Förvänd galopp?

et_flickan

Trådstartare
På dressyrlektionen i tisdags började vi med förvänd galopp. Jag tänkte; Oj då, jag som aldrig tränat på det övh :angel:.
Hästen gjorde sin förvända galop, på långsidorna, sen blev det för jobbigt. Hon har ju inte styrkan ännu.

Vad kan jag göra för att stärka upp henne, bara fatta förvänd galopp tyckte hon va jätte jobbigt. Ska jag bara hålla mig till fattningarna tills hon klarar dom gallant?
 
Sv: Förvänd galopp?

Så länge du bara rider rakt fram (som på långsidorna) så är det ju inte förvänd galopp. Det blir det ju först när hästen går på böjt spår.

Vänj hästen vid att gå i båda galopperna på rakt spår på långsidan, dvs det ska inte spela någon roll vilken vägg som råkar vara närmast. När detta går bra och hon fattar den galopp du ber om, så börja med mycket svaga serpentiner längs långsidan och beröm.

Vet ej hur gammal eller utbildad din häst är, men en häst behöver vara ganska stark och ha en stadig galopp för att klara att svänga en kortsida i förvänd galopp.

Hoppas du förstår vad jag menar...
 
Sv: Förvänd galopp?

En 90 graders sväng är ganska mastig att göra i förvänd galopp till en början.

Börja med att rida i "rätt" galopp längs fyrkantspåret. Direkt efter hörnet vänder du in från spåret och rider en mjuk båge längs hela långsidan och ut igen vid hörnet.
Bågen rids då i förvänd galopp, men böjningen är mycket svag och chansen att hästen orkar är större än om du rider på en volt eller genom ett hörn.

Det är även lättare att bara "glida över" i förvänd galopp än att fatta förvänd galopp på böjt spår.
 
Sv: Förvänd galopp?

Du fick ett jättebra svar av pinky. Det är det absolut bästa sättet att öva förvänd galopp på. Rid en båge på långsidan, sen gör du den längre och längre in innanför spåret ju bättre det går. Har du någon på backen är det jättebra att ställa ut en kon som du ska runda, så kan man flytta in den allt eftersom. Det är även bra att rida halvt igenom i galopp, blir också svag förvänd just där du närmar dig långsidan, sen saktar du av innan hörnet. Ett hörn är inte bra att börja förvänd med, det är rätt svårt.
 
Sv: Förvänd galopp?

Okej. Tack för ett mycket bra tips :D

Idag tränade jag bara lite fattningar, hon tycker ju dom är klart svårast. Men vi galopperade iaf ett hörn i förvänd galopp och hon får alltid jätte mkt beröm bara hon tar ett steg i förvänd.
Jag ska träna på det du skrev :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 528
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 781
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp