Fostervattensprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fostervattensprov

Inte_Ung skrev:
Jag gjorde moderkakeprov i v11 då jag väntade mitt 3dje barn..

Kunde man välja fritt mellan fostervattensprov och moderkakeprov? Tror inte att det är så här (bor i Finland).

Ringde BVC och diskuterade med barnmorskan. Hon rekommenderade NUPP-testet till att börja med, det gör man i vecka 11-12. Men osäkerheten verkar vara stor med det också vad jag läst på nätet :crazy: . Som det känns nu satsar jag nog på fvp. Onödigt att göra NUPP om jag ändå vill göra fvp hursomhelst.
 
Sv: Fostervattensprov

Det finns en ny teknik att analysera kromosomerna på så man inte behöver odla ut celler i tre veckor som tidigare utan får svar på tre dagar. Tekniken kallas FISH och är dessutom billigare så den borde bli mer allmän.

Vi fick i mitt landsting välja vilken metod vi ville ha. Det går till pa samma sätt att ta provet, det är bara sättet de analyserar det på som skiljer. Med FISH kan man ju ta provet lite senare och ändå inte behöva göra en jättesen abort om det värsta skulle hända. Det är säkrare att göra fvp i v 16 än 14, mindre missfallsrisk när det blivit lite "större" och finns mer vätska.

Nackdelen med FISH är att den bara analyserar de vanliga avvikelserna dvs kromosom 13, 18, 21 och könskromosomerna. Men det förekommer i princip inte trisomier av andra kromosomer (det är inte förenligt med liv att ha det), då brukar det blivit en tidig spontanabort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Hazel
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 122
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp