Fortsätta vara medryttare eller skaffa egen?

Sv: Fortsätta vara medryttare eller skaffa egen?

Nej, sant! Men allt blir så komplicerat om jag skaffar en annan! =/

Det är på tok för dyrt. Du blir utnyttjad!!!!

Det är alltid svårt att hantera andras hästar om man är lite osäker. Du skulle antagligen klara ut era problem om ni fick tid och en chans att göra det, men det verkar ju ägaren effektivt sätta stopp på. Så nej, släpp hästen och gå vidare. Det ska vara roligt att hålla på med häst!!!!!!

Håller med de flesta andra om att de är för dyrt och att du blir utnyttjad.

Det är ganska tydligt att du inte trivs med hästen, vilket gör vare sig man vill eller inte att hästen känner av detta.

Leta upp ny medryttarhäst, eller ev halvfodervärd som ngn skrev. Men en foderhäst, det är ganska stor skillnad ifrån medryttare till foderhäst. Så halvfoderhäst skulle jag börja med isåfall!

Lycka till!

Vaför är det komplicerat?
Knappast mer än att köpa eller ha en på foder?
Tror att det är lättare på många sätt att vara medryttare, när man märker att det inte passar kan man ju dra:angel:
Om det är för dyrt kan jag inte svara på, men om du inte har kul är det ju inte värt pengarna så sök en annan häst istället.

Jag ser ingen anledning till att betala 500kr/mån för en häst som man både känner sig osäker på och inte klarar av.
Jag tvivlar på att hon "hackar" på dig för att vara elak, jag tror ju snarare att hon föröker hjälpa dig och det är möjligt att du uppfattar det som hack för att du för länge sedan har tröttnat.
Det är ju ändå hennes häst och vill hon att du ska rida ut med någon så måste ju hon mena det.

Jag tycker du ska skaffa dig en annan medryttarhäst som du trivs med och får rida lite fler ggr/vecka istället för att skaffa foderhäst. Det är en stoooor skillnad från att rida max en gång till att ha ansvar 7 dagar i veckan.

För att gå rakt på sak så tycker jag som om du borde byta medryttarhäst. Låter inte som om ni har särskilt kul ihop! Det är ju rätt viktigt att man ska ha kul! :bump:
Så klart man kan bita ihop, men samtidigt, känns det verkligen värt det? Är det inte roligare att ha en häst som man kan busa med, som uppför sig som den ska än att behöva bråka.
Hade jag vart du så hade jag först skaffat mig en medryttarpålle innan foderhäst, det är en helt annan grejj att ha häst på hel tid. Lycka till!

Håller med flera andra här, skaffa en annan medryttarhäst. Att betala 500kr för o rida en gång i veckan på en häst som man dessutom inte passar ihop med är dyrt.

Har läst igenom alla inlägg från dig i den här tråden och blev förvånad över vilket väl utvecklat skritftligt språk du har för att vara 12 år!

Uppenbart så trivs du inte med hästen och det är det som är det som är fokus i sammanhanget tycker jag. Finns ingen anledning att betala för att rida en häst du inte trivs med, alla ryttare passar inte med alla hästar, så enkelt är det. Eftersom du säger att du är rädd för hästen så finns det ingen anledning att du fortsätter med den utan istället börjar med en häst du trivs med och har roligt med. Du verkar inte ha massor av rutin och då är det viktigaste med ridningen och hanteringen att man känner sig trygg, då växer självsäkerheten och du kommer iframtiden klara av lite svårare hästar. Hittar du en annan medryttarhäst som passar dig bättre så är väl det perfekt. Nån avråder dig från att inte skaffa foderhäst för att "det kan bli lika dant med den", men jag tycker då inte att foderhäst behöver vara uteslutet. Det finns många äldre läromästare som är väldigt trevliga att ha o göra med. Hittar du någon sådan, som du får provrida flera ggr, kanske få ha på prov och känna dig för mm, ja då kan det bli bra. Nu vet jag inte vad det är för häst du har, men är det som det låter på dig en lite tuffare häst så kan du nog hitta nån med mildare temperament. Sen så kkan alla hästar självklart testa, men de har ändå ett grundpsyke som kan varaiera väldigt från varje individ. Det viktigaste är att du tar hjälp av någon tränare eller rutinerad häsvan männsika som kan hjälpa dig från början.

En förutsättning för att skaffa foderhäst är sedan självklart god ekonomi, mkt tid, ansvar och motivation. En viss baskunskap krävs självklart, och mkt kan man lära sig under tidens gång med hjälp utav andra!

Mvh Maria

Det som känns bäst för dig. Håller med Lycanthrope om att du inte är redo för en foderhäst, jag kan då berätta att jag är mindre än dig (12 år) och hanskas med en vild hannoveraner på 170, och jag klagar då inte. Förlåt om jag låter negativ eller om du känner dig dålig nu, men jag vet hur en vilk häst är, och det är då inte den du rider. Testa runt, provrid olika medryttar hästar tills du hittar den rätta, efter kanske ett år kan du skaffa dig en foderhäst, men du måste skaffa dig ett pra självförtroende och kunna lita på en häst innan du skaffar dig en foderhäst. Lycka till!

hur kan du säga nåt om att hästen TS rider inte är för jobbig? eller att hästen inte är så jobbig som TS säger?

till TS:
du kan inte leta en annan medryttarhäst som passar dej? eller om du har kunniga människor runt omkring än så kan du ju skaffa en lugn lite äldre läromästare på foder..de finns hästar som är riktigt lugna och lätthanterade och som låter än göra misstag o sånt.

men en sån foderhäst/medryttarhäst är ju svår att hitta..

sparkade av stallchefens ben på två ställen. Han är nu avlivad och mannen sitter i rullstol med ett ben. Det jag menar är att det kan sluta illa.

du menar väl inte att hästen blev avlivad pga att den sparka sönder benet på nån?

Men alltså, "min" är 7 år, är inne i sin brötiga period, tar man in honom från hagen galopperar han, bockar och stegrar sig runt en, när man rider honom reser han sig ganska ofta och när man ska longera honom fukar det tills man kommer till traven, han skenar runt, runt runt, stannar inte, bockar som en galning, när man sedan inte orkar mer och ska ta in honom fortsätter han, springer in i boxen, trycker in en i väggen, och vad resulterar detta? Jag stannar kvar, jag ger inte upp.

låter som ett väldigt dåligt ledarskap..hästen är uppenbarligen i behov av en bra ledare....:confused:

Word :bow:

Till TS:
Säger som så många andra redan har sagt. Om det inte känns bra med den hästen som du är medryttare på nu, så byt!
Hoppas du hittar en häst som passar dig!

Caboose:
Du är ju varken medryttare eller ägare till någon häst, så vilken häst är det du syftar på när du pratar om den "brötiga" hästen?
Medryttarhästen slutade du ju sköta 13/11 och Obelix fick du ju inte köpa.
Och vilken häst är det som du betalar hö för som kostar 2,50:-/kg och som du skriver är "din"?
Blev lite nyfiken eftersom du är så himla snabb med att svara tillbaka till stockholm.

Jag är medryttare på en häst som står i ett privatstall nära mig, jag har varit medryttare i någon månad nu och betalar 500;- i månaden och får kanske rida högst 1 ggn i veckan resten borsta :( När jag rider hon så gormar hon alltid, vill inte alls göra som jag vill, och endast en gång har hon varit snäll och inte gormat nånting under hela ridpasset, visst är det inte värt att betala 500:- i mån för att rida en häst ca 1 ggn i veckan och när jag väl rider henne så går det inte alls? jag har även fått köra henne nån gång och så men... Så vad skulle ni ha gjort? Om jag säger upp medryttar skapet så känns det som om dom kommer att tycka att jag ger upp och så, för jag kan knappt ta in henne från hagen på somrarna för då springer hon iväg från mig, och vem orkar hålla i en häst som vill iväg? Så till frågan: skulle ni ha skaffat foderhäst (som jag veerkligen vill ha) eller hade ni fortsatt om sett om det blev nån förbättring? Snälla svara, jag vill ju inte att vi betalar 500 i månaden när jag känner mig rädd att rida oftast (hon har kastat av mig och bockar då och då under ridpasset)..

500 spänn!!!!! :eek: det är på tok för mycket.. nästan bättre och rida på ridskola ist..

Tycler Zofus förslag var bra. Så kan du ändå lära dig lite mer om hästhantering och du kan rida lite mer "trygga" hästar istället på en ridskola exempelvis.

Men alltså, "min" är 7 år, är inne i sin brötiga period, tar man in honom från hagen galopperar han, bockar och stegrar sig runt en, när man rider honom reser han sig ganska ofta och när man ska longera honom fukar det tills man kommer till traven, han skenar runt, runt runt, stannar inte, bockar som en galning, när man sedan inte orkar mer och ska ta in honom fortsätter han, springer in i boxen, trycker in en i väggen, och vad resulterar detta? Jag stannar kvar, jag ger inte upp.

Om du inte har redit upp detta så är du inte mkt "bättre" än TS ifall du inte kan vinna din hästs respekt ... Ibland kanske man ska låta en mer kunnig hantera/uppfostra sin häst ... för hästens skull.

Till stockholm:

Tycker du ska skaffa en mer väluppfostrad och hanterad häst. Man ska inte tvinga sig att ta sig an dem mer svåra hästarna, det kan sluta i dåligt självförtroende. Bygg upp ditt förtroende med hästar på en trevlig läromästare istället, det finns gott om fina hästar därute! Hästar som visserligen testar ditt ledarskap men inte gör det på farliga sätt.

Jag har inte läst tråden så nu kanske jag säger samma sak som alla andra :angel:
Men jag tycker att foderhäst låter mycke bra :) Se då till att skaffa en väluppfostrad, välriden och trevlig häst som du känner dig säker med och fortsätt rida för instruktör så du fortsätter utvecklas! :)
Att ha egen häst eller foderhäst är bra mycke trevligare än att va medryttare :)

Ja, men betalar du 500 i månaden för att få rida ca 1 ggn i veckan om ens det? Det ÄR för dyrt, och jag vill ha en häst jag KAN LITA PÅ, och nej, jag kan inte lita på henne för 5 öre!

där har du ju svaret själv, du kan inte lita på hästenm, det är för dyrt, du får knappt rida en gång i veckan, då borde väl svaret nästan vara ett solklart nej?

500 spänn!!!!! :eek: det är på tok för mycket.. nästan bättre och rida på ridskola ist..

Ja om man antar att TS nick stämmer med visstelseort så är allt hästrelaterat kostsamt i Stockholm. 500 är definitift mindre än vad kostnaden för foderhäst/egen häst blir i stockholm med omnejd. Inte är ridskola billigt heller. Tom knatteridning är dyrare än femhundra pix i månaden här. Däremot är det på tok för mycket pengar för en häst som hon inte trivs med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 805
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Pusseltråden
  • Hitta på ett eget efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur