Sv: Fortsättning på "icke behandlingsbar mugg"
*delvis kl*
Alltså är det någon som fått veta någon vettig ORSAK till sin mugg?? Sto-teorin är intressant, att hormonerna orsakar detta. Undrar om någon forskning bedrivs på mugg? Jag tycker det verkar finnas olika sorters mugg, olika envisa, olika mönster, uppkommer vid olika tider.
Jag har så svårt att hitta nån logik i det....
Man vill ha veta en orsak så man kan förebygga i framtiden.
Ang sto-teorin så av de 14 hästar som står i mitt stall, är de 3 som fått mugg denna vinter alla ston. 2 stycken unghästar och så min 19-åring. Så skumt. Ena ungstoet har grymt envis mugg som hon behandlat i månader.
En till
fråga till alla?
Hur ont får era? Hur halta blir de, om de blir det?
Min dam är nämnligen döende anser hon, när hon får mugg.
Sist hade hon mugg för 2,5 år sedan på sommaren och då blev hon nästan blockhalt! Ville knappt gå ur boxen, helst inte gå alls på den hoven vars ben var värst drabbat. Rida är bara att glömma.
Jag blir tokig på allas vänliga råd om deras "huskurer" och tips, för man vill ju inte prova för många olika saker! Det känns som en hopplös djungel.
Å jag börjar få paniik! Jag har inte tid, hon har inte tid med mer konvalscens. Hästen ifråga har en längre konvalescens bakom sig, ja egentligen sedan sept/okt med tidvis enorm hälta, operation på HBG och läkningsprocess, tappade hur mkt hull och muskler som helst.
När hon så äntligen blir friskförklarad får hon mugg 2 veckor senare!
Kroppen hennes har lidit nog, å nu går hon inte upp!
En till fråga till alla
Någon som märkt att hästen fått extra envis mugg i samband med tråkig dålig päls, svårt gå upp i vikt/muskler, kanske sämre läkningsförmåga?
Jag kör med varanndag tvätt med virkon S, varannan dag smörja med Celeston Valerat, ibland i kombination med potatismjöl för å torka ut, men upplever att man INTE får överbehandla när det gäller mugg hos denna dam. Har även tvättat med såndär svamp de har före operation som några nämnt tidigare. Fick ett ryck en gång och smörjde med salva och lindade över natten, för att mjuka upp det. Dagen efter var det 3 ggr så mkt mugg!!
Aldrig stänger jag in det sådär igen.
Men även min häst får man slåss med för att kunna behandla.
Hon tar upp benet om jag ens TITTAR på muggen.
Sådan har hon aldrig varit förr
Jag har alltid fått vara på det, även att hon haft enormt mkt mer än ont än nu.
Är det värre mugg överlag i år??
Till TS:
Bra du startade tråden, å glad du fick din häst inlagd till slut.
Hoppas nu de får bukt på skiten en gång för alla.
Otroligt vad lite jäkla mugg kan göra!
Vad är det för fel på att bara hålla sig frisk??