Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"

Sv: Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"

Ok. Det var bara en ide. Lycka till!

Pratade du med dermatologen från sthlm? Vad sa hon? Jag är nyfiken för det är hon som haft hudföreläsningar för oss.

Skönt att levern var bra i alla fall. Har hästen vita tecken på de benen den har mugg?

Tror du att man kan ha smort så mkt att huden tappat den naturliga fuktigheten & det bara blir värre?Tänker främst på folk som smörjer in hästarnas hovar för mkt & de tappar den naturliga kapaciteten att få fukt.
Men i detta fall är det ju nödvändigt att smörja muggen så det håller sig mjukt & inte börjar spricka & blöda.Verkligen trist att veterinärerna inte vet ngt mer man kan göra, jag tycker det borde finnas ngt att göra iaf, det är ju trots allt mugg & inte cancer:crazy:

Hon är skäck... Till 80% vit, så benen är helvita, hon är bara brun i ljumskarna och på huvudet/halva halsen.

Jag pratade aldrig med dermatologen, konstaterade att jag redan hade provat hennes kur genom en annan veterinär, och eftersom hon var lite svår att få tag på så ringde jag H-borg i stället och körde dit henne.

//E

Jag vet inte, långa perioder har jag ju inte rört det heller, så jag vet varken ut eller in, men nån obalans är det ju.

Veterinärerna tyckte också att det var konstigt att det satt sån hårt, de tyckte ju att jag borde ha kunnat behandla det utan problem själv. Men de ska ta nya prover i morron, så får vi se vad det säger. Jag har dock hotat dem med att jag inte tar hem henne förrän hon är bra ;)

//E

Okej, fotohypersensibilitet kan ju bero på ämnen hästen äter... Har du några växter i hagen som hon kan pilla i sig? (nu är det vinter, jag vet) Johannesört och Alsikeklöver kan ge fotoöverkänslighet. Vad har du för foder, ger du örttillskott? Mediciner som Sulfonamid och Tetracycliner också...
Jag spånar bara, men det var väl vitsen med tråden...
Hoppas verkligen det blir bättre! :)

Senast ändrad:

Min hage är en gammal vall, så det är inte så myclet örter i den, på rak arm kommer jag bara på tistlar... Johannesört har vi mycket lite av här, inte heller i beteshagen (faktiskt aldrig sett där). Klöver är likadant, betet här är magert, generellt utmärkt hästbete.

På sistone, dvs de sista 3 veckorna har hon fått Dodson & Horells Leisure Mix, annars Mustangs lågeneregi-müsli.

Den enda sulfan (antar att det är sulfa i Sulfonamid) hon fått är lokalt, Socatyl, det är ytterst lite. Tetracycliner ingenting... Däremot Djävulsklo har hon fått de senaste 3 veckorna.

Men vet. uteslöt nu Fotohypersensibilitet, det gör inte du? Han menade på att levervärdena var för bra för att det skulle vara det..?

//E

Man får hypersensibilitet av tex. klorofyllet i växter om man har leverskada.

Läkemedel och vissa växter ger det utan att hästen har leverskada. Man kan också få sådana reaktioner av vissa saker man tvättar med som tex klorhexidin, också det utan att hästen har leverskada.

Så om levern är OK kan man utesluta fotohypersensibilitet som beror på att levern inte kan hantera ämnen korrekt.

Man kan ju utesluta de andra ämnena som ger fotohypersensiblitet om man vet att hästen inte utsatts för dem, därför frågar jag om det.

Det är ju långsökt att det är fotoöverkänslighet, dels för att solen inte lyser så mycket och dels för att växterna inte trivs så bra i 2 dm snö och minusgrader.

Det verkar ju inte som din häst ätit något jag hört som kan ge fotohypersensibilitet heller. Och det är ju bra.

Det där med sto var intressant, 3 hästar har jag någonsin genom åren haft mugg på. Värst drabbad var min ponny som fick det nästan varje år, sto och dessutom med jobbiga brunster.
Nummer 2 var stoet jag köpte nu senast från danmark, kom hit med kraftig mugg, läkte ut efter mkt virkon behandling iofs i samma veva som hon blev dräktig (igång sprutad).
Nummer 3 mitt andra sto som aldrig någonsin haft mugg innan fick det i slutet av dräktigheten, har sedan efter fölningen läkt ut helt igen.
Så kopplingen med hormoner skulle ju inte behöva vara helt fel. Ponnyn hade rejäla hormonspel vid brunst, nummer 2 vet jag ju knappt hur hon har uppfört sig vid brunst tidigare iom att vi sprutade fram och betäckte henne ganska omgående efter hon kommit och därför aldrig såg en "normal" brunst, när hon brunstar nu är hon i alla fall en riktig skvättfia, bara fölungarna rör vid henne så ställer hon upp sig och skvätter (något Jola (alltså det äldre fölet som inte är hennes) utnyttjar till max för det går att snutta på henne när hon brunstar vilket annars är totaltabu). Nummer 3 fick det ju i högdräktigheten när hormonerna spelar spratt.

*KL*

Vet. ringde idag igen och hon ska tydligen vara bättre. Det är bara lite som vätskar sig kvar, fast när jag lämnade henne var allt rätt torrt, så nån reaktion lär de ha fått.

Provsvaren kommer då i morron, så det ska bli intressant att se vad det säger.

//E

Åhh!

Va roligt att det går åt rätt håll!!
Själv ringde jag vet igen idag och dom sa bara fortsätt med "medicinen" tills alla sår är borta, så mera kleta på blir det här, men min tjej är ju som sagt mycket bättre..

/ Lavinia

Ja, det är en spännande teori, jag ska försöka höra om det finns några vet som haft samma funderingar.

Skönt att höra att det verkar bättre!!

Jag har inte gjort något på en vecka, utan låtit huden vila.
Det som var på utsidorna längst kotleden ner mot hoven är nästan borta, de stora fälten på kotan och upp mot skenbenen ser bra ut, men det har blivit krustor som en ram runt själva ytan där muggen satt/sitter.

hmm, konstigt det dära, men kan du inte visa bilder?,
Du har fått konstaterat mugg va?, har int läst alla inlägg, men kom å tänka på en grej som en tjej jag vet häst fick förra året, han fick någon typ att allergi eller ngt, han åt jord & blev dålig utav det, då tappade han all päls & stora sår kom fram på benen & magen...

Hmm .. Har du provat Aloevera produkter ?? Min kompis tog Aloevera på sin häst som hade mugg som vägrade ge sig, och muggen drog sig tillbaka efter typ 3 dagar .. Det kan vara en tanke iaf

Som sagt, hon står på djursjukhus och får behandling där, så jag tror inte riktigt att hon är den typen av patient som blir bra av Aloe-vera... ;)

Däremot kan jag tänka mig att sätta på det när det är borta, som eftervård av huden.

//E

Menar du mig? För i såfall så har jag lagt in bilder, men Mimus, har du tid så kan du väl med lägga in bilder, så kan vi jämföra ;)

//E

Nej det är möjligt .. Men har man prövat allt men inget funkar så får man testa något annat ! Så tänkte jag när jag skrev .. Och min kompis hade inte det som efter behandling .. Men men .. Olika hästar olika behandlingar

:D

Jag ska försöka ta kort, om hon håller benet stilla.....

Jag kunde i kväll se när jag tvättade att på ena benet är det sår nu igen under krustorna, men det andra bakbenet är mycket bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 131
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min mugghäst är än en gång dålig och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa med detta... Hon var väldigt dålig förra vintern...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 302
Senast: mysis
·
M
Hästvård Jag har konstaterat att min häst har fått mugg på vänster bak :crazy: Inget vidare och det känns inte som att det är nån lätt sådan. Det...
Svar
7
· Visningar
778
Senast: carwes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V