FP och studera

oz_joj

Trådstartare
Ni som kan allt! Har två olika frågor:

1. Har en kompis som ska ha sitt äldsta barn på dagis heltid samtidigt som hon ska läsa olika distanskurser på heltid och då vara hemma med yngsta barnet och ta full föräldrapenning. Jag ifrågasatte om man får ta fp och plugga men hon menade att det har ingen sagt att man inte får så det ska hon göra. Är det tillåtet? Är det ej tillåtet men hon kan lyckas utan att bli upptäckt eller är det ej tillåtet och hon lär få höra detta? (Dvs kollar de sådant här?)

2. Har en annan vän som råkat bli gravid, den blivande fadern anser att enda alternativet är abort (vilket hon ej ska göra och snart är det för sent också) och lär ej bli delaktig. Hon lär bli ensam om barnet och pluggar heltid och lär få lägsta ersättning (180kr/dag gissar jag). Hon ska ha barn i mars och funderar på att med hjälp av sina pensionerade föräldrar försöka fortsätta att plugga terminen ut, om barnet är friskt och så men hon är medveten om att det kan bli så att hon inte vill/kan/orkar detta. Ponera att hon fortsätter att plugga, om hon tar studielån får hon ut mer pengar än vid fp, kan hon ta studielån om hon sköter barnomsorgen själv (med hjälp av föräldrar tex)?

Sv: FP och studera

1. Från www.forsakringskassan.se
Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera.

2. Från www.forsakringskassan.se
Sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning – alla baseras de på din sjukpenninggrundande inkomst. Den sjukpenninggrundande inkomsten fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst.

2. Jag förstår inte riktigt frågan? CSN bryr sig inte om vem som tar hand om låntagarens barn, varför skulle dom gör det? CSN bryr sig om iaf hon sköter sina studier.

Visst får man studera men man måste välja varifrån man ska få pengar. CSN eller FP. Hon kan inte få båda på en gång!

Och den första väninnan har hon en FP baserad på en inkomst? För henne gäller då att när barnet fyllt 1 år måste hon ta ut minst 5 heldagar FP i veckan för att behålla sin SGI. Den andra väninnan har ingen SGI och kan göra som hon vill med att spara FP dagar.

Senast ändrad:

1. Från www.forsakringskassan.se
Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera.

Som jag misstänkte då. Hennes första barn har hon ju fått beviljat dagis för heltid pga studier men barn 2 som inte ens är 6 månader ska hon ha hemma eftersom studierna är på distans, dvs hon anser sig ha tid att plugga med den lilla och lektionstider är antagligen så att pappan kan ha barnen (om det nu är träffar ens). Frågan är hur hon gör, hon kanske testar att ta ut f-penning för yngsta barnet och om inga register samkörs kanske det går hem.

Visst får man studera men man måste välja varifrån man ska få pengar. CSN eller FP. Hon kan inte få båda på en gång!

Och den första väninnan har hon en FP baserad på en inkomst? För henne gäller då att när barnet fyllt 1 år måste hon ta ut minst 5 heldagar FP i veckan för att behålla sin SGI. Den andra väninnan har ingen SGI och kan göra som hon vill med att spara FP dagar.

Nej, hon har inte tänkt sig båda men eftersom hennes fp är så låg så tänkte hon försöka plugga under terminerna och då ha studielån och så loven fp, dvs inte båda samtidigt.

Den första har FP baserat på inkomst, ja. Och eftersom barn 2 är så litet så är det ingen fara för sgi än på ett tag.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 694
Senast: Farao
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II