Fostrande förskola-var går gränsen?

rubytoo

Trådstartare
Vad är acceptabelt när det gäller uppfostran i förskolan?

När barnen bråkar är det ok att låta dem stå i "skamvrån"? Ta tag i armen och säga till på skarpen?

Eller skall man göra på något annat sätt?

Är det ok att skälla på dem så de gråter?

Ja fram med era åsikter!

Sv: Fostrande förskola-var går gränsen?

Skamvrå är verkligen inte okej, jag hade blivit smått vansinnig om E´s förskola tillämpat så förlägna metoder.

Det övriga får jag kommentera när lugnet lagt sig här ;)

Skamvrå är inte ok.
Ta tag i armen beror på hur. I vissa situationer behöver man ta i barnet men inte så att det gör ont. Säga till på skarpen kan också behövas ibland.
Skälla tycker jag inte att man ska göra alls. Jag tror på samtal.

Definitivt inte skamvrå! :eek:

Om barnet gjort något fel kan man föra det åt sidan med milda metoder, dvs. inte "ta i" mer än vad som behövs.

Barn är inte dumma utan förstår säkert när man ber dem följa med bort en bit, alternativt att barnet stannar kvar och övriga går iväg så att barnet får lugna ner sig i enrum med en lugn och sansad person att prata med.

Skäll tror jag inte heller på, det resulterar bara i ett ledset barn, som kanske inte förstår vad den vuxna menar med sitt skrikande.

När barnen bråkar är det ok att låta dem stå i "skamvrån"? Ta tag i armen och säga till på skarpen?

Är skamvrå ens lagligt? Mitt svar där en absolut inte:mad:. Skulle gå i taket om min förskola använde sej av något dylikt.

Man kan bli tvungen att ta tag i armen på barn. Men då gör man det med förstånd. Om ett barn slår ett annat så tar man ju tag i barnet som beter sej fel.
Men man får inte slita/rycka/dra osv. Absolut måste man kunna säga till på "skarpen". Men inte skrika åt barnet. Men säga ifrån med bestämd röst är okej.

Eller skall man göra på något annat sätt?
En time out är en annan sak. Att en fröken går undan med ett barn och väntar där med barnet tills det lugnat sej och är redo att komunicera igen. Arga barn kan vara svåra att få kontakt med. Så en time out kan jag se som något possitivt om det sker på rätt sätt.
Inte att fröknar sliter med sej ungarna till en vrå och är arg på barnet tills det skärper sej.

Är det ok att skälla på dem så de gråter?

Beror på hur man skäller på barnet så det gråter.
Min son kan börja störtböla när jag säger (med bas) nej till att slå på mina skåpluckor i köket med sin leksakshammare.

Men ställa sej och skrika hej vilt åt barnet är inte okej.

En period hade jag oerhörda problem med min son då han sprang ifrån mej överallt. Inne på affärer, ute hemma men värst av allt på parkeringar.
Jag hade vid ett tillfälle mkt i händerna och tappade hans hand. Då tog ungen tillfället i akt och drog. Han höll på att bli påkörd men fortsatte sicksacka iväg på parkeringen innan jag fick tag på honom..
Kan loova med handen på hjärtat att jag inte använde pedagogisk samtalston med honom då.. Och han grät pga min ilska.. (ilska=rädsla). När jag kom hem sen och chocken lagt så grät jag oxå.
Han har varit nära att göra om det fler gånger oxå. Men efter det har jag tränat honom på parkeringar så nu börjar han lugna sej. Men jag litar inte på honom för fem öre..

Jag är inte stolt över mitt utbrott. Men inser att jag inte är mer än människa och skräcken tog överhanden....

En time out är en annan sak. Att en fröken går undan med ett barn och väntar där med barnet tills det lugnat sej och är redo att komunicera igen. Arga barn kan vara svåra att få kontakt med. Så en time out kan jag se som något possitivt om det sker på rätt sätt. Inte att fröknar sliter med sej ungarna till en vrå och är arg på barnet tills det skärper sej.
[/I]

Time out har jag sett lite som skamvrå, de jag sett tillämpa det har sagt till barnet att gå och sätta sig på en pall tills barnet lugnat ned sig, det tycker jag mer liknar skamvrå. Detta är en person som jobbar som barnskötare på en förskola som tillämpar detta (hemma - hur hon gör på förskolan vet jag inte). Om jag förstår dig rätt så är en time out mer att en fröken/förälder går undan med det bråkiga barnet tills det lugnat sig.

Idag var det en på jobbet som sa att hennes son fått "time out" på förskolan, jag uppfattade det som att han fick sitta på en pall tills han lugnat sig, men jag kan ha uppfattat saken fel.

Att skicka en unge att sitta på en pall och lugna ner sej är en skamvrå.

Många "förfinar" ordet skamvrå till time out.

En time out använder jag när sonen blir omöjlig. Jag följer alltså med min son, sitter med honom och först väntar tills han lugnat sej. Ibland sitter han i mitt knä och ibland inte. Det avgör han själv.
Sen när han är lugn så pratar vi om vad som hänt och vad som blev fel. Så om han måste säga förlåt till någon eller inte.

Så följer jag med honom och "rättar" till det som blev galet. Ex slagit sin kusin eller kastat iväg ett glas. En gång rev han ner sin farmors ljusstake och kastade ljusen. Då fick han först en time out eftersom han blev skogstokig när jag sa ifrån, sedan be om ursäkt till farmor och plocka undan dom trasiga ljusen.

Inget skrik och gap utan det ska ske lugnt och fint. Jag håller inte fast honom och tvingar honom att sitta still utan det gör han självmant även om han är arg.

Det där är skamvrå med "förfinat" ord.

Ordet används säkerligen i olika sammanhang och uppfostranstekninker.

Såg ett amrikanskt program med en familj hade fått 4-5-6-lingar eller nåt sånt. (ej john och kate).
Dom använde time out sa dom och låste in barnet i sovrummet en stund.:eek:
(behöver jag säga att barnen lugnade sej inte förän föräldrarna kom tillbaka och hämtade dem. Sedan skötte de sej pga rädsla att amna där igen.. Sånt skapar otrygga barn)....

Min time out "eller vad man nu ska kalla det" handlar om att få mitt barn att lugna sej och inse vad som blev fel och att man då får försöka ställa saker till rätta utan att någon gapar och skriker.
Jag vill ha en trygg son.....

Senast ändrad:

När barnen bråkar är det ok att låta dem stå i "skamvrån"? Nej.

Ta tag i armen och säga till på skarpen? Inte för att säga till, men för att hindra barnet från att skada någon.

Eller skall man göra på något annat sätt? Ja, helst.:D

Är det ok att skälla på dem så de gråter? Inte medvetet, men det har hänt att jag (med mitt eget barn) har rytit till så att barnet börjat gråta. Avsikten har då inte varit att skrämma eller få honom att må dåligt utan det har varit av ren rädsla för att han ska skada sig. Då får man ju förklara att man reagerade dumt för att man blev rädd.

När sonen gick på förskola så var det ett par barn som personalen gick och satte sig någon annanstans med ibland för att lugna ner situationen. Men där var även BUP och specialpedagog inblandad för att få till en fungerande vardag för alla barn på förskolan.
Så där sammarbetade personal-föräldar för att hitta rätt förhållningssätt till de barnen. Sonen satt så vitt jag vet aldrig någon annanstans utan med honom har det alltid gått att resonera med och då har personalen gjort det i första hand.
Det är ju svårt att dra några generella gränser för hur personalen ska agera, men att skrika på barnen tills de gråter är ju inte så bra. Min dotter däremot kunde ju börja gråta på en gång när hon var medveten om att hon hade gjort något fel. Då är det ju inte personalens agerande som har gjort att hon började gråta...

Ang ta tag i armen så har jag som förälder gjort det när jag fick syn på en unge som tänkte ta en stor gren och dänga den i huvudet på en annan som stod med ryggen emot. Inga av barnen var mina men jag var närmast för att stoppa händelsen...

*kl*

Jag utvecklar lite.

2år sitta på stol i ca 20min för att barnet och kompisen rivit sönder blad på en krukväxt.

Är det ok?

*kl*

Jag utvecklar lite.

2år sitta på stol i ca 20min för att barnet och kompisen rivit sönder blad på en krukväxt.

Är det ok?

Nej det känns väldigt märkligt, vad skulle de lära sig av det? Då har det ju snarast brustit i personalens uppmärksamhet... Ett bättre alternativ hade ju varit och gjort barnen "ansvariga" för att krukväxterna tas om hand och man lär sig mer om växter i hela gruppen.

*kl*

Jag utvecklar lite.

Är det ok?

Nej, vad är det för ett märkligt sätt att hantera situationen? Jag skulle förklara att så gör man absolut inte, man får inte ha sönder blommorna. Gör de ansats att göra om det skulle jag passa dem när de är i närheten av blommorna, och säga ifrån om de gör ett nytt försök. Och förklara igen att man absolut inte gör så.

Ta tag i armen måste ju vara ok för att skydda barnet eller dess kamrater från fara eller skada. Likaså att flytta på barnet.

Skamvrå, är det ngn som har det ens? knappast ok om man lyssnar till föräldragenerationens erfarenheter. Flytta sig och barn ur en situation måste ju vara ok.

Skälla tills barnet gråter, det beror väl helt och hållet på vilket barn och varför. A gråter om han inte får göra någonting farligt, snart 2 år, ett annat barn kanske gråter när det insett att det gjorde fel. En riktig utskällning tycker jag inte är ok även om barnet bara stirrar surt tillbaka, hjälper nog inte heller. En förklaring och ett nej är ok även om barnet börjar gråta.

Är väl mest lite impad att de lyckas få en 2-åring att sitta still på en stol i 20 min :crazy:

*kl*

Jag utvecklar lite.

Är det ok?

Det är absolut inte ok, det är fullkomligt oacceptabelt.

Det har faktiskt blivit upptaget på kommunalfullmäktige i vår kommun att skamvrå/time-out eller vad man nu vill kalla dessa vidrigheter inte är tillåtna i kommundens förskolor.

Ibland kan man vara tvungen att lyfta ett barn från en situation den inte kan hantera och kanske gå undan en bit men då sker det tillsammans med en vuxen och man kan prata om det hela och kanske komma på en lösning eller helt enkelt bara bryta trenden och börja på ny kula. Vad förstår en 2-åring ang. att bli satt på en stol i 20 min?!

Jag hade blivit fullkomligt skogstokig om jag var förälder till barnet eller förälder till ngt annat barn på förskolan om jag fick veta att det här uppfostringssättet pågick. Jag hade ringt rektorn på stört!
Det är faktiskt den viktigaste frågan för mig när jag har intervjuat blivande förskolor dit mina barn ska börja, hur de löser situationer med ex.vis bitbarn, barn som slåss etc.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 007
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka