Fotosensibilitet - symptom? Hjälp!

Sv: Fotosensibilitet - symptom? Hjälp!

Vi har konstaterat att vildpalsternackan som vi har rikligt i våra hagar är boven till det onda när det gäller de såriga nosarna! Läs detta:

Den vilda palsternackan (Pastinaca sativa) är vanligt förekommande i hela södra Sverige. Den tillhör växtfamiljen Apiaceae (tidigare Umbellifereae) eller
Flockblomstriga. I denna växtfamilj finns flera kryddväxter: kummin, körvel, persilja, selleri, men också några giftiga arter som vildpersilja, björnloka, odört.
Den vilda palsternackan innehåller liksom vildpersiljan en grupp ämnen
furokumariner som är fototoxiska, det vill säga i solljus kan omvandlas
till ämnen som orsakar missfärgningar och blåsor på huden.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/pasti/pastsat3.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 143
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka