Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Sv: Hur fel utfodrar vi våra hästar???

Okey, man ska nog kolla nogrannare innan man öppnar truten :o Hittade artikeln på SLU (Pia Gustås)

"Veterinär Pia Gustås, institutionen för anatomi och fysiologi, SLU, försvarar sin doktorsavhandling i veterinärmedicin A Biomechanical Study on the Hoof Impact at the Trot fredag den 27 maj 2005. Opponent: Dr Willem Back, Utrecht University, Nederländerna"

Ska se om jag kan beställa avhandlingen med anteckningar från ovanstående försvar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Thanx!

Kvällen räddad :crazy:

Rolle på Österlen

Om en sisådär 3-5år vet vi om detta är bra eller om det ska vara precis tvärt om. Man har nu startat upp ett forskningsprodjekt ang proteinet som sedan kopplas till prestationen :)

Nu har det gått 3 år, vet du hur långt de kommit i forskningen?

Jag är ingen expert och inte direkt "i smeten" heller, men jag har inte hört något nytt...?

Jag har inför att vi ska bygga nytt stall gjort ett experiment två år i rad.
Det har gått ut på att delat upp mina ston och unghästar i två flockar men ungefär samma spridning på åldrarna i bägge flockarna.
Flock 1 har får gå ute dagtid med fri tillgång på grovfoder och fått komma in i egen box på natten. Inne har det fått en noga uträknad foderstat men även fri tillgång på grovfoder.
Flock 2 har få gå ute med fritillgång på grovfoder och i vissmån även lusern, dygnet runt med bara en enkel ligghall.

Kostnaden för foder i flock 1 har ju varit betydligt mycket högre än i flock 2. För flock 2 har foder kostnaderna varierat mest beroende på temperaturen ute. Förra vintern var deras foder något dyrare än denna som inte direkt har varit kall här nere hos mig.
Resultatet?
Jo stona som gått ute är lika bra eller bättre hull än de som varit inne på nätterna. Ute hästarna har kostat ungefär1/3 del i foder av vad innehästarna kostat. Sedan är ju mina hästar egentligen direkt lättfodrade utan de är fullblod eller halvblod med mycket fullblod i. Ska också erkännas att det finns individer som inte klarar sig lika bra i uteflocken . Men med tanke på hur många hästar jag har så är det ändå en väldigt lite del.

Så min nya stall blev inte den med boxar som det var tänkt från början det blir en stor lösdriftsstall med tre stora lösdrifter i samma byggnad och möjlighet för att ställa hästar med speciella behov i box utan att egentligen skilja ifrån från resten av flocken.

Poppis och poppis :D

Intressant det du skriver ändock. Jag är ju av den uppfattningen att desto bättre grovfoder jag får ut på året destomindre kraftfoder behöver jag ge hästen. Har jag ett bra hö/hösilage med goda värden bör jag givetvis dra ner kraftfoderransonen så den stämmer värdesmässigt med hästen som individ.

Men du menar tvärt om? Förklara gärna mer.

jag har läst redovisningen nånstans.. har för mig att de kom fram till att högre protein gjorde varken eller för prestationen.

Saxat på Hippocampus:

Svaret på travloppsliknande arbete (tex mjölksyrakoncentration och pH i blod, puls och andning) skilde sig inte mellan ett grovfoder med högt råproteiinnehåll (16-17%) jämfört med ett grovfoder med mer behovsanpassat innehåll (12%). Körsvennerna kunde inte heller notera någon skillnad i hästarnas löpvilja på de olika foderstaterna. En ökad avdunstning gör dock att en högproteinfoderstat är mindre lämplig, särskilt för de hästar som gör stora vätskeförluster.

Rolle

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar