Fot sitt? Heter det så :) ?

movi

Trådstartare
Japp, 700 år sen man gick bruks, haha:D

Men det finns ju tydligen två slags inkallningar, den nyare då hunden svänger runt vid sidan och sätter sig.

Och stenåldersmetoden, den då hunden går runt bakom och sen sätter sig vid sidan.

Och jag är från den tiden, stenåldern, känner att jag har ingen kontroll över hur jag ska få han och svänga runt på sidan och sen sätta sig.
Eller går det lätt att lära sig den nya? Nu när man är 46...

Får man tävla med stenåldersmetoden?

Nu är han ju bara 4,5 mån, men vi tränar lite på att komma och sätta sig vid sidan, och valp som han är, så blir det ju inte perfekt, och då är frågan, ska jag "hjälpa" honom med handen(flytta honom) in i rätt position eller ska jag göra vad?

Nu vet jag att det är en valp, så det är ingen kadaverdisciplin, men jag vill bara veta hur jag ska göra rätt:laugh:

Sv: Fot sitt? Heter det så :) ?

Träna med en vägg eller liknande bredvid, så att han inte kan sätta sig snett. :idea:

Om du tränar utan vägg kan du själv svänga dig mot höger ifall han sitter snett, så att han följer med och korrigerar. Sen kan du använda ett skilt kommando för att korrigera.

Om du inte håller på att shejpa och pyssla på så hade jag nog bara fokuserat på att få det rätt på en gång. Dvs, inte flytta om honom efteråt. Utan led till exempel hellre in honom med handen så det blir rätt position på en gång. :)

det är lite så jag gör, jag "leder" in honom lite med handen så han hamnar rätt, men så slog det mig, att man kanske inte ska göra så, hjälpa till alltså.

Så då tog jag Buke till hjälp! Det är tur man kan ställa dumma töntiga frågor!

För mig har det inte funkat att leda rätt, det som gjorde skillnad för mig och Loka var bakdelskontroll. Att hon kan svänga rumpan. Hon är ju så stor så ska hon göra en snygg vändning måste hon liksom göra en framdelsvändning (snurra bakpartiet runt frampartie?) bredvid mig, alternativet är att det blir en stor volt som tar tid och ser bra ut.

Jag använde klicker men det går nog utan. Jag satte hunden på min vänstra sida, gjorde henne uppmärksam och svängde på stället lite åt vänster. Idealt reser hon då på sig för att följa efter = svänger bara lite på rumpan. Belöna. Sedan utökade jag svängen successivt tills jag kunde svänga 90 grader, men jag rör mig inte från fläcken.
Vissa använder block (hunden står med framtassarna på blocket och svänger med rumpan runt den som en cirkusvalross) men jag körde direkt vid sidan istället.
Förutsättningen är ju att hunden VET vart den ska sitta dock! Så i början får man leda in så det blir rätt och vartefter banta bort hjälpen. Sedan börjar man med bakdelskontrollen. *snurrig idag*

Plus att det ger snygga vänstersvängar!

det är lite så jag gör, jag "leder" in honom lite med handen så han hamnar rätt, men så slog det mig, att man kanske inte ska göra så, hjälpa till alltså.

Så då tog jag Buke till hjälp! Det är tur man kan ställa dumma töntiga frågor!

Ja precis, det var därför jag gav vidare förslag på det. :) Hur mycke hjälper du vill använda avgör du helt själv, det blir såklart mer att plocka bort sedan men kanske enklare för hunden just nu?

Jag föredrar att låta hundarna tänka själv i de flesta moment och använder då så lite hjälper som möjligt. Iallafall hos mina hundtyper sitter det som berget efteråt, medans min förra hund lärde sig bäst genom att få mer vägledning. :)

Jag var 50+ och klarade det, så det ska säkert gå bra!;)

Jag var ute en stund nu och tränade lite på just detta, men jag vet inte, jag har väl "nå fel nånstans":D, koordinationsfel nånstans...
Och den stackars hundkraken ser helt förvirrad ut och stressad.

Men när jag tränar det på stenåldersvis, så känns det bara rätt!

Men jag satt honom här ute på vägen, gick bort en bit och så "hit", kanonkulan kommer och efter ett par gånger så slänger han sig runt bakom, och resten, ja det tränar vi på!:D
Så när det känns bra för mig, så blir det ju bra även för valpstackaren!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka