Fotofråga.

Mim

Trådstartare
Såg på FB en person som postat bilder på sin förskoleklass från ett utflyktstillfälle, nu kan det ju vara så att alla PUL-papper är i ordning, men jag undrar ändå; får lärare lägga ut bilder på "sina" barn från skolan?
På sin privata FB? Det finns ju ibland FB-grupper där man kan lägga in bara föräldrar som ser men detta är hennes privata profil.

Nu var det inga närbilder, men om man känner barnen är det ganska lätt att känna igen dom.

Det tror jag väl inte?
Skulle personligen inte bli glad om mina barn hamnade på någons sida. Lägger inte ens upp bilder på min egen.

Jag brukar tycka folk är så otroligt utlämnande på FB, lägger ut saker till allmän beskådan, men är jag inte helt överkänslig som tycker det är "fel".

Enligt PUL är det inga problem att lägga ut bilder om de inte är systematiserade och sökbara eller kränkande. De papper som många skolor/förskolor vill att föräldrarna skriver på handlar snarare om en intern överenskommelse "så här gör vi här". Dock är det vanligt att man drar in PUL i det hela, ofta av okunskap.
Så frågan är istället - är det ok för barnen/föräldrarna? Man får ju förutsätta att det inte finns något barn med skyddad identitet på bilden, då är det ju vansinnigt vårdslöst. Men det handlar alltså inte om lagar utan om vanlig hänsyn.

Som förskollärare blir jag förskräckt och skulle säga att att det är absolut aldrig aldrig okej att läggs ut bilder på sin förskolegrupp! Inte ens om man inte ser några ansikten, det är så integritets kränkande och om jag ser till mig själv skulle jag bli ledsen om jag såg bilder på mig, om än ryggen, på Facebook utan att blivit tillfrågad..
Jag sträcker mig inte ens så långt att jag överhuvudtaget skriver nåt om jobbet på Facebook, Aldrig.. Jobb är jobb och ska särskiljas från mitt privata liv..

Jag förstår verkligen inte vad som skulle vara kränkande med att lägga ut någon på bild på FB. såvida det inte är en förlöjligande eller på annat sätt ofördelaktig bild eller så.
Det är bara i fallet med skyddad identitet som jag tycker att det är fel.

Har kollat en gång till och bilderna är inte så skarpa, hon har inställningarna på det högst privata.
Ingen av bilderna är sökbara, vare sej med namn eller annat. Tror inte hon har ngn av föräldrarna som vän på FB.

Vet inte om hon skulle ta illa upp om jag sa ngt och vet inte riktigt hur jag skulle ta upp det. Vi umgås inte riktigt..

Jag blir lite stressad sådär. Jag har läst på flera ställen att det hamnat bilder på förskolegrupper/skolgrupper på lärares/pedagogers privata fb. Vi är väldigt snåla med bilder och jag skulle bli ruggigt förbannad om en sådan person skulle ladda upp bild på dottern. Detta borde väl regleras i förskolans policy tänker jag rent spontant?

Även om du har bilden privat kan kunnigt folk sno bilder.
Därför jag brukar säga åt vänner som lägger upp bilder på barn nakna badande osv att ta bort dem direkt.
Man får nog tänka två steg.

en undran bara...
Är det för att bilderna är på facebook som ni reagerar, eller är det för att bilderna är på nätet generellt?

Vår skola har för vana att dokumentera det som händer med foton som läggs ut på skolans webplats. Vi föräldrar har godkänt detta i förväg och vi tycker det är helt okej.

På mina syskonbarns förskola är det strängeligen förbjudet att bilder/filmer kommer upp på internet, när jag frågade efter bilder och ett videoklipp från deras luciafirande (jag bor 60 mil bort och kunde inte vara med.. :() så fick jag lova att inte lägga ut det någonstans om några andra barn syntes.
Självklart hade jag inte tänkt göra det, men jag blev lite snopen!

Enligt min bror är det en skolpolicy, där en aspekt var eventuella barn med skyddad identitet.

en undran bara...
Är det för att bilderna är på facebook som ni reagerar, eller är det för att bilderna är på nätet generellt?

Vår skola har för vana att dokumentera det som händer med foton som läggs ut på skolans webplats. Vi föräldrar har godkänt detta i förväg och vi tycker det är helt okej.

Jag funderar för att bilderna är tagna i hennes jobb och utlagda på hennes privata FB.
Och som sagt, bilderna är på en klunga barn på en utflykt, ingen av dom är helt i fokus men min fundering är om det är tillåtet?

Jag funderar för att bilderna är tagna i hennes jobb och utlagda på hennes privata FB.
Och som sagt, bilderna är på en klunga barn på en utflykt, ingen av dom är helt i fokus men min fundering är om det är tillåtet?
I lagtext finns inget som förbjuder det, det är mer om förskolan/kommunen har regler runt fotografering. Men det är oftast upp till varje förskola/kommun själv att bestämma och inget som vi vet något om.

• Gilla
Reactions: Mim
en undran bara...

Det är internet öht. Nu när hon är så stor att man känner igen henne känns det viktigt att inte dela bilder hur som helst. I skolan blir det ju en annan sak beroende på ålder. Är hon tillräckligt stor för att man ska kunna förklara vad det faktiskt innebär att hamna på internet så får valet ligga hos henne. Innan dess håller vi lite på det.

• Gilla
Reactions: Mim
Generellt sett enligt svensk lag äger fotografen alltid sina bilder och kan göra vad de vill med dessa. Avtal går aldrig över lag. Sedan är det kanske olämpligt att en förskoleelärare gör så. Det är en annan femma.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 605
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Mois
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat