Försvunna hundar..

rabalder

Trådstartare
Fick anledning idag att börja fundera över hur mycket bortsprungna hundar det egentligen springer omkring i våra skogar.

Imorse ringde min mamma till mig, smått upprörd. Hon som faktiskt är lite smårädd för hundar hade hittat en liten, blöt, trött och ledsen tax mitt på vägen där hon kom körande. Hon stannade ju och lyckades vira in hunden i en filt och satte den i bilen. Körde sedan hem den till mig och jag ringde polisen för att se om det fanns någon saknad hund anmäld.

Det gjorde det. En stund efter ringde en man från en by ett par mil bort och sa att hans taxtik varit borta sedan igår och att han skulle komma. Under tiden vi väntade så kollade vi hundens regnr i örat mot registreringen på nätet. Ringde upp mannen och frågade om namnet stämde. Det gjorde det inte. Och mycket riktigt, när han kom så var det ju inte hans hund.

En kort stund efter ringde en ny person. Denna trodde absolut att det var hans hund och mycket riktigt det var det. Han hade även en hund till som han skulle åka vidare och hämta hos polisen. De hade rymt ur bilen.

Ytterligare ett par timmar efter vi lämnat hunden ringer ytterligare en och frågar om det är hans hund vi hittat. Då stämde det dock inte alls med taxtik beskrivningen.

Men.... vi bor på landet utanför en småstad. Hur kan det vara flera nästan likadana hundar bortsprungna samtidigt??? Om det nu finns tre taxar borta här, hur många andra hundar springer då inte runt ensamma ute?

Sv: Försvunna hundar..

Det springer nog många lösa jakthundar i skogen. Har dom inte använts till jakt dessa taxar?

Det är MÅNGA hundar på vift där ute, tyvärr är det också många som inte letar efter hundarna utan bara sitter och väntar på att någon ska hitta dem åt dem.

Det verkar som om det är många. Senaste veckan har jag sett tre lappar som var uppsatta i affären om bortsprungna hundar och två om bortsprungna katter.

Den som vi hittade var ingen jakthund. Ägaren däremot var jägare och skulle ut med andra hundar och hon skulle fått sitta kvar i bilen. Då stack hon. Hon var tydligen inte med i jakt för att hon alltid snurrade bort sig. Och det hade hon verkligen gjort nu. Var kall, och ledsen. Gick mitt på vägen med svansen mellan benen.

Den första som ringde saknade en tax som han hade till jakt. Den tredje verkade inte heller vara någon jakthund. Så det tycks ju vara en blandad kompott försvunna hundar.

Bortsprungna katter har jag lättare att förstå för utekatter har man kanske inte sån koll på. Men jag trodde sannolikheten för två likadana bortsprungna taxar i vårt område var minimal.

Intressant är, med tanke på tråden om spanska gatuhundar, att hade detta varit i Spanien, så hade någon trott att hundarna var dumpade i skogen av ägare som inte ville ha dem längre.

Jag tror tyvärr att det finns alldeles för många hundar ute på vift. Dessutom tror jag att det är många fler hundar som stjäls än vad man tror. Bara på senaste tiden har jag hört talas om två hundar som stulits ifrån sina trädgårdar när ägaren varit i närheten.

Tyvärr stjäls det en hel del hundar. Var och varannan dag finns det nya annonser på hemsidor som annonserar om försvunna djur. Jag tycker det är dags för samarbete mellan gränserna.

Usch det 'r inte skoj det där när hunden spinger bort. Personligen skulle min vovve aldrig göra det då han är en närhetssökande liten whippet:D Men föräldrarnas jakthundar har många ggr stuckit iväg på egna äventyr/ fått upp ett spår och sedan inte hittat tillbaka igen.

Då blir det ett evigt letande, för man blir ju orolig med järnväg/vägar osv. som tur är har vi nästan alltid haft tur. Förrutom en gång när morfars älghund sprang iväg helt otippat (brukade aldrig göra det!). Vi letar och letar, i flera dagar, ringer polisen och hör med alla grannar. Ingen som sett stackars Ronja. Timmar blir till dagar, dagar blir till en vecka. Fortsätter söka och leta flera dagar, men börjar misstänka att det nog hänt någt allvarligt. Letar mer frekevent i diken längs med stora vägar ifall hon bliivt påkörd...men nej hittar ingen hund. Av en ren slump 2 v senare tittar vi en av grannens hemska gödselbrunnar, och vad får vi se...jo stackars Ronja som gått ner sig i en sådan och drunknat(flyter upp till ytan efter ett tag!):cry:

Dumma, dumma bonde som inte hade kollat över sitt stängsel ordenligt utan det var stora hål när till brunnen:mad:

Ja så kan det helt enkelt gå om hunden råkar springa bort, inget jag vill uppleva igen!

På hundstallet har de en jämthund nu för omplacering som de tror att ägaren bara lämnat i skogen för att den är skotträdd. Troligen var den inte märkt när den hittades annars hade ägaren kunna sökts upp. Helt ofattbart i min värld att man kan göra så mot en trogen vän.

På hundstallet har de en jämthund nu för omplacering som de tror att ägaren bara lämnat i skogen för att den är skotträdd. Troligen var den inte märkt när den hittades annars hade ägaren kunna sökts upp. Helt ofattbart i min värld att man kan göra så mot en trogen vän.

Den mötte jag på promenaden i fredags. Jättesöt.

Helt sjukt... Har man lite kontakter brukar det inte vara så svårt att omplacera en sån hund.

Men visst försvinner det många hundar, många gånger av slarv (dåligt injagade, ingen pejl osv), men det finns också tragiska incidenter.
Förra året försvann en ung TJT på första drevet på en av våra jakter. Allt var så konstigt eftersom hunden hade hållt kontakt bra och sedan var "puts väck". 2 personer avbröt självklart dagens jakt för att leta efter den lilla hunden, hon efterlystes (det är ju inte helt ovanligt att folk plockar upp jakthundar) och de började pejla efter henne. Sent på eftermiddagen hittade dem henne drunknad i en djup bäck.

För några år sedan blev vi av med en stor goldenkorsning som aldrig brular försvinna. Ägaren letade och letade, och efterlyste även hunden. Efter någon månad hittade markägaren hunden drunknad, men vi har starka misstankar om att någon kört på hunden som skadad har sökt sig till husse igen...

Det är bara oansvariga hundägare som inte letar efter sina hundar. Dock är det ju ganska många som inte fattar att den är försvunnen eftersom de inte har kontakt mer än varannan eller var tredje timme.

Jag brukade extraknäcka på det ställe i gbg som polisen kontaktar när det gäller upphittade/omhändertagna hundar. Ibland kunde det vara flera hundar på samma dag som de fick åka och hända.

De flesta hundar som kommer bort verkar vara när hundvakter har hand om hundarna, eller nyomplacerade hundar. Även när det gäller alkishundar så är det oftast när nån annan än ägaren har hand om den som det blir problem. En hel del är hundar som "aldrig brukar sticka" men som av nåt skäl råkat göra även om det förekom ett par "frequent flyers".
Ett par händelser var rätt kul, som hunden som hoppat ut genom fönstret och sen tagit spårvagnen på egen hand...!

Det viktigaste är att ringa runt till alla polisstationer och göra det flera gånger. Det var rätt många år sen nu, men då var det så dålig kommunikation mellan stationerna i hundfall att det hände att ägaren rapporterat hunden försvunnen men att det inte noterats att det kommit in nån hund.

Jo det är som du säger fortfarande. Poliserna mellan olika kommuner har inte särskilt bra kommunikation med varandra, det fick mina föräldrar erfara. De rimgde och ringde till polisen i deras kommun, men de hade inga uppgifter om någon bortsprungen hund...så de testade ringa till grannkommunens poliskontor, oh vips...där var hunden!

Tycker det är konstigt att de inte har någon typ av gemensamt register:grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 358
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 553
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31