Skulle egentligen vilja vara med men känner inte att vi är i närheten av att .. ja. Han kan gå fint vid min sida, men han har inte kontakt med mig, och det måste man väl vid fot? En stor del av tiden "ligger han i" kopplet, släpper jag går han fortare, fortare, fortare tills han är meter framför mig.
Okej, det HAR varit värre, mycket värre, han har dragit järnet när jag köpte honom så, nu går han ju fint i koppel om man ser hur han var. Men jag har liksom testat att stanna och vänta ut honom, vända om mitt i all, kalla tillbaka 30000 gånger och så förstås belöna när det är rätt, till och med säga "Ah!!" när han hänger sig lite i kopplet för att visa att det inte är ok. Tror att allt har gjort att det är bättre, men inget är speciellt effektivt enskilt. Han... går liksom så, det är som att han vill ha stoppet i min hand på något vis. Det är liksom inte forcerat, men kopplet är sträckt.
Belöningen är svår eftersom jag har hunden i vänster hand och blindpinne i höger och ska med de händerna också manövrera godis, så att ge sig på mjukosttub har jag inte ens försökt. Och han är OTROLIGT svårmotiverad ens med godaste köttbullarna ute... knäppgöken!
Grejen är att det känns som att han kan och förstår vad jag vill, men har en räv bakom örat och "aha, nu hänger kopplet, matte märker inte om jag går lite fortare". Och ylar som en varg varje gång jag försöker rätta till honom och få honom att gå rätt igen....
Klart du ska vara med om du är sugen! Vi verkar alla ha lite egna tolkningar av utmaningen, så hitta ett mål som känns relevant och rimligt för dig och där ni befinner er
Finns det något annat än godis som han motiveras av/som motiverar mer?