FP-skatteavdrag

MaRomer

Trådstartare
FK drar 28% i skatt. Hur mycket mer behöver de dra för att man ska "slippa" betala tillbaka nästa år?

Räcker det med 500kr/ månaden eller ska man dra till med 1000:-/månaden?

Man ska ju fylla i pengar och ej % på deras sida.

Sv: FP-skatteavdrag

Jag mailade dom om detta o svaret jag fick var att det dras lägre skatt för man får mindre pengar.. bla bla bla... Så jag vet inte men så mycket som 500-1000:- borde du verkligen inte behöva betala extra.

Gå in på skatteverkets hemsida och kolla enligt vilken tabell.
Sen skulle jag ringa istället, jag vill också att de drar mer, och drar de belopp sa hon jag pratade med att man får en utbetalningsavi, ringer man kan de lägga in en högre % istället.

Jag har inte valt till att dra mer skatt, men jag fick tillbaka lite på skatten så det blev nog rätt ändå. Kan ju som tidigare nämnts att det beror på att det handlar om mindre summor pengar.

Det räcker nog med några 100-lappar för att du ska slippa restskatt. Men ring till dom och be dom höja procenten annars, hur smidigt som helst och man är garanterat fri från restskatt nästa år :)

Det beror alldeles på övriga inkomster och avdrag under året. FK drar rätt skattesats för de pengar de betalar ut, men de har ju förstås ingen koll på andra ut- eller inkomster som du har och därför kan det bli så att du får tillbaka eller måste betala extra. Jag har tex 23% skatt på min aktivitetsersättning från FK och får alltid tillbaka pengar.

Jag skrev att dom skulle dra 300:- extra varje månad och det gjorde dom 4-5 månader sen ringde dom upp och frågade om dom inte kunde höja procenten istället så det gjorde dom..

Jag fick tillbaka en hel del på skatten.. :D

Jag skrev att dom skulle dra 300:- extra varje månad och det gjorde dom 4-5 månader sen ringde dom upp och frågade om dom inte kunde höja procenten istället så det gjorde dom..

Jag fick tillbaka en hel del på skatten.. :D

Ja det är ju aldrig fel att få en liten "sommar bonus" nästa år;)

Jag drar av 200kr varje månad i extra skatt. Fick tillbaka några tusen på skatten i år.

På mig drog de 29%, fick tillbaka 5.500kr på återbäringen. Har inte betalat in en enda extra krona i skatt via FK-hemsida.

Jag hade hört att man skulle lägga till extra på skatten så jag lade till 500 i månaden. I vanliga fall får jag tillbaka ca 15tkr per år, nu fick jag tillbaka 37tkr, så det misstaget gör jag inte om.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 041
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
837
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar