Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"

Sv: Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"

Det där Hibiscrub rek. min Vet. oxå. men jag tvättar inte alls o det läker sakta men säkert. Det spred sig i början, men inte nu-peppar, peppar.......

Ja, kan man inte hantera dem, eller som för både dig och mig, att man är ensam, så måste man ha annan hjälp.

Jag hade skyddsväst och hjälm i början, hade gärna haft en rugbyutrustning.....+ att min rygg tar stryk.

Som sagt, det svåra är inte muggen, det är patienterna.....

Du har all min förståelse, men min dam ber om ursäkt efteråt, hon lägger sitt huvud mot mitt bröst, sedan somna hon i min famn.

:love:

Har ringt försäkringsbolaget nu och kollat för säkerhets skull att de ersätter och det gör dem... Och jag fixade sällskap till min andra häst för några dagar sen, så nu är det bara att ringa Helsingborg och fråga om de vill ha henne :crazy:

//E

Hon hade inte skabb, det testet är gjort, dubbelt upp.

Vet. säger dessutom att det inte beter sig som skabb, för då hade hästen varit full av det nu, men dte sprids inte så mycket.

//E

Jag umgås med en del tinkermänniskor, där verkar det vara allmänt känt att det är mycket sällan skabbprovet faktiskt är positivt.
Och det är inte alls alltid så att hästen blir "full i skabb" om det lämnas obehandlat, däremot kan de visa sådana symptom som din gör...
Om du går in på www.svenskatinker.se så finns det massor med info om skabb, där kan man också hitta namnet på en veterinär på Ultuna som är insatt i detta. Väldigt många veterinärer tror inte att skabb är så vanligt som det är.
Det finns lite olika sätt att behandla det, men vissa hästar verkar få det om och om igen ändå...
Jag har fått tips om ett medel som används på höns mot skabb, helt giftfritt och skitbilligt. Det är några av mina tinkermänniskor som ska testa det och se om det funkar...

Hoppas du får till det med din häst!

Min hade svår mugg nu i vinter pga all lera och bakterierna i hagarna...(de har inte skött hagarna alls i nuvarande stallet, men flyttar om 3 veckor)
Hon har inte haft mugg innan.
Hon fick mängder och det spred sig till haserna som rasp och hon var svullen och hade ont.
Jodopax använder jag inte då det dödar hudcellerna och gör att man måste invänta att det skapas nya. Så jag tvättade med såpa och sen smorde jag in aloe vera gelé och sen propoliscreme...och så fick hon stå i grusad sjukhage för att slippa leran. Det gick trögt och försvann inte helt trots att vi höll på i över 5 veckor...i stället fick jag en skogstokig häst att rida! :(

När det blev fruset några dagar så fick hon gå ut i vanlig hage igen men muggen försvann inte...

Då fick jag ett tips från Åby och om hur de behandlar där (veterinärer och tränare). De blandar matolja med vitlök och penslar på rikligt efter att man spolat rent med vatten och torkat benen torra.
Jag gjorde detta och efter 3 dagar var nästan allt borta!!! :bow: :bump: :banana:
Hon har nu gått i lerig hage igen och jag har fortsatt behandla förebyggande och inget har kommit tillbaka!!

Jag är helt chockad att nåt så enkelt och billigt kunde hjälpa oss när jag testat så mycket och låtit henne stå i liten pisshage 5 veckor...nu får hon gå ute som vanligt och är lycklig igen!

Så jag säger bara TESTA! Det kanske funkar på ditt med!

Måste faktiskt säga att min pålle såg värre ut än din.
Det här med att pilla bort ruvorna gör i många fall saken värre.
Ha veterinären till att raka benen ordentligt, ge lugnande innan. Sen smöjrer du varje morgon hela det rakade på benen med ett rejält lager salsyvase. På kvällen tvättar du med varmt vatten,mjukt o försiktigt med svamp o Hibiscrub. Låt verka en stund. Nytt varmt vatten och ny ren svamp, tvätta av o försiktigt gnuggar du med svampen. Man behöver inte använda våld, ruvorna trillar ändå när salsyvasen verkat så länge + det varma vattnet. Ge något lugnande innan om du inte kan komma nära henne. Har du provat räddningsdroppar? Min pålle som de varit väldigt våldsamma med att ta bort ruvorna på gick in med inställningen att hon skulle döda mig om jag rörde benen :crazy: men efter ett tag förstod hon att det behövde inte göra ont när man var på de.
Var jätte noga med att använda rena hinkar, vatten och svampar. Var inte på o pilla med händerna. Använd rena handdukar att torka torrt med och smörj in med Fucidine efter. Hästen har nog så utsatt hudflora att den mer eller mindre är förstörd efter alla kurer, min hade det i varje fall.
På 4 veckor fick jag en ny häst med denna behandling och jag hade oxå som sagt var provat allt inkl penicilinkurer!

Kan tillägga att när min stod i Hbg så väntade de tills jag kom dit med att ta bort kanylen....

Jag håller tummarna för dig o din häst!
/Anna

Mitt halvblod, går ihop med en tinker, och han har inga problem alls.

Det är samma behandling som jag skrev ovan.

Det svåra är som sagt inte att smörja,tvätta och fixa, det svåra är att få med hästen på noterna.

Skönt att höra att din blev bra, det inger hopp.

Jag har faktiskt bokat en tid i H-borg nu, så hon ska dit på måndag och då kommer jag vilja att de skriver in henne och gör om alla tester osv där.

//E

Knapplån

Har skummat igenom tråden.
Kommer med ett tips som jag bara hört om men inte testat.
Andra har men inte jag.

LYSTERIN (tror jag det heter), det man sköljer munnen med, som de gör reklam för där munnen liksom exploderar.

Det ska tydligen funka på mugg. Mer vet jag inte om hur de gjort. Kan kanske vara värt att pröva om man är desperat och provat allt.

Tro mig, nu är det fint, jag tror att det är max hälften kvar, det är dock dubbelt så envist ;)

//E

Ja, jag känner det. Ska de komma med en kur till så får de iaf börja med den där och se ifall de får rätsida på det innan jag tar hem henne. Tänkte dessutom att de får köra nya skabb och bakterietest. Tror det blir bäst så står hon där och kan få vård av utbildad personal.

//E

Har kämpat med att behandla den omgång mugg/rasp sedan början på augusti, började på ett bakben men nu är det på 3 ben. det som känns skönt är att hon inte är halt. Tester har gjorts och det är inte bakterier eller svamp, magprover är okej. Har kämpat tidigare med mugg i 9 månader och då visade det sig att det berodde på magen, så det första vi kollade var magen denna gång. Har varit inne på Ultuna där stod hon i över 1 vecka, men man hitta inget. Behandlar nu med Hibbiscrub och Celeston Velerat med Gentamicin. Har tidigare provat allt annat man kan tänkas prova.
För 3 veckor sedan så började vi andas ut för nu var det nästan borta, men vad händer det blommar ut som aldrig för, man suckar djupt. Dagarna innan så ville hon inte ät det lilla kraftfoder hon får, så vi misstänker att det är dags för tänder då hon är 4 år, så vi kollade munnen och det var fullt med blåsor där, plus att hon var lite dålig i magen och brunst. Så man tappar all lust.

när min hade mugg så gjorde jag rent med jodopax lät torka å sen på med 4ess salva.gick jättebra med det.
lycka till

*kl*

Jag håller med övriga som tipsat om Hibiscrub på svår mugg, vill bara tillägga att man gärna kan kompletera med att lägga ett bandage med hibitane också. Det mjukar upp och är antiseptiskt. Det är en vaginalkräm så den är dessutom snäll mot huden och svider inte.

BRA att du lämnar in hästen på klinik! Det är inte rätt och riktigt att en häst ska behöva gå och ha så ont.
På en klinik kan man säkert behandla smärtan bättre åtminstånde, samt droga ifall det behövs. Då finns det en chans att behandla ordentligt, vilket är svårt hemma när det gör så ont! Hoppas det blir bra nu, och att det inte är alltför resistent.

Det hoppas jag också. Min oro nu är att de ska be mig åka hem med henne igen, men då får jag väl vägra betala så dem behåller hästen ;) :D

//E

Hej!

Hoppas din pålle blir bra..

Nåt många tipsar om är att tvätta med hibbiscrub(eller liknande), problemet är ju oftast att när man börjat komma till dom "tvättmedlen" är hästens bakterieflora på huden väldigt utslagen och så förvärrar man problemen ännu mer..

Rapport från min tjej idag (mugg sen i somras, som blev tokdåligt för ca 1 månad sen).. Har tvättat en gång på snart 2 veckor, många sår har läkt jättebra med celestonet (som ju både är antiinflammatoriskt (dvs. tar ner smärtan och svullnaden) och behandlar bakterierna och har efter senaste 3 dagarna med mycket bortplockande av krustor (jätteskönt!! tycker pållan!) sett mycket bättre ut. Hon "hotar" inte längre när jag kommer och smörjer och svullnaden och irritationen har gått jättemycket ner (äntligen!). Några dagar till så är ena benet helt läkt och det andra på bra väg.

Häst har dessutom blivit ännu tokigare att rida, så ont verkar hon inte ha!

/ Lavinia

Hade en mugghäst i förrförra stallet. Den var knäpp så den "dumpades" på klinik, osäker vilken.

Där sövdes hon hon rakades REN och skrubbades järnet osv.

Minns inte hur länge hon var borta men det var ett tag, sen blev det bra.

Prisa försäkringsbolagen :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 131
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min mugghäst är än en gång dålig och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa med detta... Hon var väldigt dålig förra vintern...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 302
Senast: mysis
·
M
Hästvård Jag har konstaterat att min häst har fått mugg på vänster bak :crazy: Inget vidare och det känns inte som att det är nån lätt sådan. Det...
Svar
7
· Visningar
778
Senast: carwes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka