Fotografer ???!

Sv: Fotografer ???!

Jojo, det förstås ;) Men när det gäller kameror så är det så många som tror: "Äh, det är ju bara att köpa en bra kamera så får jag kanonbilder!" :p

Ja.
Men okej, hur ska jag göra nu då?
Ska jag skaffa en Nikon D50 ?
Vad ska jag köpa för objektiv till ? Som inte är för dyrt vill säga..

För jag vill ha bra och skarp bild. Jag vill kunna ta kort "in action" alltså på hopptävlingar och sånt å också kunna knäppa lite nära, inte för nära, men ändå.

Jag vill ha ett bra objektiv också :crazy: ;)
Och vilken sida ska jag köpa ifrån ?

*uppdaterar*

Förresten, kan man ha en Objektiv sigma 55x200. till en Nikon D50
??

det tror jag nog, OM objektivet har nikonfäste. sigma gör objektiv till flera olika kameramärken.
när du tittar på objektiv, kika efter siffran EFTER 55-200, det brukar stå /3.5-6.5 de värdena skall vara så låga som möjligt för att du skall kunna ta snabba kort om ljuset inte är 100%
idag så tyckte kameran att det var lite i gråaste laget, men med högt isotal inställd så gick det vägen.
JAG funderar på att skaffa en ljusstark 105:a dvs en med f2.8, men det får bli till sommaren, nu är pengarna slut.
annars är ett bra objektiv nikons 18-135 som medföljer d80'n, det finns till salu lite varstans.

var du skall handla.... ja du, många ställen.
var bor du? kanske finns en lokalbutik som bara tar hundralappar extra men då lär de vara vänligt sinnade när du kommer och ber om hjälp.
annars så kika på blocket eller fotosidan.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=51051
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=50916
är ett ganska bra paket.
du kan ju kikapå d70/d70s också, begagnat så ligger de nästan i samma prisklass som en ny d50
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=51077
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=50998

sök annars på pricerunner och liknande.
men det kan vara så att ett ställe har objektivet billigare och ett annat huset.
så tillkommer frakten....
jag skulle köpa en fjärrutlösare till kameran, och allt på pricerunner var dyrare än cyberphoto....så jag är lite tveksam till pricerunner. digicam var billiga på en del, men skitdyra på en annan...

Jag köpte min kamera på onoff med lägstaprisgaranti.

Okej. Alltså jag blir så osäker med dem olika objektiven. Vad tycker du jag ska ha för ett objektiv om jag vill fota hästar som springer, står stilla å vissa saker lite närmare. Som man kan också fota snabbt med.

Är det nån skillnad mellan Digital Systemkamera Nikon D50 eller Systemkamera Nikon D50 ??
:D

nix, nikon d50 är nikon d50 oavsett vad de skriver före...

jag har ett 18-135 som medföljde min d80, jag tycker det är suveränt, men en gråmulen regnig dag är det kanske lite segt att ha till att fota springande djur, men en solig fin sommardag, PERFEKT.
MEN man kan ju som idag ställa in iso 3200 och fota med, och det blev fina kort i alla fall, lite kornigare bara.
Alla paketen ovan hade hyffsade objektiv.
tänk på att du får ett 1.5 ggr värde på objektiven.
50=75 om man skall jämföra med 35mm kamera.
100=150
200=300
osv...
at jaga en häst med ett 200 en bit bort, blir lätt skakigt i alla fall.
bättre med en ljusstarkt fast objektiv mellan 100-135 och gå närmare djuret

som det ser ut nu så vill jag ha
en 50 alt 60 f1.4/1.8/2 (60'n är perfekt för porträtt. ~90 mot 35mm)
en 105:a 2.8
och någon 200 alt 300
och en sb800 för att lätta upp ljuset med.

skulle väl vara att den kommer bli svår att få tag på innan jul...

Vad är det för skilland på D50, D80, D40 osv då ? :confused: :smirk:
vad tycker ni är bra nybörjar system kamera ? :crazy:

De är alla bra.
D40 har ingen synlig display med information.
D50 är en enklare men mer modern version av d70 6mp
D80 är en mer avancerad amatörkamera... 10mp lite snabbare...
gå in på cyberphoto och gör en jämförelse kamerorna mellan.

okej kuckeliku ! Så.. vad tycker du jag ska ha ? D50 eller ? Och med vad för objektiv ? du verkar kunna sånt där :idea:

Jag valde en d80, mest för att den har fått väldigt bra kritik och är snabb. bra på ljusmätning och så.
Många d50 ägare är supernöjda med d50.

det är helt enkelt upp till var och en, det är därför det finns olika kameror. att gå till en fotobutik och klämma och känna är en bra ide.
JAG föredrar nikon, bra kvalite och trevliga modeller.

jag tycker 18-135 objektivet som medföjde d80'n är bra, men sedan så skall vi senare skramla till ljusstarkare ombjektiv, men de kostar mycket pengar så de får vänta. och sedan så skall du veta att korten med t.ex. d80'n blir STORA, så även om det är mycket runt ett motiv så kan man klippa bort det och fortfarande ha ett stort kort kvar för sitt ändamål. Hinner jag ikväll skall jag lägga ut lite exempel.

http://www.blocket.se/vi/10094521.htm?ca=11_s
suveräna objektiv, bara de går på stora delar av priset!
och det är en stöttålig kamera och en sk semipro... dvs lite bättre än d80'n
fast 18-135 allroundobjektivet är kanske bättre som just allround.
men 50/1.4 och 135/2 är två objektiv jag vill ha....

Snöa inte in helt på Nikons kameramodeller - kolla på alla digitala systemkameror i den prisklass du tycker dig ha råd med. Olympus har ett par kameror, liksom Pentax, Sony och Canon. Om du tycker att det är svårt att veta vad du vill ha, gå till cyberphoto och läs om alla de olika kamerahusen du kan hitta och jämför, de är otroligt pedagogiska. Vad gäller objektiv kan man i princip göra samma sak. :)

Jag ska ha en Nikon, för jag har en 2st andra "märken" och nu säger dem flesta att Nikon är bäst, så nu ska jag pröva med den.

Sen ska jag ju inte ha en kamera för 21 000 Nånting :crazy:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 482
Senast: escodobe
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 783
Senast: help_me
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 767
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London