås med hästar i synnerhet i hagar- där det har hänt åtskilliga olyckor- just för att folk är i vägen när hästar busar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka