Sv: Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"
Måste faktiskt säga att min pålle såg värre ut än din.
Det här med att pilla bort ruvorna gör i många fall saken värre.
Ha veterinären till att raka benen ordentligt, ge lugnande innan. Sen smöjrer du varje morgon hela det rakade på benen med ett rejält lager salsyvase. På kvällen tvättar du med varmt vatten,mjukt o försiktigt med svamp o Hibiscrub. Låt verka en stund. Nytt varmt vatten och ny ren svamp, tvätta av o försiktigt gnuggar du med svampen. Man behöver inte använda våld, ruvorna trillar ändå när salsyvasen verkat så länge + det varma vattnet. Ge något lugnande innan om du inte kan komma nära henne. Har du provat räddningsdroppar? Min pålle som de varit väldigt våldsamma med att ta bort ruvorna på gick in med inställningen att hon skulle döda mig om jag rörde benen
men efter ett tag förstod hon att det behövde inte göra ont när man var på de.
Var jätte noga med att använda rena hinkar, vatten och svampar. Var inte på o pilla med händerna. Använd rena handdukar att torka torrt med och smörj in med Fucidine efter. Hästen har nog så utsatt hudflora att den mer eller mindre är förstörd efter alla kurer, min hade det i varje fall.
På 4 veckor fick jag en ny häst med denna behandling och jag hade oxå som sagt var provat allt inkl penicilinkurer!
Kan tillägga att när min stod i Hbg så väntade de tills jag kom dit med att ta bort kanylen....
Jag håller tummarna för dig o din häst!
/Anna