Fototråd nr.5

Sv: Fototråd nr.5

Nu slutar jag följa tråden i det tysta och hoppar in istället!
Jag har i början på Juli köpt mig en Canon 550d + 18-55mm objektiv. Fick även ett 50mm av min fotointresserade faster som hon aldrig använde. Jag kan väl säga att jag använder det fasta 90% av tiden... Så nu letar jag vidare efter ett med mer zoom! 18-55 objektiver är helt ok, men jag önskar mer! Vad använder ni för objektiv? Kan ni tipsa om några objektiv (får man det enligt forumsreglerna? :confused:)

Klart man får tipsa om objektiv! Dessvärre har jag personligen ingen koll på Canon :(

Jättebra bilder! Bra av dig att hänga med i sådan action och få lagom ljus. Jag hade möjligen velat ändra bländaren mot en större för att få bakgrunden mer blurrig så publiken inte "stör" ögar lika mycket. Lite mer panoreringsträning för att få hästen knivskarp, men det antar jag att du redan tränar på :)

Panorering är när man följer objektet i kameran för att kunna använda en något längre slutartid och på så sätt få lite "fartränder" i bakgrunden samtidigt som objektet man fotar blir skarpt

Kära fotokunniga!

Jag var ju inne på ett 65mm macro från Canon, med läser nu att närgränsen är väldigt kort, typ 9 cm, vid macrofoto. Undrar då om ett 100mm f2.8 vore bättre för mig som gärna vill ta närbilder av lite mer rörliga naturobjekt? Det känns som om 65mm då är bättre för orörliga objekt? 100mm objektivet ska ha en närgräns på ca 31 cm vilket tydligen blir att objektet är ca 15 cm från linsen, istället för 90cm...

Tänkte shoppat idag men nu är jag rådvill! Båda har fått jättebra recensioner när det gäller bildkvalité, men jag blir förvirrad kring vilket som passar mig bäst. Vill kunna ha det som allround, och inte kosta skjortan. Det skiljer 1000 kr mellan dem.

Jag är ingen expert, men min begränsade erfarenhet säger mig att ett 100mm vore ett bättre val för dig. Jag har testat två macro, min sambos 60mm och mitt eget 105mm. 105:an är klart att föredra när man vill fota till exempel insekter, för du kan hålla ett längre avstånd.

Den här har jag tagit med 105:an till exempel:

dsc_0497.jpg

Tack för ditt svar! Det är så jag också fattat det, och naturobjekt är ju inte alltid så lätt att komma helt nära ;) som många skrivit, män fotar inte huggormar med 65mm :p

Sen kan man väl slå av macrofunktionen och få längre avstånd att arbeta med, tror man kan det med bägge. Typiskt, jag som var så inställd på nytt objektiv idag, men så läste jag på lite extra igår... :p

Haha nej precis! :D

Men det är ju bra att du tänker ett varv extra, det är mycket pengar så man vill ju vara nöjd med sitt val! :)

Jag skulle också valt 100mm för det syftet. Enklare att komma nära utan att störa.
Hade du velat fota mer porträtt och sånt hade 65 varit lämpligare.

(Säger jag som går jättenära stackars insekter med mitt 40mm ibland haha)

Ja jag har ju en stor faiblesse för fjärilar och dem tenderar ju att sticka iväg vid fara :p
Just porträtt har jag inte tänkt mig nu, utan då snarare vardagsbilder i allehanda situationer. :-)

Inomhusbilder är nästan bara att glömma med ett 100mm. Där känner jag till och med att mitt 50mm blir lite för mycket ibland ("vänta där, jag ska bara backa så ni kommer med i bilden"). Men jag tycker ändå att du ska köra på ett 100mm, det låter som om du har mer användning för ett sånt.
Det går ju även att kombinera med ett 35 eller liknande i framtiden (antar att dom också är hyfsat billiga på Canon?)

Har ju kitobjektivet 18-55 som duger för sånt även framöver. :) Så tror också det får bli ett 100mm! Skulle nog kunna shoppa loss på objektiv inser jag. :D Nu när jag verkligen letat så ploppar det hela tiden upp nya som jag missat, och jag kan ju helt klart se mig äga många av dem i framtiden. ^^

Kollade på filmen om den där och det verkar ju onekligen spännande - verkar vara ett rätt roligt sätt att fotografera på! Skulle vilja prova :D

KL

Jag fotar ju mig själv en del, och det är ju också fotografier... Så delar med mig :p

531777_10200238088650595_706098137_n.jpg

Kossebild. Svårt med ljus i lagårn, måste verkligen införskaffa en extern blixt :o
1069415_10200128538831918_1031272876_n.jpg

1045148_10200128538391907_2071303802_n.jpg

Minimorsan!
1072107_10200139084175545_989405171_o.jpg

1001861_10200139084215546_549567257_n.jpg

Att jag inte tänkte på det! Har ju faktiskt spanat på sådana där flera gånger... Vi använde ju det både när vi fotade mina studentbilder och när jag blev fotad till en utställning. De är ju skapligt billigare än en blixt dessutom :p

Var på Rosariet och letade trädgårdsinspiration och sprang då på en drös vackra dahlior. Blev nöjd med denna bild. :) Dessavärre det vanliga problemet med sämre kvalitet vid uppladdningen, annars är skärpan faktiskt så bra att jag är sugen på att printa ut den och rama in. Då skulle jag croppa bort det gröna i hörnet, men det orkade jag inte nu... :p

601996_10151556330665163_859027041_n.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 675
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar