Men att andra människor gör fel på sociala medier kan väl inte påverka min egna användning av en bild som jag betalat för sålänge det är i privat bruk?Egentligen är det köparen som ska vara noga med vad den köper eftersom det är lagstadgat vad fotografen har för rättigheter men jag tycker det är viktigt att säljaren är det, ja.
Jag skriver alltid det på fakturan.
"Privat" anses inte vara digital spridning av förklarliga skäl, som du ju tog upp också. Så fort bilden är digital så kan den spridas som en löpeld. Du har ett problem till, FB och andra sociala plattformar har regler som säger att de får använda alla bilder som läggs på deras sidor, helt utan fotografens tillåtelse och även sälja dem kommersiellt. Inte så roligt för en fotograf som inte godkänt det.
Jag tror de fått backa lite på det men andemeningen är densamma.
Dessutom tror folk (andra än de som köpt användandet och ser bilden på nätet) att man får använda vems bilder till vad som helst digitalt bara man krediterar fotografen men det stämmer inte. Länka till bild på originalsidan får man däremot.
Jag har försökt googla men jag hittar inget om att just digitalt skulle vara förbjudet? Har du tips på var man kan läsa om det?