Fortsätta vara medryttare eller skaffa egen?

S

stockholm

Jag är medryttare på en häst som står i ett privatstall nära mig, jag har varit medryttare i någon månad nu och betalar 500;- i månaden och får kanske rida högst 1 ggn i veckan resten borsta :( När jag rider hon så gormar hon alltid, vill inte alls göra som jag vill, och endast en gång har hon varit snäll och inte gormat nånting under hela ridpasset, visst är det inte värt att betala 500:- i mån för att rida en häst ca 1 ggn i veckan och när jag väl rider henne så går det inte alls? jag har även fått köra henne nån gång och så men... Så vad skulle ni ha gjort? Om jag säger upp medryttar skapet så känns det som om dom kommer att tycka att jag ger upp och så, för jag kan knappt ta in henne från hagen på somrarna för då springer hon iväg från mig, och vem orkar hålla i en häst som vill iväg? Så till frågan: skulle ni ha skaffat foderhäst (som jag veerkligen vill ha) eller hade ni fortsatt om sett om det blev nån förbättring? Snälla svara, jag vill ju inte att vi betalar 500 i månaden när jag känner mig rädd att rida oftast (hon har kastat av mig och bockar då och då under ridpasset)..

Sv: Fortsätta vara medryttare eller skaffa egen?

Jag är medryttare på en häst som står i ett privatstall nära mig, jag har varit medryttare i någon månad nu och betalar 500;- i månaden och får kanske rida högst 1 ggn i veckan resten borsta :( När jag rider hon så gormar hon alltid, vill inte alls göra som jag vill, och endast en gång har hon varit snäll och inte gormat nånting under hela ridpasset, visst är det inte värt att betala 500:- i mån för att rida en häst ca 1 ggn i veckan och när jag väl rider henne så går det inte alls? jag har även fått köra henne nån gång och så men... Så vad skulle ni ha gjort? Om jag säger upp medryttar skapet så känns det som om dom kommer att tycka att jag ger upp och så, för jag kan knappt ta in henne från hagen på somrarna för då springer hon iväg från mig, och vem orkar hålla i en häst som vill iväg? Så till frågan: skulle ni ha skaffat foderhäst (som jag veerkligen vill ha) eller hade ni fortsatt om sett om det blev nån förbättring? Snälla svara, jag vill ju inte att vi betalar 500 i månaden när jag känner mig rädd att rida oftast (hon har kastat av mig och bockar då och då under ridpasset)..

Är du redo att skaffa foderhäst om du inte ens kan hantera en busig/trotsig häst från hagen? :confused:

Du måste inte rida denna häst, men du får räkna med att även din egna foderhäst kan/kommer att testa dig. Och då måste du ta tag i det.

Men självklart ska du inte behöva betala 500 för att rida en häst du inte trivs med.

Om du ska skaffa egen häst eller foderhäst kan bara du svara på, tycker jag. Däremot tycker jag nog att en foderhäst till att börja låter som ett klokt val!! Sen tycker jag verkligen att det låter som om du blir fruktansvärt utnyttjad. Min medryttar tjej, guld värd, betalar 500 i månaden. Då rider hon ALLTID minst 2gg i veckan och en gång i månaden har hon även en lördag och söndag. Vill hon träna/tävla är det bara att hojta till så får hon ha den dagen med utöver det andra liksom. Eftersom hon går i skolan, hjälper vi henne för det mesta med mockning och insläpp. Jag hade slutat omedelbart om jag var som du, låter inte alls som att du ger upp tycker jag, och det är definitivt inte värt att betala några 500 kronor för!!!!

Alltså, nog kan jag vara "hårdhänt" med hästar, jag är van att dom testar, tro mig! Men ibland så kan inte ens hon som äger hästen ta in henne! Som sagt, vem orkar hålla i en häst som skenar iväg, jag får ju inte ens använda kedjegrimskaft på henne, vilket har funkat bra änr jag har använt det, men det är ju inte problemet , men tack för rådet =/

Det som känns bäst för dig. Håller med Lycanthrope om att du inte är redo för en foderhäst, jag kan då berätta att jag är mindre än dig (12 år) och hanskas med en vild hannoveraner på 170, och jag klagar då inte. Förlåt om jag låter negativ eller om du känner dig dålig nu, men jag vet hur en vilk häst är, och det är då inte den du rider. Testa runt, provrid olika medryttar hästar tills du hittar den rätta, efter kanske ett år kan du skaffa dig en foderhäst, men du måste skaffa dig ett pra självförtroende och kunna lita på en häst innan du skaffar dig en foderhäst. Lycka till!

Om du ska skaffa egen häst eller foderhäst kan bara du svara på, tycker jag. Däremot tycker jag nog att en foderhäst till att börja låter som ett klokt val!! Sen tycker jag verkligen att det låter som om du blir fruktansvärt utnyttjad. Min medryttar tjej, guld värd, betalar 500 i månaden. Då rider hon ALLTID minst 2gg i veckan och en gång i månaden har hon även en lördag och söndag. Vill hon träna/tävla är det bara att hojta till så får hon ha den dagen med utöver det andra liksom. Eftersom hon går i skolan, hjälper vi henne för det mesta med mockning och insläpp. Jag hade slutat omedelbart om jag var som du, låter inte alls som att du ger upp tycker jag, och det är definitivt inte värt att betala några 500 kronor för!!!!

