Foto "vilda" hovar

Sv: Foto "vilda" hovar

Nej ingen häst var halt vad jag kunde se (men det var förstås inte det jag kollade efter :) ) alla var friska och pigga. Jag tycker också att en del ser ut att ha lite understuckna trakter men ska få bedömt av min hovslagare om en månad så då får vi se vad han säger. Fast generellt tyckte jag att hästarna hade låga trakter och den hovform som jag ofta hört är normal för vildhästar, förutom då att hovarna blir bredare och mer hovvägg.

25-30 år brukar man säga att de lever. Stona som har levt hela sitt liv i frihet och fått föl varje år dör vid 25 ungefär. De låter dem gå i frihet tills sista dagen så länge hästen inte lider och sen plockar man hem kroppen eftersom man inte får låta dem ligga hur som helst.

Om du har lust och ork berätta gärna mer om hur hästarna har det. Får de våra hästars sjukdomar, ex. fång? Om jag förstod dig rätt så är det en ponnyras.

Det är bara roligt att dela med sig! :)
Camarguehästarna är en ras som har funnits sen långt tillbaka i historien i detta område i södra Frankrike, och har anpassat sig till ett liv i våtmarkerna med allt vad det innebär vad gäller insekter, mat, klimatvariationer, förmåga att ta sig fram i den typen av terräng osv osv. De är mellan 135 och 150 cm i mankhöjd, vanligtvis ligger de runt 145. I avels riktlinjerna kräver man att stona ska ha 5 ha var och gå ute året runt i våtmarkerna(minst fyra ston så det måste alltså vara en flock). Betäckning och fölning sker i frihet. Fölen går i frihet i flock tills tre års ålder då de rids in. Många ger heller inte någon tillskott på mat på vinterhalvåret - allt för att bevara denna rustika ras. Hästarna hittar sin egen mat alla jag har sett är runda och fina. Jag har aldrig hört talas om att camarguehästarna får fång och inte heller hört talas om andra sjukdomar som är vanliga för våra hästar i Sverige. (förutom hårt ridna hästar som har arbetat flera år att valla boskap för de kan förstås ha förslitningar)

De är kända för att ha mycket hög kvalitet på hovarna och det är sällan man skor dem såvida man inte ska rida dem en längre tid på väldigt hård mark.

Hej!

Trevligt att se dessa bilder!

Vad jag ser så är hästarna som går på 5 ha/häst inte speciellt vackra i hovarna. Mkt höga trakter och förvuxna hörnstöd. Skulle vilja säga att mellan 3-5 cm borde bort av trakterna!

Det intressantaste var att se och jämföra bilderna på de hästar som rörde sej på 300 ha. Otrolig skillnad. Rätt höjd på trakterna och inte så värst överväxta hörnstöd, inte alls så trånga i trakterna som de med betydligt högre trakter! Hästar rör sej i det vilda ofta över upp emot 80 ha och av det man ser av de bilderna på 5 ha hästarna, så är detta inte tillräcklligt för att de ska hålla hovarna i en frisk och sund form.

Men det är samtidigt kul att höra att dessa hästar generellt är betydligt friskare än våra tamhästar, får en ju att tänka lite, eller hur? :) Tack för bilderna!

Har precis varit nere i Camargue och fotat en massa hovar. Det är alltså hästar som går ute i flock på ytor om ca 5 ha/häst, hela året såklart, och framförallt i våtmark.

Det är ju skillnad på 5 ha/ häst och 5 ha för hela flocken (som vissa verkar ha läst det som)... Är det en stor flock, kan ju ytan vara väldigt stor..Om det tex är 20 hästar i flocken blir alltså antalet hektar = 100...Därmed kan alltså hästarna röra sig över enorma ytor även i trådskrivarens exempel :cool:

Den övre delen i mitt inlägg skulle bli en citatruta, men blev ej det :confused: Nåväl det är i alla fall ett citat "norpat" från trådskrivaren

Jag tror inte det är skillnaden i yta (som nog inte är så stor som du tror, uppfödaren kanske har 30 ston = 150 ha) utan att de senare faktiskt även gick på grus och fick slita bort onödiga delar på hovarna. I detta klimat, där det inte finns mycket mat/yta MÅSTE de helt enkelt också röra på sig för att få föda. De i våtmarken BEHÖVER inte slita bort det eftersom de går på så mjukt underlag där de hovar de har är de mest funktionella. De som ser sämst ut i hovarna tycker jag är de som går på halvhårt underlag, där har snedheter i benen förstärkts av att det är för hårt för hovarna att sjunka ner i marken, men för mjukt för att de onödiga delarna ska slitas bort.

Jag kan dock säga att jag var i närheten av de "halvhårdas" uppfödning (hos en annan uppfödare) och där såg hovarna bättre ut, där var underlaget än hårdare så att de kunde slita bort det onödiga, och så var det faktiskt vid en annan tidpunkt på året jag var där (1-2 månader senare).

Man får inte glömma att det här är ögonblicksbilder. Klimat och underlag, liksom hovarna, förändras över året och det skulle vara intressant att se bilder för varje månad.

Var in och kollade bilderna på länken. Mkt intressant att få se "vilda" hovar :) Jag skulle tro att dessa hästar klarar sig alldeles utmärkt och tämligen problemfritt på sina fötter, som förmodligen anpassats under låååång tid till underlag, väder och vind mm... Att vi människor har fått för oss att hovar ska se ut på ett visst sätt för att "duga" betyder ju inte att det är så.. i alla lägen och i alla miljöer.

Minimum är 20 ha för en manade (uppfödare) dvs 4 ston på det området. Den största skillnaden mellan hovarna är trots allt hur underlaget ser ut. Första bilderna på hemsidan är från hästar som gick som sagt på 20-30 ha och mycket våtmark men också hårdare vägar där de körde med jeep ibland (la belugue psychogrrl :) )
De bytte visserligen hage så jag vet inte hur de hade gått tidigare. Hovarna förändras säkert under året. De bilderna längst ner på sida 1 är hästar som går på enorma ytor och riktig typisk camarguisk våtmark. De går i ett naturreservat. dessa hästar var de som hade allra bredast och största hovar och minst vackra enligt våra ögon ;) fick jag intryck av när jag såg dem. Men de var som sagt mycket funktionella!

Sida två är hästar som gick som sagt på hårdare mark ni kan se underlaget på bilderna. De hade heller inte tillgång till någon sjö eller vatten.

Sida tre var alltså hästar som gick i väldigt mjuk mark och mycket lera men inte särskilt vått för övrigt (detta var i mars)
De hade generellt väldigt vädigt breda hovar och det var frestande att ta en kniv och skära ner hovväggen lite ;)

Undrar om det bara finns en form som är bra på hovar. Tror att de beror på funktion... Som sagt så har vi ju skärt ner hovväggen på våra hästar sen de kom hem eftersom vi rider på grusväg. Men formen behövde vi inte ändra på.

Ok, ska fortsätta ta bilder för varje resa ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 534
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 317
Senast: Gotthard
·
Foder & Strö Har en fundering... Var i Frankrike med en annan bukefalist och hennes man, vi var på ridresa till camargue (så ni kan ju gissa vem...
2
Svar
30
· Visningar
3 785
Senast: Rolle
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 636
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka