Fortsätt försöka

Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet

Fick hem ett par byxor idag jag köpte på Vinted. Hon mätte dem och de var då på gränsen till för stora. Nu när jag provade dem så var de alldeles för små 😭 Hoppades på att ha iallafall ETT par långbyxor som passar, men det får jag tydligen inte ha 😭

Kan du inte satsa på den typ av plagg som sträcker sig över flera storlekar ett tag? Så de funkar både uppåt och neråt? Tänker att det finns både byxor, kjolar, klänningar med mera som inte har så fasta passformer om du förstår hur jag menar ❤️
Typ alla mina byxor har stretch, men de går inte på ändå 😞 Så vet inte riktigt vad jag skulle köpa i så fall. De jag fick hem idag var storlek 40 med stretch så då måste jag nog köpa typ 42/44 för att de ska passa och bara tanken ger mig panik. Jag tror att jag kanske kan ha några leggings fortfarande, men de har inga fickor

Typ alla mina byxor har stretch, men de går inte på ändå 😞 Så vet inte riktigt vad jag skulle köpa i så fall. De jag fick hem idag var storlek 40 med stretch så då måste jag nog köpa typ 42/44 för att de ska passa och bara tanken ger mig panik. Jag tror att jag kanske kan ha några leggings fortfarande, men de har inga fickor
Köp och testa kläder utan att titta på hur stora dom är och klipp sedan av lappen där storleken står. Man tjänar ingeting på att titta på storleken och att kämpa emot kroppen. Ofta tycker jag iallafall att jag känner mig smalare/slankare med kläder som passar bra, som inte är en storlek för liten för mig.

Sen kanske det är så att även om du får ordning på vad det nu är som påverkar din vikt att din trivselvikt har blivit högre helt enkelt, ev att kroppen förändrats som också kan påverka att du behöver en storlek eller två större än innan.

Kom ihåg också att det inte är storleken på kläderna som avgör hur smal du är, det är ofta formen på kroppen som avgör vilken storlek som kläderna behöver vara i.

Jag brukar i regel försöka att undvika storleksdiskussioner, men här vill jag ändå hoppa in en sväng. Jag är fullt medveten om att det är lättare sagt än gjort att inte bry sig om storleken som står på lappen, men det säger verkligen inget! Jag är alldeles "normal" i min storlek, d. v. s. inte under- eller överviktig. Beroende på modell, märke, i bland till och med färg (färg!) på byxor har jag allt mellan storlek 38 och 44. Med andra ord är det ingen mening med att lägga så mycket tanke på vilka siffror som står på lappen. Gå i stället på hur kläderna känns, hur de sitter, och hur du känner dig i dem.

Jag vet ju inte vad du har för stil, men det finns många kläder som är i en "förlåtande" modell. Jag har t. ex. några byxor och klänningar i ett tunt, lite "fladdrigt" tyg med smockad midja. De är väldigt sköna och anpassar sig bra efter kroppen när jag är lite svullen eller liknande, men ser fortfarande inte ut som "mjukiskläder" (naturligtvis är det inget fel i att bära "mjukiskläder" heller, om man trivs i det!)

Sedan tänkte jag också på att du skrev att du i och med födelsedagen (grattis i efterskott!) är ett år närmre 40. Även om jag förstått det som att din kropp just nu ändras snabbare än "normalt" troligen p. g. a. medicinförändringar, så är det ju högst sannolikt att din kropp, helt naturligt, genomgår vissa förändringar. De allra flesta av oss har inte samma kropp när vi är 40+ som vi hade när vi var 20, och det är helt normalt, naturligt, och vackert!

Lyckades hitta ett par leggings som passade någorlunda fortfarande men då gjorde de tröjorna som jag vet passar att det såg ut som en pyjamas så fick prova tre tröjor till innan jag hittade en som nästan passar. FAN vilken fruktansvärd panik jag har över detta 😭😭 Bara gråter och har megaångest nästan hela tiden 😭

Förlåt för att jag inte kan svara er just nu. Mår riktigt jävla skit 😭

Lyckades hitta ett par leggings som passade någorlunda fortfarande men då gjorde de tröjorna som jag vet passar att det såg ut som en pyjamas så fick prova tre tröjor till innan jag hittade en som nästan passar. FAN vilken fruktansvärd panik jag har över detta 😭😭 Bara gråter och har megaångest nästan hela tiden 😭

Förlåt för att jag inte kan svara er just nu. Mår riktigt jävla skit 😭
Är det inte dina ätstörningar som panikar nu? Det är nog inte så lämpligt med en diskussion om kropps- och klädstorlekar.

Är det inte dina ätstörningar som panikar nu? Det är nog inte så lämpligt med en diskussion om kropps- och klädstorlekar.
Nej, det som ger mest panik är att inte mina kläder passar. Hade de passat så hade jag kunnat hantera viktuppgången iallafall ett tag till

Kom hem för en stund sedan. Har varit och lämnat av pojkvännen för studentfirande. Helt slut och massa ångest. Jag vill bara sova men det går inte för huvudet går i spinn direkt. Jag var hos osteopaten innan idag också och är rätt mörbultad för det var typ ingenting som var rakt. Förra gången jag var där så var nästan allt bra för första gången och denna gången var det mer kaos än på väldigt länge. Så nu är jag jätterädd att jag kommer få ett sådant extremt ångestpåslag som jag får ibland när jag har varit hos honom. Fast både värken i knäet och ryggen är borta och det är skönt iallafall

För mig låter det som samma sak. Passar inte kläderna beror det ju på viktuppgång. Men hoppas du kan hantera det.
Man kan gå upp i rätt mycket i vikt och fortfarande kunna ha sina kläder. Många av mina kläder kunde jag ha både när jag vägde 60kg och ända upp till 68kg. Just nu kan jag inte hantera det alls, men det är för att inga kläder passar och det ökar ångesten tiofalt 😞 men tack

Köp och testa kläder utan att titta på hur stora dom är och klipp sedan av lappen där storleken står. Man tjänar ingeting på att titta på storleken och att kämpa emot kroppen. Ofta tycker jag iallafall att jag känner mig smalare/slankare med kläder som passar bra, som inte är en storlek för liten för mig.

Sen kanske det är så att även om du får ordning på vad det nu är som påverkar din vikt att din trivselvikt har blivit högre helt enkelt, ev att kroppen förändrats som också kan påverka att du behöver en storlek eller två större än innan.

Kom ihåg också att det inte är storleken på kläderna som avgör hur smal du är, det är ofta formen på kroppen som avgör vilken storlek som kläderna behöver vara i.

Jag brukar i regel försöka att undvika storleksdiskussioner, men här vill jag ändå hoppa in en sväng. Jag är fullt medveten om att det är lättare sagt än gjort att inte bry sig om storleken som står på lappen, men det säger verkligen inget! Jag är alldeles "normal" i min storlek, d. v. s. inte under- eller överviktig. Beroende på modell, märke, i bland till och med färg (färg!) på byxor har jag allt mellan storlek 38 och 44. Med andra ord är det ingen mening med att lägga så mycket tanke på vilka siffror som står på lappen. Gå i stället på hur kläderna känns, hur de sitter, och hur du känner dig i dem.

Jag vet ju inte vad du har för stil, men det finns många kläder som är i en "förlåtande" modell. Jag har t. ex. några byxor och klänningar i ett tunt, lite "fladdrigt" tyg med smockad midja. De är väldigt sköna och anpassar sig bra efter kroppen när jag är lite svullen eller liknande, men ser fortfarande inte ut som "mjukiskläder" (naturligtvis är det inget fel i att bära "mjukiskläder" heller, om man trivs i det!)

Sedan tänkte jag också på att du skrev att du i och med födelsedagen (grattis i efterskott!) är ett år närmre 40. Även om jag förstått det som att din kropp just nu ändras snabbare än "normalt" troligen p. g. a. medicinförändringar, så är det ju högst sannolikt att din kropp, helt naturligt, genomgår vissa förändringar. De allra flesta av oss har inte samma kropp när vi är 40+ som vi hade när vi var 20, och det är helt normalt, naturligt, och vackert!
Tack för era svar! Som jag tyvärr känner att jag inte kan svara på ett bra sätt just nu för jag är så fast i ångesten. Men så som jag känner just nu så varken kan eller vill jag köpa nya kläder. Jag har inte råd och väldigt många av mina kläder är hemmagjorda eller som jag hittat på second hand så de går inte att ersätta. Ska jag köpa nya tyger och liknande kläder så kommer det att gå på tusentals kronor för tyg och alternativa kläder är svindyrt om man inte köper från shein eller aliexpress.

Jag håller med om att vad som står på lappen egentligen inte är viktigt alls för jag har kläder ända från xs till xl som har samma mått, men just nu är det jättejobbigt att inse att jag överlag är xl/42 och inte s/36 längre 😞

Tack för era svar! Som jag tyvärr känner att jag inte kan svara på ett bra sätt just nu för jag är så fast i ångesten. Men så som jag känner just nu så varken kan eller vill jag köpa nya kläder. Jag har inte råd och väldigt många av mina kläder är hemmagjorda eller som jag hittat på second hand så de går inte att ersätta. Ska jag köpa nya tyger och liknande kläder så kommer det att gå på tusentals kronor för tyg och alternativa kläder är svindyrt om man inte köper från shein eller aliexpress.

Jag håller med om att vad som står på lappen egentligen inte är viktigt alls för jag har kläder ända från xs till xl som har samma mått, men just nu är det jättejobbigt att inse att jag överlag är xl/42 och inte s/36 längre 😞

Jag (med många års ätstörningar i min närhet) tycker också att det låter som att paniken är i vart fall delvis driven av ätstörningen, men jag ska inte tjata vidare om det. Jag förstår att det är tråkigt och ledsamt att kläder du arbetat mycket med inte passar längre!

Det går inte att sy om (en del av) de kläder du redan har? Till exempel kanske det går att sy in en kil på vardera sida i midjan på byxor/kjol, eller byta ut en del av en stum midja till en resår?

Sedan vill jag bara fråga, var är XL motsvarande en storlek 42? De butiker jag kommer på så här på rak arm är de som tycks rikta sig främst till en väldigt ung konsumentgrupp, d. v. s. barn och ungdomar. Det är förstås nog så problematiskt även där, men generellt är det ju trots allt så att "tweens" och tonåringar är mindre än vuxna. De vanliga butikerna som Kappahl, Lindex, HM m. fl. har 40-42 som storlek M. XL motsvarar då ca 48-50.

Jag förstår att det kanske inte ändrar något för dig, men jag vill ändå erbjuda en alternativ tanke där 42 inte är XL utan M.

Jag har så mycket ångest och år så ledsen jag vet inte var jag ska ta vägen 😭😭 Jag hatar kvällarna!!! Varje kväll är en enda långdragen plåga 😭😭

Allt blivit bara värre hela tiden och jag orkar inte längre 😭 det kommer aldrig att bli bra! Det kommer bara att blir värre och värre tills jag till slut inte står ut mer 😭 jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag är rädd 😭 både för nu och för framtiden

Allt blivit bara värre hela tiden och jag orkar inte längre 😭 det kommer aldrig att bli bra! Det kommer bara att blir värre och värre tills jag till slut inte står ut mer 😭 jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag är rädd 😭 både för nu och för framtiden

Jag tycker du ska åka in till akutpsyk. Jag vet att du inte vill men jag fick verkligen jättebra hjälp när jag va där sist och jag gissar att det även är väldigt lång tid sen du va där sist. Jag sa som det va att den situationen jag är i nu går helt enkelt inte längre och sen fick jag hjälp utifrån det. Du måste ju ta en annan väg än den du är på nu, och då måste nånting annat göras.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 957
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 532
Senast: Hajfisk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
772
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama