Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"

Sv: Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"

Var någonstans i Skåne finns du? Här krävs ju helt klart lite finurliga tag och veterinärvilja...

Har inte läst tidigare trådar, men antar att du behandlat inifrån med Hippotrim eller liknande.

Jodå, tre kurer Hippotrim på olika lång tid :crazy:

Jag bor utanför Kristianstad, och som sagt, mina veterinärer (som är väldigt kompetenta) har gjort allt de kan och har aldrig sett ett så svårt mugg-fall.

//E

Jag har ägnat det senaste halvåret att brottas med 600 kg halvblod, ensam ;) :D

Jag fullständigt vägrar smörja och greja nu, det är för stora risker för min del.

//E

Nu har jag inte läst dina tidigare trådar, så jag vet inte vad "testat allt" innebär... :crazy:

Så därför undrar jag om du vet med säkerhet att det är mugg och inte hovskabb?
Vad är det för ras?(på hästen) :p
Behandlingarna skiljer sig väl vill jag påminna mig.

Hon hade inte skabb, det testet är gjort, dubbelt upp.

Vet. säger dessutom att det inte beter sig som skabb, för då hade hästen varit full av det nu, men dte sprids inte så mycket.

//E

Har inte läst hela tråden, men om du är orolig för att de i HBG inte klarar av hästen så.. Hade min satmara där och hon var underbart snäll när hon kom hem. Det var dessutom första gången hon TRIVDES med att stå på stall. Jag är supernöjd med HBG!

Hade jag varit du så hade jag provat med HBG, om du nu ändå inte kan/vågar smörja... Lycka till!!:)

har ni inte prövat med annat pencillin ? vi hade ethacillin, sprutade i 10 dagar.

Jo, vi har testat annat också. Men grejen är att proverna visade att Hippotrim skulle ta det, vilket det inte gjorde. Nu vill jag inte stoppa i mer om jag inte vet mer, de har testat för mycket.

//E

Visst tror jag att de klarar av henne, det hade nog inte varit några problem. Han jag pratade med gav dock inte mig så mycket hopp...

//E

th_DSCN0335.jpg
th_DSCN0334.jpg

Den nedersta blev inte bra, får ta om den i morron, men den översta visar hennes mugg på bak, det ser inte så himla ut ut nu ändå tycker jag. Det som är "intressant" är ju det här på frambenet som alltså är ca 3 veckor gånget. Det vita är jag som försökt smörja med zink.

//E

DSCN0334.jpg

Kör frambenet också på stor bild så får ni se om ni kan se bättre...

//E

Jösses:eek:
Tror att det kan vara det opigmenterade som drabbas o i ditt fall handlar det inte om några halvstrumpor.

Hur behandlar du nu?
Skulle raka bort håret o ge 17 i det.
Är den ung?

Haha, jag sa ju det ;)

Hon är rakad fram, men jag ska ärligt säga att det är med livet som insats om jag skulle ge mig på att raka henne bak...

Hästen är 6 år...

//E

Jag hade stora problem i höstas, starx efter betessäsongens slut. Flera av hästarna hade lättare problem med mugg, men 3 åringens var minsann inte av den "lättare typen":crazy:
Jag behandlade alla som vanligt, tvätta rent, torka och mjukgörnade salva några dagar... alla blev bra utom 3 åringen som bara fick mer och mer.
Fick ett råd från en travtränare som fungerade perfekt!

Gå till apoteket och köp "hibboskrubb"(samma medel som man desifineras med innan operationer mm.)
Tvätta noga de ansatta områdena. Torka väl, och behnadla sedan med salecylsyresalva( receptfritt på apotek).
På vår kuse funkade det kanon...kanske det kan hjälpa någon av er andra...

På bak ser den ut som min ungefär.

Jag klippte av allt hovskägg med sax, + all den längre pälsen längst bak på skenbenet.

Jag förstår ditt resonemang med livet som insats, så har jag med haft det, jag kan acceptera att de brottas för att det gör ont, men vissa saker måste de acceptera att man gör...min lärde sig trots allt att inte sparka mot mig,:angel:

Inte kul när det ar 30 min att smörja och linda ett ben....

De metoder som funkade bäst var att avsätta en timme drygt varje gång, hårt bunden i gången, jag har morakniv på mig, ifall hon skulle hitta på något hyss. Så man kan skära av linorna.

Sedan tog jag en longerlina som jag fäste i grimman och lät löpa genom galler till min hand, då kunde jag hålla henne mera fast, medan jag höll på bak.
Efter det så tröttade jag ut henne, att varje gång hon trasslade, så avvisade jag henne och gick, jag kan lova att det inte är så kul att stå ensam i gången när jag antingen går ut, eller håller på med de andra hästarna.

På så sätt fick jag upp ett hyfsat arbetsklimat, men det har kostat många tårar och en matte sjöblöt av svett.

Hon viftar fortfarande med bakbenen, men det är mer hanterbart.:devil:

Jag gjorde sista tvätten i går, allt enligt KBs rek och nu håller jag tummarna för att det håller sig lugnt en vecka, så både häst och jag får vila lite, men som för dig, det kan komma tillbaka när som helst.

MIn är också ett sto, men yngre, och med rejäla åsikter om hur saker och ting ska gå till. Framförallt när homn är inblandad...:rofl:

Den här tvätten... Vad är det? Jag har nämligen gjort något på Helsingborgs råd. Smörjning med salesylvaselin, tvätt med antibakteriellt schampo och sen Garamycin på det.

Det hjälpte på vissa av krustorna, ex så hade höger bakben 2 till stora krustor innan som den tvätten tog bort.

//E

Jag använder som sagt sasyvase, för att mjuka upp krustorna.
Tvättar med salukos, låter det sitta en 5 min sköljer noga, tvättar med mjukgörande balsam, finns på atg klinikerna, låter sitta 5 min sköljer, torkar och har smörjt med Fucidin. Jag har haft lindat inne, för att det ska hållas rent.

TYvärr är det just vattnet som gör huden skörare, så tvättat på detta sätt har jag gjort kanske någon gång i veckan, övrigt morgon ocjh kväll med mjukgörande och nu dryga 2 veckor med FUcidin, för att försöka bli av med staffarna.

Salesylsyrevacelin är ju gammalt och beprövat.

Men som sagt, det är inte själva behandlingen som är svår, det är patienten som gör att det förmodligen inte blir riktigt rent eller insmort på alla ställen, jag tror att det är en del i att det inte försvinner.

Ska straxt ner och kolla vad balsamet heter, det är bra ,för det mjukgör, men kladdar inte ner pälsen så det fastnar skit där. KB rekommenderar ett annat schampo, men det fick jag inte tag på.
Är samma märke som balsamet.

Men det är nåt liknande jag har gjort ett tag.

Dock är det numera förenat med död hästägare om jag skulle ge mig på det igen, speciellt på frambenet eftersom hon är superöm där...

Nä, jag kör fasiken i mig henne till klinik så kan de slabba bäst de vill där, känns inte alls kul att börja med en så kur igen.

//E

Tror att det är det schampot jag har, min vet. hade ett helvete att få tag på det i gömmorna.

//E

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 131
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min mugghäst är än en gång dålig och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa med detta... Hon var väldigt dålig förra vintern...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 302
Senast: mysis
·
M
Hästvård Jag har konstaterat att min häst har fått mugg på vänster bak :crazy: Inget vidare och det känns inte som att det är nån lätt sådan. Det...
Svar
7
· Visningar
778
Senast: carwes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)