Okej, jo alltså skaffa egen häst ska jag ong itne göra på några år, men jag är rätt inne på att skaffa foderhäst just nu! Jo alltså, men det är ju det att jag FÅR ju borsta henne när jag vill, men jag måste ha alltid ha med mig nån när jag ska ut och rida, och dom har inte tid allför ofta.. Men det är bara det att hon som skaffade mig sköthästen, hon kommer bli så besviken och övertala mig att fortsätta vara skötare, för hon försökte verkligen och hjälpte img hitta en skötis.. :cool:

Det som känns bäst för dig. Håller med Lycanthrope om att du inte är redo för en foderhäst, jag kan då berätta att jag är mindre än dig (12 år) och hanskas med en vild hannoveraner på 170, och jag klagar då inte. Förlåt om jag låter negativ eller om du känner dig dålig nu, men jag vet hur en vilk häst är, och det är då inte den du rider. Testa runt, provrid olika medryttar hästar tills du hittar den rätta, efter kanske ett år kan du skaffa dig en foderhäst, men du måste skaffa dig ett pra självförtroende och kunna lita på en häst innan du skaffar dig en foderhäst. Lycka till!

Jo, alltså alla (99%) hästar testar ju i början och så, men jag ska ju inte skaffa mig en ung problem häst preics, utan en "läromästare", en som jag KAN få i galopp, och en som jag KAN ta ut från hagen utan att veta att hon drar iväg..

Jag har ju inte ridit i 15 år precis, och är det så bra att ha en 5 åring som första sköthäst? Visst alla säger att jag lär mig mkt på det och så, men jag är rädd varje gång jag ska rida! Är det inte bra att ha en nybörjarhäst/läromästare i början? Jag har massor av hästkunniga omkring mig som kommer att hjälpa mig om jag skaffar en!

Men alltså, "min" är 7 år, är inne i sin brötiga period, tar man in honom från hagen galopperar han, bockar och stegrar sig runt en, när man rider honom reser han sig ganska ofta och när man ska longera honom fukar det tills man kommer till traven, han skenar runt, runt runt, stannar inte, bockar som en galning, när man sedan inte orkar mer och ska ta in honom fortsätter han, springer in i boxen, trycker in en i väggen, och vad resulterar detta? Jag stannar kvar, jag ger inte upp.

Förlåt, men jag blir så trött på när folk klagar på saker som faktiskt inte är något problem, att klaga på att hästen gormar utan att se vad andra kan ha för problem känns värdelöst.

Ja, men betalar du 500 i månaden för att få rida ca 1 ggn i veckan om ens det? Det ÄR för dyrt, och jag vill ha en häst jag KAN LITA PÅ, och nej, jag kan inte lita på henne för 5 öre!

Förlåt, men jag blir så trött på när folk klagar på saker som faktiskt inte är något problem, att klaga på att hästen gormar utan att se vad andra kan ha för problem känns värdelöst.

Vad menar du? Utan att se vad andra har för problem? Ska jag fortsätta bara för att du gör det eller? Ursäkta om jag missförstår dig! Vill inte bråka, bara få råd!

Eller alternativ tre:

Du fortsätter att sköta hästen (om du vill) för att det är mysigt (?)och struntar i att rida den hästen.(Och slipper betala.....förutsätter jag...)

Sen satsar du det där 500 kr/månad på enskild träning på ridskolan.(För instruktör på ridskolehäst)

Lycka till!

Eller alternativ tre:

Du fortsätter att sköta hästen (om du vill) för att det är mysigt (?)och struntar i att rida den hästen.(Och slipper betala.....förutsätter jag...)

Sen satsar du det där 500 kr/månad på enskild träning på ridskolan.(För instruktör på ridskolehäst)

Lycka till!

Det var faktiskt en bra idé! Jag ska tänka på det! Tack så jättemycket! GUUD, att jag aldrig tänkt på det! Tack :D Jag kan ju säga att jag bara vill köra henne och kanske betalar 200 i månaden ist :D taack

Jag tror helt enkelt att det inte är rätt häst för dig. Finns säkert många andra hästar du kan vara medryttare på som du lär dig mer på. Det finns även halvfoder hästar då du delar ansvaret med någon annan.

Jag tycker det skulle vara bättre om du hittade en annan medis och suskesivt få mera ansvar och kunskap. 500kr för att endast borsta är ett hutlöst pris i mina öron :crazy:

Jo, jag menar, se dej runt, på tävlingar, alla hästar är inte ens hanterbara, det menade jag. Jag har full förståelse om du vill sluta, det jag menar är att alla som har en lite bråkig häst, spelar ingen roll vad som är för fel har inte alltid sätt hur andra hästar är. Menmen, kan ju säga att om du inte litar på henne - sluta. Kan ju berätta att en häst som förut stod där min står nu sparkade av stallchefens ben på två ställen. Han är nu avlivad och mannen sitter i rullstol med ett ben. Det jag menar är att det kan sluta illa.

Priset i sig tycker inte jag är mycket för att rida en gång i veckan men att du inte trivs med hästen är ju uppenbart. Jag hade letat efter en annan medryttarhäst. Att ha egen häst, som hästägare eller fodervärd är bra mycket dyrare än 500 kr i månaden...

Priset i sig tycker inte jag är mycket för att rida en gång i veckan men att du inte trivs med hästen är ju uppenbart. Jag hade letat efter en annan medryttarhäst. Att ha egen häst, som hästägare eller fodervärd är bra mycket dyrare än 500 kr i månaden...

Jo, nog vet jag att det är dyrare, men då får jag rida 7 ggr i veckan om jag känner för det (ja, jag vet att hästar behöver vilodagar!) Jag har hört med lite folk och jag skulle få ett rätt bra pris om jag hyrde in mig där men.. Jag måstenog höra mig för lite och så, men tack för råden, kom gärna med flera :D

Ja, eller så skaffar du en annan trevligare medryttarhäst där du får mer för pengarna. Man får lägga ner om det inte fungerar/är roligt.
O om det inte ens är ens egen häst, då tycker jag det är ännu mer rimligt att lägga ner om det inte fungerar bra o är roligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 805
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25