Fortsätta vara medryttare eller skaffa egen?

Sv: Fortsätta vara medryttare eller skaffa egen?

Jag tycker att du ska se dig om efter en annan häst att vara medryttare på, för det verkar som att den här hästen inte kan ge dig så mycket. Du skulle behöva en äldre, mer utbildad häst - en läromästare! :idea: Man passar inte tillsammans med alla hästar! Det är inte ditt jobb som medryttare, att uppfosta denna hästen! Det verkar dessutom som du inte får uppfostra den? Strunta i denna hästen och leta efter en ny. Hur kul är det att behöva bråka med en häst hela tiden? Nej, hade det varit min häst och du var medryttare på den hade jag först och främst tagit ner hästen på jorden och uppfostrat den. Därefter hade jag låtit dig rida mer än 1 gång/v för 500 kr/mån.

Jag är medryttare på en häst som står i ett privatstall nära mig, jag har varit medryttare i någon månad nu och betalar 500;- i månaden och får kanske rida högst 1 ggn i veckan resten borsta :( När jag rider hon så gormar hon alltid, vill inte alls göra som jag vill, och endast en gång har hon varit snäll och inte gormat nånting under hela ridpasset, visst är det inte värt att betala 500:- i mån för att rida en häst ca 1 ggn i veckan och när jag väl rider henne så går det inte alls? jag har även fått köra henne nån gång och så men... Så vad skulle ni ha gjort? Om jag säger upp medryttar skapet så känns det som om dom kommer att tycka att jag ger upp och så, för jag kan knappt ta in henne från hagen på somrarna för då springer hon iväg från mig, och vem orkar hålla i en häst som vill iväg? Så till frågan: skulle ni ha skaffat foderhäst (som jag veerkligen vill ha) eller hade ni fortsatt om sett om det blev nån förbättring? Snälla svara, jag vill ju inte att vi betalar 500 i månaden när jag känner mig rädd att rida oftast (hon har kastat av mig och bockar då och då under ridpasset)..

Jag har ridit många sådana hästar, varit medryttare på två (red alltid 2ggr i veckan och de skrek ju inte åt mig, men hästarna var SVÅRA..) . Första hästen var jag 14år, andra var jag fjorton år och nio månader..men jag är också envis som synden, bestämer jag att det ska gå så försöker jag till förbannelse. fick dock ge upp häst2 efter en månad (provtid) då han stegrade när jag försökte rida ut själv och allt bara blev blaha..

men nej du, det låter ju inte som att ni trivs och har kul tillsammans, du och hästen.. skulle nog säga att det är dags att sluta, utifrån vad jag vet av denna text.
skulle dock INTE skaffa foderhäst/egen häst nu, när du går direkt från en häst som du inte "funkat" med. hitta först en ny medryttarhäst, som du trivs med, och rid och ta hand om den ett tag (så länge som möjligt ;) ), bygg upp självförtroendet igen. efter häst2 var mitt helt söndertrasat, även om jag inte var rädd för att rida andra hästar men jag behövde en pigg men trygg häst för att bygga upp min kämparglöd igen.
sen, när det blir dags (tror att du lär känna när du verkligen är redo, det gjorde jag - letar häst nu..); börja kika lite på foderhäst, elr kanske t.o.m. en egen. men var 100% säker på att du vill först.

kom ihåg - rädsla=något är fel..

lycka till!!! Louise, 16år.

Jag är verkligen sjukt trött på hästägare som enbart är ute för att tjäna pengar till stallhyran.. 1000:- i mån för vissa idioter då kanske man får rida 1-2 ggr i veckan.. helt sjukt! Jag sätter lika mycket krav på hästägaren som allt annat.. Hon/han ska både vara trevlig och kunna resoner med en utan att hela tiden bestämma vad man ska och inte göra.. Visst självklart alla rutiner och sådant skall ju följas. Men gränsen går för mig när personen i fråga börja kräva att man ska slavarbeta och få skit.. och som tack får man rida nån timme runt i volten eller i skogen..

Alla har väl sina egna mål med att vara medryttare. .vissa kanske bara trivs med att sköta hästen och rida mindre.. Men aldrig i mitt liv att jag skulle tillåta att en hästägare gnällde och gorma på mig för allt och inget. Hon/han ska vara tacksam att man är hjälpsam och tar hand om deras älskling istället..

Leta runt efter en ny häst tycker jag! be tanten dra åt helsike.. :) det är min teori..

Hoppsan.. såg nu att jag missförstod hela ditt inlägg.. *la lala jag är trött idag* haha.. Hur som haver.. Tala med hästägaren hur det känns! Hon kanske kan stötta dig.. .. Hoppas du hittar en väg att gå! Sånt där kan vara knepigt! Men ge inte upp i förta taget.. Hästen kanske bara "testat" dig..?

Jag är medryttare på en häst som står i ett privatstall nära mig, jag har varit medryttare i någon månad nu och betalar 500;- i månaden och får kanske rida högst 1 ggn i veckan resten borsta :( När jag rider hon så gormar hon alltid, vill inte alls göra som jag vill, och endast en gång har hon varit snäll och inte gormat nånting under hela ridpasset, visst är det inte värt att betala 500:- i mån för att rida en häst ca 1 ggn i veckan och när jag väl rider henne så går det inte alls? jag har även fått köra henne nån gång och så men... Så vad skulle ni ha gjort? Om jag säger upp medryttar skapet så känns det som om dom kommer att tycka att jag ger upp och så, för jag kan knappt ta in henne från hagen på somrarna för då springer hon iväg från mig, och vem orkar hålla i en häst som vill iväg? Så till frågan: skulle ni ha skaffat foderhäst (som jag veerkligen vill ha) eller hade ni fortsatt om sett om det blev nån förbättring? Snälla svara, jag vill ju inte att vi betalar 500 i månaden när jag känner mig rädd att rida oftast (hon har kastat av mig och bockar då och då under ridpasset)..

Prova en annan häst att vara medryttare till. Sedan när ju vet att du inte är rädd och klarar det, kan det kanske vara tid att ta en på foder.

Hälsning Maja

*lånar*
Jag tycker du skall sluta vara medryttare på denna häst och hitta en du trivs med. Om kompisen tjatar kan ju hon ta hand om hästen... skämt åsido, men om man inte mår bra av att åka ut till stallet måste man förändra något. Jag älskade hästar förut, men tyckte det var obehagligt/var nervös i dagar innan jag skulle rida på ridskolan.

Sedan flyttade jag och skaffade medryttarhäst, som var så underbar! Jag LÄNGTADE ut till stallet. Att få ha privilegiet att få hålla på med en snäll och väluppfostrad häst är guld värt för att få upp "hästsjälvförtroendet".

hej
jag tycker verkligen inte du ska fortsätta där. hästar ska vara något kul och som man bli mer sjävlsäker av, inte ständigt nertryckt och rädd. visst testar hästar men ägare ska inte utnyttja dig på detta sätt. för 500 kr i månanden skulle du kunna samla på dig iallfall 2 lektioner i veckan istället, något som du skulle växa av och ge dig mer självförtroende. sen om du känner för att skaffa foderhäst om ett halvår eller liknande så har du kankse fått upp en liten hästkrets som kan hjälpa dig om du käne dig rädd och osäker. du har säkert även lärt känna några personer som kan hjälpa dig hitta en riktigt bra häst som du kan utvecklas på (och som testar dig lite lagom efter din nivå, det finns faktiskt hästar som är så pass "landade i huvudet"). ta inte skit från någon, hästmänniskor finns i alla former och format men de fins många så du kan faktiskt välja de som är schyssta och respektera din kunnighet. ta det från en som haft foderhästar, varit medryttare och skötare i mer än 20 år.

Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 805
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama