Fotosensibilitet - symptom? Hjälp!

Anna Lilja

Trådstartare
När jag googlar på fotosensibilitet får jag fram att det är svullnader och blåsor likt mugg som uppstår på opigmenterad hud. Är det någon som vet ifall symptomen lika väl kan uppträda i form av att benen svullnar dvs utan muggsymptom? Tack på förhand!

Sv: Fotosensibilitet - symptom? Hjälp!

Nej, för att misstänka fotosensibilitet bör det finnas hudförändringar i någon form på opigmenterad hud.

Ah, tack för snabbt och beskedligt svar. Så bra att du "dök in" i tråden TantEster :)

Orsaken till min fråga är att när jag kom till betet vid 19-tiden ikväll så var min häst, 5-årigt halvblodssto, svullen på alla fyra ben - från knä och ner över kota. Verkade pigg för övrigt, ingen allmänpåverkan vad jag kunde se, ingen feber. Ringde distriktaren som hade en teori om just fotosensibilitet och då i kombination med Johannesört. Pratade därefter med en annan veterinär oxå som hade teori om att hästen ätit något som hon reagerat på. Tog bort hästen från den aktuella beteshagen till mindre ruta och var precis på nattligt besök vid hagen. Svullnaden hade gått ner märkbart, fortsatt feberfri. So far so good. MEN vad kan det vara tro?

Läste något om alskikeklöver (dock i kombination med fotosensibilitet) och undrar kan det orsaka svullna ben (utan muggliknande symptom)? TROR vi har det vid hagen - eller utanför iaf. Kan det vara ngn annan växt som kommit nu på sensommaren tro?

Min häst började med att svullna på utsidan av det ena vita benet, men hade fått skaplig temp, gulsotsymptom o var mkt allmänpåverkad.

Jag har en FS-häst, men hon blir inte svullen förrän blåsorna/muggen har inflammerat, dvs lymfangit.

Men min andra häst har fått något liknande det din har fått några gånger. Det enda sambandet jag då har kunnat se är foderbyte från bete till hö/ensilage, detta har skett på hösten och benen har på nolltid förvandlats till telefonstolpar. Ingen feber eller andra symptom, det enda jag gjorde var att promenera och jag vill även minnas att jag lindade.

Jag hittade min häst i hagen i går med likadana ben. Min veterinär var också inne på fotosensibilitet och johannesört, men var ändå inte 100 på det. Hon var dock ganska säker på att det var någon sorts överkänslighet. Hon satte in finadyne, ingen tidning så länge svullnaden är kvar, men hagvistelse för rörelsens skuld. Min går i väldigt nerbetat hage och hon tyckte att jag skulle försöka stöddiges många ggr under dagen för att han inte skulle bli så hungrig att han började smaka på olämpliga saker.

Jag började faktisk introducera nytt hö för några dagar sen,det blandas med det gamla höet fortfarande, så det är inget snabbt byte och inget byte från bete till hö, utan från ett hö till ett annat.
Vet. Sa inget om att det kunde vara orsaken, men det kanske det kan?

Förresten så tror jag att min vet. Pratade något om att de inte har några vita tecken, så behöver det inte bli några brännskador eller mugg - Eller missuppfattade jag det?

Om de har leverpåverkan, så tyckte jag mig märka att den mådde dåligt bara av att vara ute i solen o klorofyllet i gräset spädde på det. Alltså allt gräs/ växter.

Bytte till hö, stog inne vid solsken o till slut blev den bra, men det tog lång tid då jag hela tiden fick fel råd- innan hjälpen från buke.:bow:

Min verkar inte må dåligt alls. Lika pigg som vanligt både inne och ute.

Svullnaden har gått ner lite idag, men hade gärna kunnat gå lite fortare för min del:grin:

Fotosensibilitet behöver inte innebära att levern är skadad, det finns olika typer. Enbart svullna ben tyder inte heller på fotosensibilitet, ödemen vid FS uppstår sekundärt, dvs när huden redan skadats.

Försöker reda ut begreppen lite, känns som att det behövs!

Alsikeklöver orsakar en hepatogen fotosensibilitet (även kallas sekundär fotosensibilitet). Alsikeklöver skadar alltså levern och detta får bland annat till följd att en metabolit från nedbrytningen av klorofyll, phylloerythin, inte utsöndras normalt. Istället ansamlas phylloerythrinet i huden där den är fotodynamisk, dvs reagerar tillsammans med solljus.

När solljuset träffar den fotodynamiska substansens molekyler lyfts elektronerna till en högre energinivå. När molekylen sedan återgår till sitt normala läge sänds den energin ut och skadar vävnaden. Det är alltså en kemisk process mellan solljuset och den fototoxiska substansen, t ex phylloerythrin. Hår, pigment, solkräm, benskydd mm ger skydd från solljuset skyddar även mot reaktionen. Därför ses fotosensibilitet inte på pigmenterad hästhud med hår på, om ni hänger med. Det är vita eller tunt behårade omåden som drabbas.

Skadorna liknar brännskadoreller svår, vätskande mugg. Sekundärt kan hästen förstås få ödem i benen, men det verkar osannolikt att det skulle uppstå utan hudförändringar som på ts häst. Här rör det sig snarare om en viros elle kanske tom anaplasmos som alla är förknippade med ödem i samtliga extremiteter. Även överkänslighetsreaktioner kan ge dylika ödem, men dessa ska alltså skiljas från fotosensibilitet.

Sekundär fotosensiblititet kan uppstå när leverns funktion är nedsatt. Det kan ske av många olika anledningar, inte bara när hästen tuggar Alsikeklöver!

Det finns även primär fotosensibilitet. Här tas något ämne upp intakt via tarmen och transporteras till huden. Substansen kan också tas upp via huden genom att hästen t ex trampar runt i växtligheten. Levern är inte skadad vid primär fotosensibilitet. Flera växter, bland annat johannesört, kan orsaka primär fotosensibiltet.

Förresten så tror jag att min vet. Pratade något om att de inte har några vita tecken, så behöver det inte bli några brännskador eller mugg - Eller missuppfattade jag det?

Utan brännskador kan man öht inte prata om fotosensibilitet. Om en mörk häst äter Alsikeklöver kan den förstås få en leverpåverkan ändå, Alsiken är levertoxisk, men symptomet fotosensibilitet kommer med största sannolikhet att utebli. Sjuk kan hästen bli ändå.

Jag har en FS-häst, men hon blir inte svullen förrän blåsorna/muggen har inflammerat, dvs lymfangit.

.

FS är ett symptom, inte en kronisk sjukdom. Om din häst får återkommande problem utsätts den för fotodynamiska substanser, antingen utvärtes eller invärtes. Eller så har den en kronisk leverskada?

Ringde distriktaren som hade en teori om just fotosensibilitet och då i kombination med Johannesört. Pratade därefter med en annan veterinär oxå som hade teori om att hästen ätit något som hon reagerat på.

Inte "i kombination med Johannesört" utan orsakad av Johannesört.

tack för ett intressant svar.

Jag tyckte att jag förstod det du skrev men undrar i alla fall. Är det bara vita delar som kan skadas av Johannesört? Jag undrar eftersom det inte blir samma sak som med klövern. Om det bara är vita delar som skadas här också och hästen är en avblekbar skimmel som blivit vit i hårremmen. Hur blir det då?

Jag har undrat över detta ett tag för min ponny är en avblekbar skimmel som så småningom kommer att bli vit. Vi har inte a-klöver men däremot Johannesört. De andra hästarna äter inte den men hon är inte tillräckligt klok utan äter oftast allt som går att äta. Håren är vita men inte "huden" eller vad man nu säger.

Allt som stoppar solens strålar från att nå "in i" huden skyddar. Pigmentet i huden skyddar och jag har varken läst om eller sett fotosensibilitet på pigmenterad hud.

Jag såg en gång en kalv som drabbats mycket hårt - huden på alla vita fält gick i princip att lyfta bort, medan de svara partierna var helt oskadda.

Hur det förhåller sig med avblekbara skimlar vet jag inte säkert! Försvinner pigmentet i huden eller bleknar bara hårstråna!? Hm..

Hur det förhåller sig med avblekbara skimlar vet jag inte säkert! Försvinner pigmentet i huden eller bleknar bara hårstråna!? Hm..

ingen aning

Men hon har mörk färg ändå fast hon har vita hårstrån :confused: tror det i alla fall. Ibland får hon lite skavsår av munkorgen och då blir den delen av huvudet som nästan är vitt mörkt i stället. Men det kanske inte betyder att hon har pigmentet kvar. Jag läste om hur det går till när de bleknar i en artikel en gång men jag har glömt vad det stod.

tack för ditt svar

Jätte tacksam för ditt svar!
Om jag då bara var lite bättre på medicinska termer själv:grin:
Jag tror jag har förstått det med fotosensibiliteten nu, men dom andra begreppen du tog upp är jag inte riktigt med på.. och det är ju antagligen det som är intressant i mitt fall.

Här rör det sig snarare om en viros elle kanske tom anaplasmos som alla är förknippade med ödem i samtliga extremiteter. Även överkänslighetsreaktioner kan ge dylika ödem, men dessa ska alltså skiljas från fotosensibilitet.

Vad är viros? Och anaplasmos är det fd erlichias? Det känns som att min vet. mest var inne på att det var någon överkänslighetsreaktion, men i så fall är det inte troligt att det rör sig om varken johannesört eller alsikeklöver - eller? Kan det vara någonting i nya höet isf?

Det finns även primär fotosensibilitet. Här tas något ämne upp intakt via tarmen och transporteras till huden. Substansen kan också tas upp via huden genom att hästen t ex trampar runt i växtligheten. Levern är inte skadad vid primär fotosensibilitet. Flera växter, bland annat johannesört, kan orsaka primär fotosensibiltet.

Men även här är det först och främst skador på huden, som sen kanske följs av svullnader?

Viros = virusinfektion. De vanligaste luftvägsinfektionerna ger ofta svullna ben. Anaplasma = ehrlichios, japp. Både viroserna och Anaplasma kan ibland ploppa upp så här - svullna ben och ofta en febertopp som man lätt kan missa. Andra orsaker är förstås just leverskador (men av den mer kroniska varianten där bildandet av albumin försämras. I det fallet sker ett vätskeutträde pga den förändrade osmolariteten i blodet - plasma läcker ut för att det ska bli samma patikelkoncentration på båda sidor kärlväggen). Även hjärtsvikt kan ge ödem i benen, men det ska du inte grubbla så mycket på för det är osannolikt att du inte skulle se några andra symptom på en häst med så långt framskridet hjärtfel! Ödem pga lever och hjärta brukar också ses under hästens mage och ibland under hakan/ganascherna.

Även en överkänslighetsreaktion kan de dessa symptom och eftersom hästen fö är helt opåverkad skulle jag också gissa på något sådant. Är det ödem (som lymfangit) i benen eller är dom mer galliga? Om du sticker in fingret i svullnaden - blir det då en liten grop efter fingret som om du petat i modell-lera?

Fotosensibilitet ger kemiska reaktioner som "bränner" sönder huden. Detta orsakar förstås en inflammation med rodnad, svullnad osv, men just brännsåren bör komma först eller åtminstone i nära anslutning.

Det känns inte som gallighet - mer spännt/hårt än gallor. Käns inte som vätska på samma vis som gallor. Har inte testat peta med fingret så som du säger.

Han är även svullen vid ganaschen, men vet. sa att det inte är något ovanligt när de går och betar mycket. Min går ju på mycket nerbetat och med huvudet i backen konstant. Hon lyssnade på lungor och hjärta, men hörte inget ovanligt. Detta med ödem på magen har jag tyvärr aldrig riktigt förstått hur det ska se ut:confused:

Svullnaden har ju gätt ner lite nu, man börjar kunna känna att det finns ben och senor därunder, samt att överbenet han har på VF syns igen.
Men svårt att lokalisera kärl (tänkte känna efter pulsen, men den var svårhittat)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 143
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka