Fotografer ???!

I

Idrus

Hejsan! Jag ska antingen köpa eller önska mig en system kamera- Nu undrar jag vilken system kamera som är bäst till "budget pris" ? :angel: :confused:

Skriv Gärna:
- Namn ? (ex. Nikon D50)
- Köpt ? (ex. netonet.se)
- Kvalié ? (ja ? :P)

Skriv gärna bra + negativa saker om den. Jag måste veta vilken jag ska ha :) Skriv gärna om dem är lätta att hantera också.

MVH Ida :banana:
- Blivande Fotografen - ;)

Sv: Fotografer ???!

Allt beror på hur pass mycket du/dina föräldrar (eller vem du nu ska önska kameran av) är beredd att betala. Ett bra "förstagångs"-kamerahus kan ex. vara en Nikon D50/D70 alt. Canon EOS 350D.

Ex. på priser:

• Nikon D70S + AF-S DX 18-70 mm /3,5-4,5G-optik. Ca 9000:-
  • Nikon D50 + 18-55mm Lens Kit. Ca 6500:-
  • Nikon D50 Black + 18-55 mm + 55-200 mm Lens Kit. Ca 8000:-
  • Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6. Ca 7000:-

Optiken som följer med dessa kameror fungerar bra som "första-optik" men sen, om du vill ha fler möjligheter med din kamera, bör du kanske köpa ett telezooms-/teleobjektiv. Dessa kan gå på allt från 5000 - ca 70/90000:- (för värstingmodellerna då ;))

Innan du bestämmer dig för en kamera, sätt dig ner och tänk igenom vad du har för önskemål, vad kameran/optiken ska uppfylla för krav. Vad ska du ha kameran till? Porträttfoton, eller kanske lite mer "actionbilder" så som hoppbilder osv? Det är mycket som spelar in, som du märker :)

Senast ändrad av en moderator:

jag ska köpa en kamera, kan inte så mycket men jag vill kunna fota hästar i rörelse på tävling osv men jag är ingen rik människa och har inte råd med en för 9000kr. finns det ingen som tar bra bilder som är billigare?

jag har en nikon F55. med 28-80 mmm och ett 100-300 mm. Jag gav 4000 kr på en fotoaffär men det var ett speciallpris.
Är jättenöjd med kameran den har massa funktioner som jag håller på att lära mig, går på kurs.

Jag har en Konica Minolta Dynax 5D. Nu finns ju inte K-M längre, men Sony har tagit över.
Jag köpte min för ca 8-9000, minns inte exakt nu. Då ingick i alla fall ett 18-70 mm objektiv (ganska vidvinkligt) och ett tele (75-300 mm). Ljuskänsligheten är inte så bra på det senare, men jag tycker det funkar fint ändå. Zoomobjektiv bägge två.
Köpte via Internet på AlfaDigi (har köpt annat från dem och de är jättebra, man åker dit och hämtar varorna när de kommit in).
Tycker min kamera är jättebra, lätthanterlig och så ett stort + för Anti Shake-teknologin som är inbyggd i kamerahuset!
Precis den här kameran säljs nog inte längre, men jag har sett nyare varianter som Sony säljer nu och de verkar vara väldigt lika min.
Det är min första systemkamera så jag har ju inte direkt något att jämföra med. Men när jag köpte den visste jag inte ens vad bländare och slutare var, men det har gått fort att lära sig vad alla knappar betyder och allt sånt.
Blev dock lite besviken först när jag såg att man inte kan kolla på motivet genom lcd-skärmen när man tar bilden, utan måste se genom sökaren (man ser inte bilden i skärmen förrän den är tagen). Men så upptäckte jag att det kan man inte på någon systemkamera, utom nån ny, svindyr. När man väl vant sig vid att titta i sökaren igen är det mycket bättre än lcd'n.
Oj, vad mycket det blev!

Måste du bestämt ha en systemkamera? Det finns ju även digitalkameror som tar kanonbilder, dessutom till ett mycket bättre pris. Om du däremot ska fota i ridhus och få bra bilder så är det nog tyvärr bara systemkameror som gäller, då med ett objektiv med lågt bländartal, dvs. hur pass ljusstarkt det är.

Okej. Det är så här att jag vill kunna knäppa kort på allt möjligt. Men bl.a hästar. Å då tycker jag att man skall kunna ta snygga kort på dem när dom hoppar på tävlingar å sånt. alltså "in action".

- Vad har objektivet för betydelse ? (jag kan på ett ungefär, men mer exakt))
- Använder ni stativ ? För det har jag iaf..

Ang. Varför inte en digital kamera ? Svar: Jag/vi har redan 3st :D Men jag hade velat ha en system kamera, för jag har aldrig haft en sån + att många säger att dom är mycket bättre.

skulle en Canon EOS 350D Black + 18-55mm fungera? har hittat en för rätt så bra pris.

Jag tycker man kan få väldigt skarpa bilder på hästar/kaniner som hoppar. Bockbilder blir också bra :angel: Så, den är nog bra på det. Funderar på att köpa en själv, har bara fått låna en under en kort tid..

åh bockbilder :D yes men då bilr det kanske en sån. vill gärna veta lite mer om den..

Kolla www.cyberphoto.se

Där finns jättebra tips och provbilder från många modeller! Beställde min kamera därifrån och hade den hemma på två dagar! :eek: :D

Har en Sony DSC H2, en bra digitalkamera!
Bilder tagna med min:

Jag har en Nikon D70s och är väldigt nöjd med den.
Kostade 10'000 med försäkring och ett objektiv som följde med.

Bilder tagna med den

men bara för att man har en bra kamera behöver det inte bli bra bilder.

Senast ändrad:

Alla systemkameror kan fota stillbilder och rörliga bilder, sånt ställer man in innan man fotar.

Om du ska fota hästar på nära håll så ären 18-55 mm lagom, ska du fota på tävlingar kan du minst behöva 55-200 mm eller 55-300 mm.

är den bra att ta såkallade actionbilder med?

Den klarar det finfint!

När det gäller vilket objektiv man ska ha så BÖR man köpa ett så ljusstarkt som möjligt. Nackdelen är att det KOSTAR flis!

Dom telezoomar som man normalt kan köpa med i kitten (typ 70-300, 75-300 och 70-200) håller största bländare F4. det är sisådär inomhus. Satsa då hellre på ett som håller F2.8 i bländare. Mer ljus kommer in och kortare slutartider kan användas vilket gör att skarpare bilder erhålls. Alltså...så dyrt man KAN köpa är att rekommendera.

Billigare kompakter som gör hyfsat bra jobb är Canons Powershot S3 IS. (ca 4500:- )

Jag själv suktar efter ett objektiv som kostar 20 000..... :crazy:
Okej...13000 utan bildstabilisering.

canons kitobjektiv (18-55) är inte så jättegrymt då det inte har den där riktiga skärpan som bättre gluggar har. Välj gärna annat om du/ni kan.

Senast ändrad av en moderator:

Alla systemkameror kan fota stillbilder och rörliga bilder, sånt ställer man in innan man fotar.

Om du ska fota hästar på nära håll så ären 18-55 mm lagom, ska du fota på tävlingar kan du minst behöva 55-200 mm eller 55-300 mm.

Inte rörligt som i rörlig film. Autofokusen klarar att följa rörliga motiv. En jäkla skillnad.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 482
Senast: escodobe
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 783
Senast: help_me
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 767
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V