Fostrande förskola-var går gränsen?

Sv: Fostrande förskola-var går gränsen?

*kl*

Jag utvecklar lite.

2år sitta på stol i ca 20min för att barnet och kompisen rivit sönder blad på en krukväxt.

Är det ok?

Nej verkligen inte! Vad ledsen jag blir å barnets vägnar :cry: vad ska liten lära sig av det? Vad är det för konstiga människor som jobbar på den förskolan? Har de varken utbildning eller empatiförmåga? Jag hade inte lämnat mitt barn någonsin mer till någon som har gjort så och denne ska absolut anmälas för sitt tilltag. Det måste ju räknas som psykisk misshandel?! Det kan inte vara tillåtet att göra så. Den vuxnes brott är ju så mycket värre än det lilla som barnet gjorde. Att blommor ska utforskas hör till och är inget konstigt alls. Då får man förklara varför man inte ska göra så och ta upp barnets intresse på andra sätt.

Nej det är inte ok. De får väl säga till om att man inte ska skada krukväxten och sedan flytta växten. Eller det beror ju på hur gamla barnen är, blir kanske konstigt att flytta undan växten om de är äldre än 3.

Fast min spontana reaktion är väl att det måste vara en väldigt dålig dag för pedagogen, eller att hon mår lite dåligt. Eller att det var det sista bladet växten hade, efter att metodiskt rivit av de andra under en vecka. Inte är väl en människa normalt så överspänd att de ger 2 minuter i skamvrån för ett blad.

Så lösningen på problemet måste rimligen ligga i att fråga vad i helsike som hände och hur pedagogen mår, snarare än att få ett utbrott på pedagogen. Sedan också säga att time out som metod inte känns ok som förälder.

Såg nu att barnet är 2 år och 20 minuter, min hjärna verkade bara glida förbi, det var för konstigt :o. Då är det någonting som är riktigt märkligt med pedagogen. Hur fick ni veta det? Något slags utbrott känns plötsligt motiverat.

Senast ändrad:

*kl*

Jag utvecklar lite.

2år sitta på stol i ca 20min för att barnet och kompisen rivit sönder blad på en krukväxt.

Är det ok?

Får jag nys om nå dylikt på det dagis min son går på så spelar det ingen roll om det är min son eller ett annat barn som blivit utsatt.
Jag skulle vända upp och ner på hela verksamheten.

Så mitt svar är givetvis NEJ:mad:

Tror det kan vara rent av skadligt att göra så mot ett barn......
:(

*kl*

Jag utvecklar lite.

Är det ok?

För ett blad på en krukväxt? ÄRLIGT?!? :eek:
Verkligen, verkligen inte okej! :mad:
Snudd på oförsvarbart, anser jag.

När jag läser svaren i denna tråd kan jag inte låta bli att tänka på tråden stökig klass precis nedanför. Hon skriver att lärarna gör det ni efterlyser, dvs går runt och är pedagogiska, men får inget gensvar hos vissa barn.

En del barn behöver kanske mer än att man bara duttar runt med dem. En 3-4 åring kanske inte direkt slutar dunka på de andra barnen för att någon säger "aj aj klappa fint". En del barn kanske skulle reagera positivt på att någon vuxen faktiskt blir arg och dessutom visar det och sätter tydliga gränser.

Sant - förskolepersonalen får gärna bli arg på min dotter och säga åt henne ( och visst kan hon gråta, det gör hon ibland bara jag säger att hon inte får dra katten i pälsen). Jag tycker det är bra att de sätter gränser.

Men skamvrå är inte ok med mig. Speciellt inte för en tvååring!

Jag kan inte läsa att någon tycker att det är ett okej beteende av barnet utan snarare att deras metoder för att häva beteendet inte är okej. Vem blir bättre av att bli utfryst och utskälld? De barnen du hänvisar till har nog snarare blivit utskällda för mycket och bryr sig inte längre. Ett barn som redan i tvåårsåldern lär sig att ingen ändå lyssnar slutar också lyssna själv. Medans ett barn som blir respekterad lär sig respektera andra och då uppstår aldrig situationen du hänvisar till med friska barn. Jag ser heller inte att någon skriver att man inte får säga ifrån på skarpen för det måste man kunna. Jag anser också att i ett skarpt läge så kan man behöva ta tag i barnet men då inte så att det gör ont eller för att det ska göra ont utan för att bryta och få med sig barnet ifrån situationen så att man kan prata i lugn och ro. Jag har iallafall ingen positiv erfarenhet av människor som skriker och skäller och att man blir utfrusen och inte får vara med. Eftersom människan är ett flockdjur är utfrysning ett av de värsta straffen en människa kan få. Ska man utsätta ett barn för det?

Fast de flesta svar vänder väl sig främst mot att förskolan använder sig utav skamvrå i "uppläxningssyfte". Anser du att det hör till nutida uppfostringsmetoder?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 007
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10